Gå til innhold

seagate barracuda IV


Anbefalte innlegg

Quote:


d_jay skrev (2002-05-23 17:19):

Jeg har nå bestilt 2 stykk Seagate Barracuda IV 60GB. Syns selv de var relativt billige, såvidt over 900 kroner per stykk. Og det virker jo som om folk har god erfaring med dem.

Kanskje dere stusser over at jeg kun kjøpte 60GB. Det er delvis fordi jeg er av den oppfatning at to små disker er bedre enn en stor. To 60GB vil vel være raskere enn en 120GB? Og så var de jo billige da ...

Takk for gode svar.


 

Mulig jeg tar feil, men en liten disk er ikke nødvendigvis raskere enn en stor. På endel store disker ligger vel dataen tettere slik at overføringshastigheten er høyre enn på en mindre disk. Gjelder vel ikke i de tilfellene der forskjellen på diskene bare er antall plater i disken.

To på 60 gig kan kanskje være raskere i raid 0 enn en 120 gig, men neppe ellers.

 

Noen nevnte noe om at Segate har en bugg som gjør at raid 0 ikke gir noen ytelsesforbedring. Har noen mer informasjon om dette? Har tenkt å kjøpe to 80 gig fra Segate og kjøre dem i raid 0.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jo, kanskje en stor disk er raskere, men er mer praktisk å fordele dataene på to disker. å kopiere mellom to partisjoner på samme disk går i sirup, det har jeg prøvd.

tenker å kjøre ntfs, med en partisjon på hver disk ... skal bruke diskene til divx og musikk.

OS og programmer kjører jeg på 60giggen som jeg har i maskina fra før.

om jeg kjører raid, må jeg vurdere. uansett om seagate har en bug eller ikke, så må diskene uansett yte bedre i raid enn hver for seg. kanskje jeg er naiv, men ..

Lenke til kommentar

Quote:


Seagate recognizes that there is a performance issue when its Barracuda ATA IV product is used with certain ATA RAID controllers, particularly in

a RAID 0 configuration. We are investigating a solution to offer some improvement to the drive's performance in RAID 0 configurations. Seagate

fully intends to continue this effort to satisfy our customers. When a solution is identified and verified to meet quality requirements, it will

be made available through our technical support group to Seagate customers using Barracuda ATA IV in RAID applications.


Jimmy P.

Seagate Technical Support


========== Customer's original message ==========


=====================================================

I´ve two seagate ST340016A in a RAID 0 array. They are attach to a Fastrack 100 TX2 PCI controler. But my RAID performance is slower than in single drive. Someone told me that this is a firmware problem of the seagate drivers.


The HD are equal with both 3.10 Firmwares.


 

Bør vel nevne at det har kommet en fiks, men den innebærer at du må sende inn diskene til seagate for å få ett par som er optimert for raid 0 i retur.

 

De raid optimerte gir dårlig ytelse som single disker, virker som det er enten eller med de diskene.

Lenke til kommentar

Quote:


d_jay skrev (2002-05-23 18:43):

jo, kanskje en stor disk er raskere, men er mer praktisk å fordele dataene på to disker. å kopiere mellom to partisjoner på samme disk går i sirup, det har jeg prøvd.

tenker å kjøre ntfs, med en partisjon på hver disk ... skal bruke diskene til divx og musikk.

OS og programmer kjører jeg på 60giggen som jeg har i maskina fra før.

om jeg kjører raid, må jeg vurdere. uansett om seagate har en bug eller ikke, så må diskene uansett yte bedre i raid enn hver for seg. kanskje jeg er naiv, men ..



 

Å kjøre Segate i raid 0 går tregere enn å kjøre de som single drive var det en som påsto. Har ikke peiling selv, så jeg håper noen kan gi litt informasjon om dette.

Å kopiere mellom partisjoner har du fullstendig rett i, så det er jo en god grunn til å kjøpe to mindre.

Lenke til kommentar

Takk...

 

Quote:


Shepherd skrev (2002-05-23 18:51):

Quote:


Seagate recognizes that there is a performance issue when its Barracuda ATA IV product is used with certain ATA RAID controllers, particularly in

a RAID 0 configuration. We are investigating a solution to offer some improvement to the drive's performance in RAID 0 configurations. Seagate

fully intends to continue this effort to satisfy our customers. When a solution is identified and verified to meet quality requirements, it will

be made available through our technical support group to Seagate customers using Barracuda ATA IV in RAID applications.


Jimmy P.

Seagate Technical Support


========== Customer's original message ==========


=====================================================

I´ve two seagate ST340016A in a RAID 0 array. They are attach to a Fastrack 100 TX2 PCI controler. But my RAID performance is slower than in single drive. Someone told me that this is a firmware problem of the seagate drivers.


The HD are equal with both 3.10 Firmwares.


 

Bør vel nevne at det har kommet en fiks, men den innebærer at du må sende inn diskene til seagate for å få ett par som er optimert for raid 0 i retur.

 

De raid optimerte gir dårlig ytelse som single disker, virker som det er enten eller med de diskene.

 

Lenke til kommentar

vel, da kjører jeg ikke i raid da. ytelsen er sikkert grei nok likevel. at jeg kjøper seagate er for å bli kvitt støyen fra IBM-disken min på 45GB, og nå får jeg også 75GB ekstra plass i forhold til det forrige oppsettet.

Lenke til kommentar

"Seagate recognizes that there is a performance issue when its Barracuda ATA IV product is used with certain ATA RAID controllers, particularly in

a RAID 0 configuration.........."

 

Noen som vet om dette gjelder andre, flere modeller fra Seagate eller andre produsenter.

Bruker RAID 0, og det hadde vært greit å vite...

 

PKA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...