Gå til innhold

Format C: ?

Quandt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Boot fra instalasjons cden, du kan jo ikke stå i programmet (os) samtidig som du formaterer det (skulle tatt seg ut). Gå helt til valgene hvor du kan lage nye partisjoner-velge hvor du ønsker å instlarere os, her kan du lett slettte existerendet os på c + at du kan lage ny partisjon mindre\større hva du skulle ønske. Husk å spare på alle filer du ønsker å beholde på det gammle os (os=operating system) da :thumbup:

Edit: du kan også lage en dos diskett, boote fra disketten å bruke cmd kommandoen til å formatere. Men dette er da litt mer tungvint. Om du alikevell ønsker dette, så skriver du format /? så får du alle kommandoer med format komandoen som finnes.

Sett i diskett, høyre klikk på diskettstajon ikonet, velg format velg create doss diskett-bå i bios å sett på at du ønkser å boote fra diskett-save settings restart med diksetten i diskett stasjonen

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Jeg har prøvd det Simalarion,problemet er at jeg ikke kommer lengre enn til skjermen der jeg skal trykke F8 = i agree,Alt stopper der.

Hvor er logikken her? Hvis du velger en annen måte å formatere på, hva så? Hvordan skal du få installert på nytt hvis du ikke kommer videre?

Lenke til kommentar

Så du får ikke boota fra cd'en altså? For meg høres det ut som du må bytte rekkefølgen for hvilken enhet det skal bootes fra i BIOS. Nå prøver den sikker å boote fra IDE 0, før den prøver å boote fra CDROM. Du kommer vaneligvis inn i BIOS'en ved å trykke på DEL eller F2. Så går du på advanced bios setup (eller noe i den duren), og setter CDROM som første enhet den skal prøve å boote fra.

Hvis du vil bruke en god gamel oppstartsdiskett, kan du gå på www.bootdisk.com velge win98 bootdisk og lage det med den. Men det er absolutt å anbefalle å legge smartdrive på den disketten også. Det gjør at kopieringen av filene går MYE raskere.

Når du trykker på F8 kommer du bare til alternative oppstarter av windows, og det hjelper fint lite i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Hvordan formatere C: ?

Har prøvd windows og det funka ikke,

hahahaha...sier du det...må være tidenes formulering

tror nok Bolle er inne på noe..

alternativt kan du jo prøve start/kjør...skriv cmd og deretter format c:

men vil ikke anbefale det...rofl :)

Lenke til kommentar
Hvordan formatere C: ?

Har prøvd windows og det funka ikke,

hahahaha...sier du det...må være tidenes formulering

tror nok Bolle er inne på noe..

alternativt kan du jo prøve start/kjør...skriv cmd og deretter format c:

men vil ikke anbefale det...rofl :)

kanskje ikke så smart det nei :p

du må nok kjøpe deg en ny winxp cd hvis det låser seg...eller låne en annen sin cd og registerere med din key

Lenke til kommentar

Har et spørsmål litt i samme gate:

jeg hjalp en nabo med å bytte fra win98 til winxp. Jeg ble spurt om jeg skulle oppgradere eller ta en komplett innstallasjon. Jeg valgt en ny og komplett innstallasjon, deretter fikk jeg spørsmål om jeg ville formatere D:(!) og jeg tenkte ikke mer over det og trykte ja takk og innstallerte winxp uten problem.

MEN, win98 ble igjen på C:, det jeg lurer på er: hvordan får jeg fjernet win98 med alle referanser, mao. slik at det ikke dukker opp som et alternativ ved reboot. hvis jeg sletter filene på C: ved vanlig "delete" fra winxp vil vel det fortsatt være en referanse liggende i filen helt på begynnelsen av HDD'n?(husker ikke navnet på filen, fungerer som en bootfil tror jeg)

Men hvis jeg formaterer C: vil vel referansene til win98, OG, winXP bli borte, og dermed må jeg vel innstallere alt på nytt?

N.B. dette er en gammel P3 450Mhz med 128 MB RAM, så ting tar tid ved reinstall, men Winxp fungerer overraskende raskt på denne dinosauren faktisk.

Håper spørsmål og forklaring ikke ble alt for klønete :blush:

Lenke til kommentar

det letteste er å kjøre boot fra cd og formatere c: når instalasjonen spør om du vil gjøre det. eller du kan gjøre det i windows. ikke formatere da, mene å kjøre instalasjonen på xp, så sant du har et annet os installert fra før, mener den spør om du vil formatere da også

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...