klingtai Skrevet 20. mai 2002 Del Skrevet 20. mai 2002 Noen som gidder å kopiere SuSE 8.0 CDne til meg. Legg igjen beskjed på "private meldinger" til meg Har bare ISDN, så jeg får ikke lasta ned. runmad Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 20. mai 2002 Del Skrevet 20. mai 2002 SUSE 8.0 koster jo penger, så det kan du vel ikke laste ned uansett ? Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 20. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2002 Quote: Den 2002-05-20 22:53, blanc skrev:SUSE 8.0 koster jo penger, så det kan du vel ikke laste ned uansett ? Redhat 7.3 koster jo også penger. Det er bare det at ingen kan nekte meg å "overta" en distro med SuSE 8.0. Selv om det bare er en eval. distro av 8.0 å laste ned på ftp. De som eier en slik distro har full mulighet til å kopiere og "gi" bort runmad <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: runmad på 2002-05-20 23:03 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: runmad på 2002-05-20 23:04 ] Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 20. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2002 Quote: Den 2002-05-20 23:12, lavizh skrev:Hva skal du med Suse ? ... bruk noe som oser kvalitet som SlackWare eller FreeBSD. Har FreeBSD 4.4, helt super den, men jeg orker ikke all den konfigureringa som ofte følger med. Kan sitte 4 dager(litt overdrevet) i strekk for å få det slik jeg vil ha det. Ønsker meg noe som bare smeller rett inn. Er litt lat :wink: runmad Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 20. mai 2002 Del Skrevet 20. mai 2002 Quote: Den 2002-05-20 23:01, runmad skrev:Redhat 7.3 koster jo også penger.Det er bare det at ingen kan nekte meg å "overta" en distro med SuSE 8.0. Selv om det bare er en eval. distro av 8.0 å laste ned på ftp.De som eier en slik distro har full mulighet til å kopiere og "gi" bort Tenkte på det selv også for en tid tilbake - godt mulig du har rett i man kan gi den bort. Det eneste måtte være hvis det er slik at distroen også inneholder kommersielle programmer. Det vil selvsagt være fullt lovlig å kopiere pakker med GPL-lisens o.l. men det kan altså hende at det også følger med noen ekstra programmer som har kommersiell lisenser og ikke er gratis. Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 20. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2002 Quote: Den 2002-05-20 23:29, Langbein skrev: Quote: Den 2002-05-20 23:01, runmad skrev: Redhat 7.3 koster jo også penger. Det er bare det at ingen kan nekte meg å "overta" en distro med SuSE 8.0. Selv om det bare er en eval. distro av 8.0 å laste ned på ftp. De som eier en slik distro har full mulighet til å kopiere og "gi" bort Tenkte på det selv også for en tid tilbake - godt mulig du har rett i man kan gi den bort. Det eneste måtte være hvis det er slik at distroen også inneholder kommersielle programmer. Det vil selvsagt være fullt lovlig å kopiere pakker med GPL-lisens o.l. men det kan altså hende at det også følger med noen ekstra programmer som har kommersiell lisenser og ikke er gratis. Men hva med alle de distroene som er ute til nedlasting i iso format? Mange av disse inneholder jo komersiell programvare. F.eks. Realplayer, Sun java og andre ting. Dessuten så ER kildekodene for SuSE 8.0 ute til nedlasting. men kildekoder er jo ikke en distro egentlig. runmad [ Denne Melding var redigert av: runmad på 2002-05-20 23:42 ] Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 20. mai 2002 Del Skrevet 20. mai 2002 Quote: Den 2002-05-20 23:40, runmad skrev:Men hva med alle de distroene som er ute til nedlasting i iso format? Mange av disse inneholder jo komersiell programvare. F.eks. Realplayer, Sun java og andre ting.Dessuten så ER kildekodene for SuSE 8.0 ute til nedlasting. men kildekoder er jo ikke en distro egentlig. Det er forskjellig grader av kommersiell software. Debian er veldig strenge på dette og deler .deb pakkene inn i free og non-free. Andre, som Redhat er ikke så nøye på lisensene av hensyn til brukervennligheten, dvs. de ønsker å inkluedere mest mulig software som brukerne måtte ha lyst på, som Netscape osv. Men det jeg først og fremst tenkte på var at enklete distroer kan inneholde software som koster penger, bla. husker jeg at en distro (Caldera?) hadde med PartitionMagic (et program som normalt koster endel hundringser). Bruker ikke SuSE selv så jeg kan ikke svare sikkert på dette, men du skal ikke se bort ifra at den inneholder prog. som koster penger. Realplayer og Sun JDK er kommersielle men koster IKKE penger. PS. Jeg brukte SuSE for en stund siden, men jeg byttet den ut med Redhat. Kan ikke si den var noe mer brukervennlig hvis det var det du tenkte på. Pluss at de hadde en litt annen katalogstruktur som gjorde det mer problematisk å installere rpm-pakker, fordi mange bare lager rpm til Redhat/Mandrake. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå