zzzneo Skrevet 10. november 2001 Del Skrevet 10. november 2001 Har planer om å sette på en vifte for å suge luft ut av skjermen. Er det noe powersupply greier inni der der det er trygt å koble til en 120mm vifte?? (5 eller 12 volt, skal seff mekke viftestyring til den :smile:. Lenke til kommentar
magfa Skrevet 10. november 2001 Del Skrevet 10. november 2001 hvor for skal du gjøre det? Lenke til kommentar
zzzneo Skrevet 10. november 2001 Forfatter Del Skrevet 10. november 2001 hvorfor jeg skal gjøre det?? for morro skyld vel har en 120mm vifte liggende som jeg ikke har plass til i mitt nye kabinett, så jeg må jo bruke den til noe.. uansett er det jo alltid kjekt med kjøling [ Denne Melding var redigert av: t5|neo på 2001-11-10 18:47 ] Lenke til kommentar
kingkong Skrevet 11. november 2001 Del Skrevet 11. november 2001 Quote: On 2001-11-10 18:24, t5|neo skrev:Har planer om å sette på en vifte for å suge luft ut av skjermen. Er det noe powersupply greier inni der der det er trygt å koble til en 120mm vifte?? (5 eller 12 volt, skal seff mekke viftestyring til den :smile:. Det er det dummeste jeg har hørt... :smile: Jeg tipper det finnes en 5V (brukes til mye digital elektronikk), men jeg tror ikke det er noen 12 V... For å finne den bør du ha voltmeter og skjema på skjermen. (25 kV er lettest å finne, den går igjennom en egen ledning til en slags sugekopp som er festet til bilderøret. Bruk denne du :wink: ) I tillegg pleier det å finnes en spenning på ca. 160 V (brukes i elektronkanonene) og en spenning på noe rundt 25 kV (brukes i gitteret i bilderøret). PS : Hvis du ikke har fagbrev innen elektronikk, er utdannet elektroingeniør eller noe tilsvarende bør du holde deg VELDIG LANGT UNNA innsiden av skjermen din. (Det er dessuten forbudt...) Lenke til kommentar
zzzneo Skrevet 11. november 2001 Forfatter Del Skrevet 11. november 2001 hehe... dummeste du har hørt ja det er jo kanskje unødvendig, men men... det er jo bare for moro skyld da :smile: må jo bruke 120mm vifta mi til noe.. og det er jo ganske varmt inni skjermen, jaja... Får heller ta strøm fra powersupplyen i PC-en da?.. Er det trygt?? det må jo være litt lang ledning liksom.. vil ikke ødelegge psu ellerno. (har ikke mye peil på elektronikk jeg.. skulle tatt elektro istedenfor almennfag) Lenke til kommentar
D_KILLAH Skrevet 11. november 2001 Del Skrevet 11. november 2001 Quote: On 2001-11-11 14:01, kingkong skrev: Quote: On 2001-11-10 18:24, t5|neo skrev: Har planer om å sette på en vifte for å suge luft ut av skjermen. Er det noe powersupply greier inni der der det er trygt å koble til en 120mm vifte?? (5 eller 12 volt, skal seff mekke viftestyring til den :smile:. Det er det dummeste jeg har hørt... :smile: Jeg tipper det finnes en 5V (brukes til mye digital elektronikk), men jeg tror ikke det er noen 12 V... For å finne den bør du ha voltmeter og skjema på skjermen. (25 kV er lettest å finne, den går igjennom en egen ledning til en slags sugekopp som er festet til bilderøret. Bruk denne du :wink: ) I tillegg pleier det å finnes en spenning på ca. 160 V (brukes i elektronkanonene) og en spenning på noe rundt 25 kV (brukes i gitteret i bilderøret). PS : Hvis du ikke har fagbrev innen elektronikk, er utdannet elektroingeniør eller noe tilsvarende bør du holde deg VELDIG LANGT UNNA innsiden av skjermen din. (Det er dessuten forbudt...) Bare gjør som han sier du, stikk en nål oppunder sugeproppen, koble en ledning til denne ned ti vifta, og den andre på vifta til jord. Fikk 25kv i meg en gang, gjorde F*** så vondt _________________ W:T:F [ Denne Melding var redigert av: D_KILLAH på 2001-11-11 15:59 ] Lenke til kommentar
zzzneo Skrevet 11. november 2001 Forfatter Del Skrevet 11. november 2001 stor sjans for at du hadde hatt muligheten til å skrive den meldinga hvis du hadde fått 25kv i deg ja har hørt at stakkars 12v vifter går fort på 25kv ja :razz: hehe i sånn ca 0,1 sec ellerno Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 11. november 2001 Del Skrevet 11. november 2001 Bare så det er sagt: Vifte på skjermen er faktisk ikke så dumt. 3dfxcool har i lang tid solgt en vifte for nettopp skjermer. HW.no har vel testa denne? Mange personer opplever at etterhvert som skjermen blir litt gammel så får den et gulaktig skjær på bildet. Hive skjermen tenker mange, men er du smart så kan du sette ei vifte på skjermen og da er sjansen for at den blir helt klar igjen ganske stor. Vifte kan også være smart og sette på nyere skjermer for å forlenge levetiden på dem(slik at fargene skal holde seg fine:)). så det så! Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 12. november 2001 Del Skrevet 12. november 2001 Au ja, 25KV er ikke godt;) Grade litt inni en defekt skjerm for å se om jeg kunne fikse den (noe jeg ikke kunne, da linjetrafon hadde kortslutta og tatt med seg litt transistorer og greier i samme slengen), der var det tydelig merka av spenningene ut fra PSU, har for meg at det var 5v, 20noe volt, 180 volt og minus 40-50ca volt. Har brukt høyspenningsutgangen fra en gammel skjerm til litt eksperimenter, funker fint til å tenne på papir:) Vil ikke anbefale noen som ikke har mye peil å grave omkring inni skjermen, det kan man dø av. Men en vifte er kanskje ikke så dumt... Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 12. november 2001 Del Skrevet 12. november 2001 Om du kjøper ei lita bordvifte. Kutter av ledningen og foten slik at du bare har motoren ov vifta igjen. ta av bakdekselet på skjermen, lag et hull som er like stort i diameter som ledninga ut fra bordfita. Monter bordvifta slik at den ikke er i veien for no, ikke er borti no. Kjøp nytt støpsel på butikken og koble på. Går sikkert fint det? Den 120 mm vifta du har fra før kan du heller bare gi bort. Se etter slike små vifter i merkelige postkataloger, biltema, thorshov, clas ohlsson.. Den site er kanskje største sjansen? Lenke til kommentar
jhbamse Skrevet 12. november 2001 Del Skrevet 12. november 2001 Quote: On 2001-11-10 18:24, t5|neo skrev:Har planer om å sette på en vifte for å suge luft ut av skjermen. Er det noe powersupply greier inni der der det er trygt å koble til en 120mm vifte?? (5 eller 12 volt, skal seff mekke viftestyring til den :smile:. Jeg vil ha ikke benytte 5V, en vifte på 5V vil skape forstyrrelser på spenningen som igjen kan få uP i skjermen til å oppføre seg rart. Du vil nok finne 12V i monitoren en eller annen plass. På sekundær siden av nettrafoen finner du noen dioder, bruk et multimeter og mål deg fram (bruk jordingen som minus). Garanterer ikke for at det går bra, men lykke til :smile: Lenke til kommentar
jhbamse Skrevet 12. november 2001 Del Skrevet 12. november 2001 Quote: On 2001-11-11 18:36, t5|neo skrev:stor sjans for at du hadde hatt muligheten til å skrive den meldinga hvis du hadde fått 25kv i deg ja har hørt at stakkars 12v vifter går fort på 25kv ja :razz: hehe i sånn ca 0,1 sec ellerno Det er strømmen som dreper, ikke spenningen. 25kVen i skjermen kan ikke levere mer en noen få mA, mens 15-20mA er farlig for friske menesker(men 25kVen gjør jævlig vondt). Har ikke prøvd men tror nok skjermen har røket før vifta hvis du kobler den til 25kVen i skjermen. Bare sånn for å ha sagt det liksom :wink: [ Denne Melding var redigert av: jhbamse på 2001-11-12 22:11 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå