Gå til innhold

Helt ny med C/C++! hjelp med all basic!

Anbefalte innlegg

Og som trådstarter burde ha fått med seg nå, så finnes det flere forskjellige standarder for C/C++...

Anbefaler derfor Java istedet. Det er den god del lettere å programmere i. Anbefalt editor er borland jbuilder. Foundation versjonen av denne er gratis og svært bra.

http://borland.com/products/downloads/download_jbuilder.html

Du må registrere deg, men jeg har aldri fått noe innpåslitne mail pga det...

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fyren skrev jo C/C++ så jeg miksa litt.. kjenner jo uansett ripz så det kanke være så farlig.. faktisk så var det en av operafolka (onkelen min) som sa at cout, cin kan gi uønskede resultater.. men glem det, prata akkurat med ham og han sa det bare var i enkelte tilfeller og det har ingenting med det vi driver med å gjøre (konsollprogrammering)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alt kan gi uønskede resultater når man ikke vet hva man driver med.

Hold deg til ting du (og onkelen din?) vét - ikke gå rundt å anta ting og tang. Det er så klart greit å "foretrekke en ting fremfor en annen ting", men innrømm da at det er fordi du ikke vet nok om den andre tingen til å si noe helt sikkert. Da stiger du automatisk flere nivåer i "modenhet".

"Assumption is the mother of all fuck-ups." - er faktisk sannt.

blackbrrd burde holde kjeft. Dette forumet har nok søppel fra før.

Lenke til kommentar

Oki,

hm .. bruker ripz KDE kunne KDevelop vært kjappt å komme i gang med. Til Gnome finnes Anjuta. Siden går man gjerne over til en annen editor som f.eks. emacs eller vim - og lærer seg å bruke build-systemer som make eller scons (scons anbefales).

Men det er ofte like greit å (lære seg å) bruke GCC fra kommandolinjen -- kan skrive et kort innlegg med en forklaring om to sek. Det kreves i grunn for å skrive ordentlige make eller scons-script.

Edit:

fyr opp en simpel teksteditor, skriv inn:

#include <iostream>

using namespace std;

int main()
{
 cout << "Hello World!" << endl;
 return(0);
}

Lagre filen som hello.cpp

kompiler koden:

g++ -Wall -g hello.cpp -o hello

kjør programmet:

./hello

Finn lesestoff http://amazon.com .. værre er det ikke.

Endret av søppel
Lenke til kommentar
Oki,

hm .. bruker ripz KDE kunne KDevelop vært kjappt å komme i gang med. Til Gnome finnes Anjuta. Siden går man gjerne over til en annen editor som f.eks. emacs eller vim - og lærer seg å bruke build-systemer som make eller scons (scons anbefales).

naah jeg bruker fluxbox, men like greit og installere gnome... eller bare

alle editorene "separat"

KDE er bare tull...

installerte emacs og anjuta

Lenke til kommentar

Oki, bruker Emacs og Scons selv.

Har bundet F5-tasten til kommandoen 'compile, og compile er satt opp til å kalle "scons -u". F6 er satt opp till å kalle 'next-error. Da blir emacs nesten et fullverdig IDE av bare det, og det er en million ting en kan endre på.

(global-set-key [f5] 'compile)

(global-set-key [f6] 'next-error)

Mye kraftigere enn "vanlige" make. ID bruker forresten Scons til å kompilere D3.

Endret av søppel
Lenke til kommentar

Ser at OP leter etter tutorials. Vil tro du kommer mye bedre ut av det med en skikkelig bok enn å lese 100-vis av 'Hello world!' tutorials og learn-by-example sider på nettet.

Bruce Eckel's thinking in C++ er vel ikke så verst, og kan lastes ned gratis i html-format. (google!)

Ellers støtter jeg jo tidligere forslag om at du bør vurdere Java i stedet.

Spiller forsåvidt ingen rolle om du bruker C++ eller Java for å skrive 'Hello world' til skjermen, men jeg vil påstå du er bedre tjent med Java for litt mer avanserte ting; Både pga. et større og mer brukervennelig standardbibliotek, og fordi selve språket løser mange av problemene du vil støte på i C++.

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar
Det finnes standarer ja.. men det vil ikke si at man er nødt til å følge dem.. Jeg liker å mikse littegrann jeg.. Det er vel ikke noe galt i det?

Du har ingen garanti for at compileren hans støtter ustandard kode. Du kan heller ikke vite om han har ustandard utviklingsbiblioteker. Om du aktivt bruker ting utenfor standarder, låser du deg fort til en plattform.

Endret av drall
Lenke til kommentar

Lagde "mitt" eget "program" i dag...

fikk litt hjelp...

#include <iostream>

using namespace std;

int main()
{   
cout << "skriv navnet ditt under:\n";
string navn = "";
cin >> navn;
char ja = 'j';
char nei = 'n';
char valg = ' ';
cout << "visste du at " << navn << " er stygg?\n(" << ja << "/" << nei << ")\n";

cin >> valg;

if(valg == ja) {
cout << "det er bra";
}
else
 if(valg != ja){	
while(valg != ja){  	
 cout << "du er uberdust.. skriv inn en gang til\n";
 	cin >> valg;
}	
}

return 0;

}

Skirv navnet ditt:

Ripz

Visste du at ripz er stygg?

n

Du er über dust prøv igjen

y

:)

Vil si at programmering går ut på mye logikk

og hukomelse.

Akkurat som det er i en iq test...

Hva skal jeg skrive hvis jeg vil at det programmet jeg lager

gjør slik at jeg skriver en kommando i en terminal i linux??

f.eks.

aterm -e alsamixer

da kommer opp alsamixer i et eget vindu/terminal.

Hvordan gjøre slikt gjennom C/C++??

#include <iostream>

using namespace std;
int tall1;
int tall2;
int main()
{

int svar=tall1+tall2;

cout << "Pluss kalkulatoren\nSkriv f.eks. 1 (enter) 1 (enter) og du vil fA 2\n";

cin >> tall1;

cout << "+\n";

cin >> tall2;

cout << tall1 << " + " << tall2 << " ble:" <<tall1+tall2<< endl;
}

satt meg ned for å lage en kalkulator!

nå vel den er jo bare:

1 + 1 aktig, men det er jo en god start

Endret av Ripz911
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, standard programmer :thumbup:

Hva skal jeg skrive hvis jeg vil at det programmet jeg lager

gjør slik at jeg skriver en kommando i en terminal i linux??

f.eks.

aterm -e alsamixer

da kommer opp alsamixer i et eget vindu/terminal.

Hvordan gjøre slikt gjennom C/C++??

Det du leter etter er vel system() funksjonen.

noe litt tidligere i threaden:

Det er ikke noe forskjellige standarder for C/C++

Noen compilere har ting andre ikke har ja, men alle disse funksjonene er markert.

Ihvertfall i Visual C++ 7 er de markert med at de begynner med '__'

Og dessuten, Java, Visual Basic, Delphi er andre verktøy en C++,

selvom det tar kortere tid å lage et program i Java, så har du ikke i nærheten samme mulighetene.

Bruk det verktøyet som er best til oppgaven, ikke bind deg til et verktøy, det er ikke alltid C++ er best for oppgaven, men det er heller ikke alltid Java er best heller.

Lenke til kommentar
Bruk det verktøyet som er best til oppgaven, ikke bind deg til et verktøy, det er ikke alltid C++ er best for oppgaven, men det er heller ikke alltid Java er best heller.

Men nå er det jo sånn at man ikke kan lære seg alle språkene på en gang. Tror nok man kommer lengst med å lære et språk grundig før man spretter over på neste..

Lenke til kommentar

Edit:

Æhh .. jeg trodde dette gjaldt "Er C++ vanskelig?"-tråden. Så nå spør jeg; Bro2: hva snakker du om? Skulle jeg bøyd meg, sett en annen vei ..? Nei fy flate - sånnt er det nok av her i verden. Om du ikke liker måten jeg "presenterer" ting på, er ditt problem.

Jupp - jeg tar den "direkte" metoden, Bro2.

Folk bør søke på forumet og bruke hue. Kvaliteten på spørsmålene og svarene her er for dårlig, og det er tydelig at en del kjeder seg og føler for å poste noe bare for å ha noe å gjøre.

Vedder på at svaret mitt var utrolig effektivt, Bro2. Enten:

* Gav han opp; han sparte dermed masse tid. (hadde gitt opp til slutt uansett)

* Ble han inspirert/provosert til å gjøre et seriøst forsøk og ikke gi seg. (senere post(er) ville da inneholdt ordentlig innhold)

Er lei fjims-fjams fra x antall "12-åringer" som har ambisjoner så store som luftskip, uten noen videre interesse eller ryggmarg. Mulig dette ikke var tilfelle her, men jeg tok sjansen - så får vi se om det kommer noen "ordentlige" poster siden.

Endret av søppel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...