este1 Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Skal klokke en venns grafikkort. Han har det klassiske Ati Radeon 9800 SE (R350) 128 MB. Hvor mye kan jeg klokke det? Det er meget bra kjøling på pc'en. Hovedkortet ligger nå på 28 grader celsius. Skal software-klokke med RivaTuner. Any suggestions??? Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 (endret) Visst du har 256-bit minnebus og ikke 128-bit minnebus så kan skjermkortet moddes til Radeon 9800 med 8 pipelines. Er du heldig kan det da overklokkes til Pro hastighet og muligens XT hastighet med de 4 ekstra pipelinene aktivert. På [url="http://www.techpowerup.com/softmod/downloads.php"]http://www.techpowerup.com/softmod/downloads.php[/url] finnes drivere som modder fram de resterende 4 pipelines som er deaktivert. Men husk, dette fungerer ikke med 128-bit minnebus. Har du 256-bit minnebus så er også en 50/50 sjanse at moddinga vil fungere. Siden alt foregår med drivere så vil ikke skjermkortet bli fysisk ødelagt. (Men overklokking kan jo) 8 pipelines gir mer ytelse enn overklokk, men hvorfor ikke prøve begge deler. Les mer på [url="http://www.techpowerup.com/softmod/faq.php"]http://www.techpowerup.com/softmod/faq.php[/url] Du kan jo prøve 380MHz på kjernen og 340MHz eller 350MHz på minnet. 9800Pro hastighet, men ikke det samme uten de ekstra 4 pipelinene... EDIT: Mitt Radeon 9800SE har 4 ekstra pipelines og fungerer uten trøbbel på 400 MHz på Core og 365 MHz på minne. Endret 22. oktober 2004 av AMD-King Lenke til kommentar
Frozk Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Jeg har et 9800SE med Zalman Heatpipe og ZM-OP1 og klart og klokket den med Core til 364 MHz og Mem til 337 MHz. Jeg laget en logg over klokke prosedyren og kan sende den til deg vist du vil se? Lenke til kommentar
este1 Skrevet 24. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2004 (endret) thank you! Skal prøve det! Vet du om forskjellene er mye større fra et SE til XT?? Sånn ytelse og grafikkmessig?? Jeg vil liksom se forskjellene i tillegg til at jeg får se resultatene i tall... Denne pc'en har ca 29000 poeng på aquamark... Hvor stor ca. vil forskjellen bli fra et SE til et Pro eller XT?? Å, by the way, det er 256-bit Endret 24. oktober 2004 av HardRockillious Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Visst en softmod går bra og at skjermkortet takler f.eks Radeon 9800 Pro hastigheter så vil ytelsen være tilnærmet lik. Men det er opp til hvert enkelt skjermkort om det lar seg modde. Det er jo muligheter for å åpne de 4 ekstra pipelinene også ha klokkehastigheten på 9800 SE sine hastigheter. Ytelsen vil jo bli bedre. Hvorfor dette er mulig er enkelt å forklare. Billigskjermkort selger mer enn dyrere skjermkortene i antall. For å dekke etterspurselen så selger de Radeon 9800Pro kort med at visse begrensninger. I praksis kan de da fungere fint med å aktivere det som ble deaktivert. Personlig så benchmarker jeg lite. Jeg bryr meg bare om spillene går flytende så jeg kan ikke nevne noen tall. Lenke til kommentar
eirikhaf Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 har 9800se 128mb(256bit) VGA Memory Clock 338 324 VGA Core Clock 432 351 økte med ca 300poeng i 3dmark05! fra rundt 1400 til 1700 fungerte ikke å aktivere de siste pipelines'a..fikk sinnsykt mye sånn dritt på skjermen da ...men prøvde så vidt første testen på 3dmark...økte fra ca7-8fps med 4pipelines til 13-14fps med de siste 4 aktivert....og det vil jeg påstå er en ganske grei økning.... Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Visst en softmod går bra og at skjermkortet takler f.eks Radeon 9800 Pro hastigheter så vil ytelsen være tilnærmet lik. Men det er opp til hvert enkelt skjermkort om det lar seg modde. Det er jo muligheter for å åpne de 4 ekstra pipelinene også ha klokkehastigheten på 9800 SE sine hastigheter. Ytelsen vil jo bli bedre. Hvorfor dette er mulig er enkelt å forklare. Billigskjermkort selger mer enn dyrere skjermkortene i antall. For å dekke etterspurselen så selger de Radeon 9800Pro kort med at visse begrensninger. I praksis kan de da fungere fint med å aktivere det som ble deaktivert. Personlig så benchmarker jeg lite. Jeg bryr meg bare om spillene går flytende så jeg kan ikke nevne noen tall. "billigkortene" som har samme chipsets som "storebrødrene", er kort som ikke har bestått visse tester, og blir dertill degradert. ( da f.eks. defekte pipes, dårlig klokkingsevne osv ) Lenke til kommentar
hans A Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 "billigkortene" som har samme chipsets som "storebrødrene", er kort som ikke har bestått visse tester, og blir dertill degradert. ( da f.eks. defekte pipes, dårlig klokkingsevne osv ) Ja R9800SE er egentlig R9800 chipset som har feilet i test. Var i kontakt med produsentene av diise for å sjekke dette. De har rett og slett kuttet ut de ekstra 4 pipelines på R9800 kort som ikke har klart de verste testene. Men det er godt mulig at du kan bruke disse kortene med 8 piplines på lav oppløsning. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Max clock kan synke litt etter åpning av de siste pipelines siden kjernen genererer mer varme.....men den totale ytelsen burde gå opp betydelig..... Francis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå