rbuljo Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 (endret) bruker krysset kabel mellom to pc`er. men nettverkskortene vil ikke motta automatisk ip addresse.. prøvd og sette de til 192.168.1.1 & 192.168.1.2 og submask 255.255.255.0 men fortsatt vil ikke den ene maskina på nett. hva er galt? klarer ikke få nett mellom disse 2, eller koble til internett.. hjelp trengs sårt.. har disablet windows firewall.. har norton internet security på begge maskinene. Endret 23. oktober 2004 av RmB Lenke til kommentar
TheGizmo Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 (endret) Hvis du bruker nettverkskortene i begge, hvordan skulle de da koble seg på nett? Sett den ene pc på 192.168.1.1 255.255.255.0 og den andre på 192.168.1.2 255.255.255.0 De må ha samme workgroup/arbeidsgruppe, dette finner du høyreklikk min datamaskin-datamaskinnavn. feks "mshome" Siden du kobler sammen begge, får ingen av de automatisk ip, med mindre den ene er en konfigurert server...... Du kan også da søke etter en maskin, men husk at du må sette på deling av de mapper du ønsker å dele/hente ting ifra.... For enkelhetskyld, skaff den en router el.l switch.... Lykke til PS http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=247648&hl= Edit: Glemte link Endret 22. oktober 2004 av TheGizmo Lenke til kommentar
BlackDeath Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Er det ikke en firewall på Norton Internet Security??? Prøv å disable den... Kent Lenke til kommentar
rbuljo Skrevet 22. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2004 gjort alt det du sa.. men hjelper ikke.. satt ip`en til det du skrev. men ingen kontakt mellom maskinene. setter jeg de på automatisk så står det bare "begrenset eller ingen kontakt" og klarer ikke hente nettverks adresse.. skjønner ikke dette, har ikke hatt dette problemet før.. begge maskinene har SP2 btw.. Lenke til kommentar
rbuljo Skrevet 22. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2004 Er det ikke en firewall på Norton Internet Security???Prøv å disable den... Kent prøvd det også.. Lenke til kommentar
BlackDeath Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Kan du pinge maskinene? Hva slags OS er det på maskinene? Kent Lenke til kommentar
rbuljo Skrevet 22. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2004 (endret) Kan du pinge maskinene?Hva slags OS er det på maskinene? Kent maskinenene finner ikke hverandre i det hele tatt, ikke på ping eller noe. men det er kontakt mellom de, nettverkskabel koblet ifra og greier når man restarte o.l. . Thegizmo: Hvis du bruker nettverkskortene i begge, hvordan skulle de da koble seg på nett? har 2 nettverkskort i den ene pc`en som kobler seg til nett. Endret 22. oktober 2004 av RmB Lenke til kommentar
TheGizmo Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Oki, To nettverkskort-skjønner For at de skal funke med delt internett trenger du en bridge (nettverksbro) mellom dem, merk de som det skal lages kobling mellom og høyreklikk.. Siden du har SP2, har du gitt tillatelse i windows firewall under Kontrollpanel? Du kan evt slå denne av for enkelthets skyld i dette øyeblikk for å sjekke det..... Er du 100% sikker på at kabel er krysset? Lenke til kommentar
BlackDeath Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 I følge feilmeldingen (nettverket ikke tilordnet en nettverksadresse) så tipper jeg at du ikke kjører statisk IP. Se etter at du ikke har satt statisk IP på kort nr 2, det som du skal bruke mot internett.... Kent Lenke til kommentar
rbuljo Skrevet 22. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2004 (endret) nettverksbro er også prøvd.. men uten suksess.. windows firewall er disablet.. satt ip manuelt istad + gatewat og dns da skjedde det noe.. norton spurte om jeg ville jkoine network og takket seff ja, men det skjedde ingenting mere enn det.. enda ikke på nett.. jeg ser at DHCP ser ut til og skru seg av hele tiden? kan det ha noe med saken å gjøre? Endret 22. oktober 2004 av RmB Lenke til kommentar
BlackDeath Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Ja du kan ikke kjøre DHCP klient mellom de to maskinene hvis du ikke har en DHCP server på en av maskinene....(det var dårlig forklart) Lenke til kommentar
rbuljo Skrevet 22. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2004 javel, kordan fikser jeg dette da? Lenke til kommentar
BlackDeath Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 De to nettkortene som skal snakke med 2 ulike maskiner må ha ip adresser og subnet mask som "passer" sammen, se det første innlegget til TheGizmo.... Nå skal du kunne pinge maskinene..... Jeg er ikke kjent med hvordan norton internet security fungerer med firewall, men jeg tror det kan være lurt å disable det programmet til å begyene med slik at den mulige feil kilden er borte. La nettkortet som er mot ADSL modemet kjøre DHCP slik at den får riktig adresse. Kent Lenke til kommentar
rbuljo Skrevet 23. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2004 nettverkskortet som er mot internett er styrt av DHCP.. jeg la ip`ene som thegizmo sa, klarer overhodet ikke finne hverandre.. ikke pinge hverandre, ikke finner den noe.. men at det er kontakt mellom disse to maskinene er det ikke tvil om, nettverkskabel koblet fra og greier når man restarter f.eks. Norton sier at nytt nettverk er funnet o.l. prøvd også å diable alt av firewall.. men er ikke det fordømt mystisk at man ikke en gang skal klare pinge hverandre?!! Lenke til kommentar
rbuljo Skrevet 23. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2004 (endret) aargh.. snart henter jeg øksa.. at det er mulig.. men her er ip`ene å alt annet, håper dere kan se problemet hvis det er galt..: Kort1 er det kortet internett kommer inn på, pc1. kort2 er det kortet som går til den andre maskina, pc2. fra maskina, pc1. kort3 er det kortet som står alene i pc2. EDIT: lagde ett picassobilde så det blir littt lettere: Kort 1: - DHCP - IP: 81.191.84.67 Nettmaske: 255.255.248.0 Gateway: 81.191.80.1 Kort 2: IP: 192.168.0.1 Nettmaske: 255.255.248.0 Gateway: 81.191.80.1 Kort 3: IP: 192.168.0.2 Nettmaske: 255.255.248.0 Gateway: 81.191.80.1 skal gateway og nettmaske være samme på alle? vet ikke.. hjelp før det skjer drap på en maskin... Endret 23. oktober 2004 av RmB Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Jeg mener å tro at Internet Connection Sharing må være iverksatt på "kort 1" slik at datamaskinen fungerer som en DCHP-server og kan la den andre tilegne en korrekt IP-addresse med internett. Når denne egenskapen er satt på, må du huske å konfigurere den andre datamaskinen til å automatisk mota IP-addresse og DNS server (Obtain an IP address automatically og Obtain DNS server address automatically). Skulle det fremdeles ikke fungere, vil jeg anbefale deg å reinstallere drivere eller prøve andre nettverkskort for å bekrefte eller avkrefte den feilkilden. Lenke til kommentar
rbuljo Skrevet 23. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2004 (endret) kort en står som en DHCP server.. internett connection sharing er på.. EDIT: ok, nå fikke jeg endelig til.. nå har jeg internett på den andre maskina. avinstallerte alle nettkort. slo på aotmatisk ip på alt, opprettet nettverksbro mellom kort1 og kort2.. da fikk jeg plutselig nett.. prøvd det før men plutselig kom det.. mystisk.. men nå bringer det meg bidere til ett annet spørsmål.. hvordan får jeg kontakt mellom maskinene? fildeling osv.. og hvordan hastighet kan jeg vente meg og få med krysset kabel og mitt oppsett? har delt de hard diskene som skal deles. Endret 23. oktober 2004 av RmB Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Du må konfigurere firewallen til begge datamaskinene for at tjenester som fildeling skal kunne fungere. Sjekk først at den innebygde firewallen i Windows er deaktivert, og gjør følgende på begge datamaskinene: Dobbelklikk på "Norton Internet Security" ikonet på skrivebordet Marker "Personal Firewall", og velg "Configure" Manøvrer deg fram til tabben "Home Networking" og trykk på "Add" Velg "Using a range" og skriv inn minste mulige IP-addresse (192.168.0.0) og høyeste (192.168.0.255) på nettverket Avslutt med "OK" og "OK" Lenke til kommentar
HetrTiXc Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 Hadde samme problem mens jeg hadde sp2 instalert. Avinstalerte den og så funket det. Lenke til kommentar
rbuljo Skrevet 23. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2004 takker for svar.. fikk det til og funke.. men det går jo da usannsynlig tregt.. hvordan skal man optimalisere dette for og få fart på overføringer mellom maskinene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå