chokke Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 hadde 15 siders særoppgave om radium for et års tid sia (5+ ) om radium, men uansett hvor mye jeg lette fant jeg ingen sider hvor det sto hvordan man utvant det. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Den raske forklaringen er at en gjør det med den aller største forsiktighet. Mer i dybden: sjekk denne artikkelen på Wikipedia. Det står endel om "pitchblende", på norsk kaller vi mineralet "bekblende". Lenke til kommentar
chokke Skrevet 23. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2004 orker ikke lese engelsk nå Oversett noen vss Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 radium er et "biprodukt" av uran. og de eneste stedet man finner det er i uran malm. det er vist 1 000 000 ganger mer radioaktivt en samme mengde uran, leste den tingen i går natt og er ikke helt sikker på om jeg husker riktig. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 23. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2004 det vet jeg da. Men HVORDAN utvines det? Må det være under høyt trykk og temperatur eller skiller det seg let eller hva?? Lenke til kommentar
chokke Skrevet 30. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2004 YES! Da har jeg lov til å bumpe og benytter meg av den retten (hvis den ikke er forandret) opp Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 I all korthet (og fra mitt leksikon): Fra bekblende: - felling som sulfat - omdanning til karbonat - rensing med saltsyre - omdanning til bromid - fraksjonert felling Hvert av disse trinnene separerer stoffer som radium opptrer sammen med. Skal du ha det i metallisk form, må en elektrolysere med kvikksølv og destillasjon. En trenger ikke å kunne mye kjemi for å se at dette bør ikke gjøres på hobbyrommet, og sluttproduktet er såpass strålingsfarlig at luften rundt metallet lyser blått. Selv om ingenting her er hemmelig eller vanskelig (bare livsfarlig), lurer jeg igrunnen på hvorfor du vil vite dette. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 3. november 2004 Forfatter Del Skrevet 3. november 2004 hadde om det på skolen og fant det ikke ut og har godt å plaga meg i 1,5 år, skal ikke utvinne det hvis du lurer Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Tror ikke mange her regna med du satt med anriket uranmalm hjemme i stua likevel Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 hva har ikke dere uran, hvordan får dere microen til å funke da, :!: Lenke til kommentar
skinner Skrevet 25. november 2004 Del Skrevet 25. november 2004 Bruker vel strøm til Micro'n som alle andre, eller har du et kraftverk på kjøkkenet som du vil dele med oss andre? :!: Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 frekvensforskjellen på em.bølger fra radioaktive stoffer og fra microen er jo temmelig stor... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå