Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Støy (noe jeg ikke helt forstår.)

Xanitra

Anbefalte innlegg

I en artikkel i dagbladet.

http://www.dagbladet.no/kunnskap/2004/10/2...8433#1098448433

blir det snakket om virkningen av støy og at vi faktisk kan dø av det.

Men er dette støy vi utsetter oss for frivillig også?

Jeg skrur gjerne på sub-wooferen på full fres, og høytalerne opp noen nivå når jeg hører favoritt låta på radioen, eller på playlista (for de med PC.)

Så da utsetter jeg meg selv for et lydnivå som andre synes er forferdelig, men som jeg ikke synes er ubehagelig i det hele tatt.

Men er dette også støy? :whistle:

edit: skriveleif.

Endret av Xanitra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er veldig sensetiv for støy, selv om eg alltid har hatt nedsatt hørsel på grunn av veske på mellomøret. Jeg syns at vennene mine spiller altfor høy musikk, og hver gang lyden blir hoy skvetter jeg.

Men det skal mye støy til for å drepe meg :p

Edit: skriveleif

Endret av Nemzo
Lenke til kommentar

Kan jo dø av ren lyd også (type ikke støy), hvis man "hører" en tone på 8,5 hertz (man hører den jo ikke, men lyden er der for det) høyt nok så tar det ikke lang tid før man ligger død på bakken i og med at 8,5 hertz er ressonansverdien til hjernen. (Med andre ord vil hjernen begynne å skvalpe rundt inne i kraniet, noe den ikke kan gjøre spesielt lenge før både det ene og det andre går i stykker.)

Er vel ikke lyden man dør av, men som nevnt lufttrykket.

Lenke til kommentar
Om man står 500m fra en middels stor atomeksplosjon har man vel egentlig dritt seg uansett :p

Ja, men hvis man formodelig skulle greie å gjenskape lydstyrken uten den etterkommende eksplosjonen, ville man fremdeles ikke overlevd. Høye lyd-frekvenser er forresten mer skadelig enn lave.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...