nitnit Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Hei, er det noen som har noen erfaringer med uorginale batterier til D70? Komplett selger ett til 270,- eMagic batteri EN-EL3 1300mAh for D100/D70. Orginalt nikon har 1400mAh, så om det er eneste forskjellen på det, er jo prisen ikke noe å si på. Mvh Jostein. PS: Beklager om det finnes en tråd på dette fra før, er ny på forumet her, men har forsøkt å finne tråder om samme tema... Lenke til kommentar
nitnit Skrevet 22. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2004 etter å ha sondert nettet for info har jeg funnet ut to ting, som jeg kan dele med evt. interesserte: Ikke kjøp annet en orginalt Nikon, det kan gå til skogen, og da er de 200,- du sparer ikke så sexy lenger. Du bør bare ha ett batteri, da Lithium-ion batterier ikke bør lades helt ut. (De bør bare lades ut helt ca hver 30. lading). Så da er det jo bare å sørge for å gå ut døra med fullt batteri, og evt ha 3 CR-batterier i tilfelle skikkelig krise. Å sirkulere mellom 2 Lithium-ion batterier, og lade de helt ut vil bare gjøre at du snart må kjøpe deg to nye... les mer om batterier her: http://www.batteryuniversity.com/index.htm Og om Lithium-ion spesilelt her: http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm Jostein Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Du bør bare ha ett batteri, da Lithium-ion batterier ikke bør lades helt ut. (De bør bare lades ut helt ca hver 30. lading). Så da er det jo bare å sørge for å gå ut døra med fullt batteri, og evt ha 3 CR-batterier i tilfelle skikkelig krise. Å sirkulere mellom 2 Lithium-ion batterier, og lade de helt ut vil bare gjøre at du snart må kjøpe deg to nye... Jeg fant ikke så mye logikk i dette utsagnet. Hvorfor er det større sjanse for å lade batteriet helt ut om du har to batterier, enn om du har ett? Jeg ville tro det var omvendt. Hvis du har to batterier, kan du enkelt skifte batteri før det er helt tomt, og sette det til lading i mellomtida. Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Antar han mener at hvis han bare bruker ét batteri og lader det hver kveld, så er det bedre enn om han har to og bytter batteri hver gang et av dem er tomt... Men jeg vil nå heller foretrekke to selv også, kjipt med fjelltur når en går tom på valvvegen Lenke til kommentar
nitnit Skrevet 23. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2004 Jeg fant ikke så mye logikk i dette utsagnet.Hvorfor er det større sjanse for å lade batteriet helt ut om du har to batterier, enn om du har ett? Jeg ville tro det var omvendt. Hvis du har to batterier, kan du enkelt skifte batteri før det er helt tomt, og sette det til lading i mellomtida. Nei, det blir jo en smaksak det der. -Men, om man leser denne duden sine utsagn om Lithium-ion batterier, så er det sånn at disse batteriene har en levetid på 3 år uansett om man bruker dem mye eller lite. En annen ting er at disse bateriene ikke må lagres fulladet, fordi da blir de fortere dårlige. Med mitt bruksmønster vil det da lønne seg å bruke batteriet så mye som mulig i 3 år, og så kjøpe et nytt. Ettersom jeg sjelden er en dag unna et sted jeg kan lagre batteriene mine, og jeg sjelden tar mere enn 1600 bilder på en dag, så er det like greit å ha en pakke cr2 batterier ligge i sekken om så plutselig skulle være tilfelle. Eneste jeg er litt bekymret for, er ytelsen på Lithium-ion bateriene i minusgrader. Noen som har erfaringer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå