Gå til innhold

X800XT PE sammelignet med 6800Ultra


ADT

Anbefalte innlegg

Jeg har fire konkrete spørsmål som jeg gjerne kunne tenke meg svaret på angående disse kortene.

 

1. Er det videoinngang på 6800ultra kortet?

 

2. Hvilket kort får uklokket (med det samme øvrige utstyret) den beste scoren i 3DMark03/05?

 

3. Hvilket kort er mest overklokkings-vennlig?

 

4. Med hensyn til 6800ultra sin støtte for PS 3.0, er dette kortet mer fremtidsrettet?

 

Jeg er ikke interessert i svar fra personer som tror at det ene er bedre enn det andre. Skal bestille nytt kort i helgen :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan svare på noen av spørsmålene dine.

Har et X800XT

1. Vet ikke, men regner med det, alle kort har jo slikt nå tildags.

2. Jeg får ca. 4500 uklokket(etter at alt er innstalert, antivirus, sp2 osv osv.)

3. Har klokket mitt til 530/570(PE ligger på 520/560), med standard kjøler.

4. Det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Jeg kan svare på noen av spørsmålene dine.

Har et X800XT

1. Vet ikke, men regner med det, alle kort har jo slikt nå tildags.

2. Jeg får ca. 4500 uklokket(etter at alt er innstalert, antivirus, sp2 osv osv.)

3. Har klokket mitt til 530/570(PE ligger på 520/560), med standard kjøler.

4. Det vet jeg ikke.

som svar til 1. de fleste kort har videoUTGANG, ikke inngang.. ;)

2. De er veldig like der

3. kommer helt annpå kjølerløsning du velger. med stockvifte kommer du ikke så utrolig langt på noen av de.

4.Ja, 6800 ultra vil holde ihvertfall 1-2 år frem i tid pga. sin fremtidsrettede "pakke".

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Det spørsmålet om 3DMark er vel temmelig irrellevant vil nå jeg påstå... om han ikke skal bruke kortet til nettopp å prøve å sette rekorder i 3DMark eller noe da. Det kan jo brukes som en viss pekepinn om PCens ytelse (med aller størst vekt på grafikkortet), men det kan ikke brukes som noen definitiv målestokk.

Lenke til kommentar
HL2 er så vidt jeg vet ikke utgitt ennå - og med nyeste betadrivere på begge kort synes jeg å huske at 6800 korta lå over X800 korta i CS:S.

I Source Stress Test kommer X800 korta ut på topp i høyere oppløsninger med AA/AF. Kan godt være CS:S viser et annet resultat, men det er ikke sikkert det blir overført til HL2. Men, time vill sjåv.

Lenke til kommentar
HL2 er så vidt jeg vet ikke utgitt ennå - og med nyeste betadrivere på begge kort synes jeg å huske at 6800 korta lå over X800 korta i CS:S.

I Source Stress Test kommer X800 korta ut på topp i høyere oppløsninger med AA/AF. Kan godt være CS:S viser et annet resultat, men det er ikke sikkert det blir overført til HL2. Men, time vill sjåv.

Flere av de nyeste testene viser at i Stress testen og i CS:S real time gameplay er kortene tilnærmet identiske; Ultra vinner ca 50% og XT PE vinner ca 50%.

 

Jeg har et generelt intrykk av at 6800ultra kort klokker bedre enn X800XT PE kort.

Mitt GT golden sample kort kan klokkes til 440/1160 som ikke er så langt fra Ultra Extreme hastigheter.

Lenke til kommentar

Jeg har nå erfaring med både nvidia 6800Ultra og ATI X800XTPE

 

Jeg kjøpte tidlig ett Gainward 6800Ultra gold 430/1200 og hadde store problemer med å få dette stabilt under stress fra dag en. Jeg har flasha bios, prøvd det som er av drivere osv med BFV måtte jeg spille med 400/1100 setting for å få kortet stabilt. Så kortet har gitt meg mye frustrasjon. Kortet er ypperlig når det fungerer men kortet har ikke vært venner med resten av mitt oppsett.

På det beste fikk jeg 12200 3D03 score og ca 4300 3D05 score. Slet med å kjøre disse da kortet streika. Kortet ble fort varmt og det bråka også en del. Jeg har ikke klokka eller noe slikt.

 

Etter lang venting fikk jeg et nytt Hightech Excalibur Radeon X800 XT IceQ DVI/VGA/VIVO 256MB AGP Platinum Ed denne uka.

Innstallering gikk smertefritt og jeg installerte standard drivere. Hadde litt lugging i BFV men fikk ikke noe seriøse krasj. 4300 på 3D05.

Så installerte jeg omegadrivere og har ikke hadde noen problemer :w00t: i BFV.

Ny 3D05 score 5756 uten noe tweaking. Kortet er veldig stille og sender varmen ut av kabinettet. Jeg er MEGET fornøyd med dette kortet og anbefaler det på det varmeste. Kortet er en drøm i forhold til Gainward kortet. Nå skal det sies at det var en del krøll med de første 6800Ultra korta slik at de har nok blitt bedre.

Etter en lang periode med problemer fungerer maskina nå som den skal :w00t:

Endret av kasol
Lenke til kommentar

Jeg lener meg litt mot 6800ultra, men om det ikke ikke har video inn, tror jeg nok at det blir x800xt pe isteden, hvilken produsent bør jeg i så fall gå for?

 

edit: Sjekka prisen, var visst ikke så stor forskjell allikevel...

Endret av ADT
Lenke til kommentar

Jeg bestilte meg et Sapphire Radeon X800XT PE 256MB og gleder meg til å bytte ut 9700pro kortet , men lurer litt på det med varmen fra minne brikkene , er det god nok kjøling på disse (ingen) eller bør jeg anskaffe en bedre kjøler på kortet ?

På mitt 9700 pro monterte jeg ramsinks " uten særlig stor virkning . Og jeg ønsker heller ikke at skjermkortet skal oppta 2 kortplasser .

Finnes det alternative kjølere på markedet som dekker mitt behov ?

Lenke til kommentar

1. Tror ikke den har video-inn, men det er mulig den er med på noen versjoner av kortet. Se etter "vivo" i beskrivelsen eller sjekkmed butikken før du kjøper.

 

2. 03 er jeg ikke sikker på, men i 05 skal visst x800 XT PE gi den høyeste scoren (men ikke med stor margin) med alt utstyret uklokket. Husk at 3Dmark er bare en veldig røff måling, og ike alltid gir et godt bidle av ytelsen i faktiske spill.

 

3. Dette er vanskelig å si. Begge typer kort er i utgangspunktet meget overklokkingsvenlig. Hvert enkelt kort er unikt i hvor langt det vil klokke, akkurat som prosessorer, så det er umulig å si noe med sikkerhet, og jeg har ikke tilgang på statistisk materiale som vil gi meg grunnlag for å si noe om det gjennomsnittlige potensialet. Om jeg måtte velge en av dem ville jeg sagt x800 pga. det er veldig enkelt å volt-modde, for de mer ekstreme entusiastene.

 

4. Det er mer fremtidsrettet å ha 3.0 enn å ha 2.0b ja. Om dette derimot vil bety at x800 vil falle bak 6800 ettersom tiden går tviler jeg veldig sterkt på. Det vi kan hovedsakelig forvente å se er marginale ytelsesøkninger fra optimisert shader-kode, med andre ord ikke noen kjempestore forandringer. x800 serien har dessuten 3Dc, som er en teknologi som ikke 6800 kortene har. Det er for tiden umulig å si hvilken av disse som vil totalt sett gi størst utslag i fremtidige tittler, fordi det gjennstår å se hva som vil bli mest brukt av spillutviklerene. Mitt råd er å ikke basere ditt kort-valg på disse featurene, fordi de totalt sett vil gi små utslag fra eller til.

 

PS: Jeg tror det kan fremdeles være litt problemer å få fatt i x800 XT PE kort. Forhåpentligvis kommer de innen 2-3 uker, men ellers er den vanskelig å oppdrive AGP-baserte x800 XT PE.

 

PS2: Det er mulig (og relativt enkelt for alle med et minimum av datakunskap) å soft-modde en x800 PRO VIVO til en x800 XT PE. Det er mye penger å spare her. Om kortet blir akurat like godt som et XT PE (dvs. klokker forbi standard PE hastighet som en skilkkelig PE ville gjort) er uklart, men de aller fleste klarer å oppnå meget gode hastigheter, og alle pipelines blir åpnet. Det finnes mange tråder om dette på forumet om du er interessert.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Jeg lener meg litt mot 6800ultra, men om det ikke ikke har video inn, tror jeg nok at det blir x800xt pe isteden, hvilken produsent bør jeg i så fall gå for?

 

edit: Sjekka prisen, var visst ikke så stor forskjell allikevel...

Hardwaren fra de forskjellige produsentene er "helt" identisk, bortsett fra spesielle utgaver fra visse selskap. Det gjelder både Nvidia og ATI kort. Pris og interessante programmer/spill i bundle bør være det du ser etter når du bestemmer deg for hvem du kjøper fra.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
PS2: Det er mulig (og relativt enkelt for alle med et minimum av datakunskap) å soft-modde en x800 PRO VIVO til en x800 XT PE. Det er mye penger å spare her. Om kortet blir akurat like godt som et XT PE (dvs. klokker forbi standard PE hastighet som en skilkkelig PE ville gjort) er uklart, men de aller fleste klarer å oppnå meget gode hastigheter, og alle pipelines blir åpnet. Det finnes mange tråder om dette på forumet om du er interessert.

 

-Stigma

kompis av meg som vurderer dette faktisk...

Lenke til kommentar
Jeg bestilte meg et Sapphire Radeon X800XT PE 256MB og gleder meg til å bytte ut 9700pro kortet , men lurer litt på det med varmen fra minne brikkene , er det god nok kjøling på disse (ingen) eller bør jeg anskaffe en bedre kjøler på kortet ?

På mitt 9700 pro monterte jeg ramsinks " uten særlig stor virkning . Og jeg ønsker heller ikke at skjermkortet skal oppta 2 kortplasser .

Finnes det alternative kjølere på markedet som dekker mitt behov ?

meiner kjøleløysningen er litt spinkel på x800xt pe kort... at det manglar ramsinks er nesten heilt forkastli... til og med har 6800le har kjøling der... er interessert i slik kjøling også.. .men mister garantien og det er litt kjipt på eit so dyrt kort...

Lenke til kommentar
Jeg bestilte meg et Sapphire Radeon X800XT PE 256MB og gleder meg til å bytte ut 9700pro kortet , men lurer litt på det med varmen fra minne brikkene , er det god nok kjøling på disse (ingen) eller bør jeg anskaffe en bedre kjøler på kortet ?

På mitt 9700 pro monterte jeg ramsinks " uten særlig stor virkning . Og jeg ønsker heller ikke at skjermkortet skal oppta 2 kortplasser .

Finnes det alternative kjølere på markedet som dekker mitt behov ?

meiner kjøleløysningen er litt spinkel på x800xt pe kort... at det manglar ramsinks er nesten heilt forkastli... til og med har 6800le har kjøling der... er interessert i slik kjøling også.. .men mister garantien og det er litt kjipt på eit so dyrt kort...

Så det faktum at kjøleren gjør jobben bra, og med rom for overklokking er ikke noe å ta hensyn til? Eller hva med at RAM´n ikke trenger kjøling for å kjøre de hastighetene som trengs (og høyere)?

 

Hvorfor levere kortet med større og tyngre kjøler enn nødvendig? Er kortet for billig kanskje?

 

Og RAM-sinks, hva skal man med det, når RAM´n ikke trenger det?

 

 

 

Sterke ord du kommer med. Forkastelig liksom.... :nei:

Lenke til kommentar
Jeg bestilte meg et Sapphire Radeon X800XT PE 256MB og gleder meg til å bytte ut 9700pro kortet , men lurer litt på det med varmen fra minne brikkene , er det god nok kjøling på disse (ingen) eller bør jeg anskaffe en bedre kjøler på kortet ?

På mitt 9700 pro monterte jeg ramsinks " uten særlig stor virkning . Og jeg ønsker heller ikke at skjermkortet skal oppta 2 kortplasser .

Finnes det alternative kjølere på markedet som dekker mitt behov ?

meiner kjøleløysningen er litt spinkel på x800xt pe kort... at det manglar ramsinks er nesten heilt forkastli... til og med har 6800le har kjøling der... er interessert i slik kjøling også.. .men mister garantien og det er litt kjipt på eit so dyrt kort...

Så det faktum at kjøleren gjør jobben bra, og med rom for overklokking er ikke noe å ta hensyn til? Eller hva med at RAM´n ikke trenger kjøling for å kjøre de hastighetene som trengs (og høyere)?

 

Hvorfor levere kortet med større og tyngre kjøler enn nødvendig? Er kortet for billig kanskje?

 

Og RAM-sinks, hva skal man med det, når RAM´n ikke trenger det?

 

 

 

Sterke ord du kommer med. Forkastelig liksom.... :nei:

helt enig, desto større og dyrere kjøling kortet er installert med når du får det, desto mer varme utvikler det! mindre varme = bra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...