Gå til innhold

Hvilke innkjøpspriser handler butikkene med?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
trekk fra 30 % ca på utsalgsprisen??

Nix...

F.eks ligger ofte pris inkl. mva. på Norek 2-400 kr lavere enn Komplett...på varer til 3-5K...ofte ligger grossistprisene høyere, avhengig av kampanjer osv...

EDIT: På datakomponenter. Det vil si at det er små marginer i denne bransjen i motsetning til kjøp og salg av andre varetyper. Ofte regner man 40-60% påslag, avhengig av bransje.

Dette betyr igjen at skal det være butikk må man eie grossist/importør OG utsalg, eller ha relativt stor omsetning. Små selskaper tjener ofte pengene på arbeidstimer og betrakter gjerne salg av hardware som ren formidling.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

På PC/hardware/media er utsalgsprisene mellom 5-15% over forhandler prisene = tjener knapt nok til flatbrød. Så tips til andre: Starte PC butikk er ikke enkelt :(

På en del maritimt utstyr (har jobbet innen det også) kan man ofte ha 40-80% høyere pris i butikk en hos forhandler.

På matvarer er gjennomsnittet ca 30-35%

Så det varierer hvilken bransje man er i.

Lenke til kommentar

Det Komplett og de andre store tjener på, er volum. Om de tjener 5 kroner på en vare er ikke det mye, men om de selger 10000 enheter så er det 50 laken på bunnlinja. Å klare å pumpe ut slike volum klarer desverre ikke små webshopper, men det går da ann å få det til å gå...

Endret av abrj
Lenke til kommentar

jeg har faktisk funnet en metode og finne ut hva ting koster på norek.

det du gjør er at du finner varen, du vet sånn ca hva den koster. så går du på max\min pris og skriver inn verdier der og sånn kan du tippe deg frem til hva den koster.... funket sist jeg prøvde....

magnus

Lenke til kommentar

Ble litt innteressert i denne tråden da jeg selv jobber i en databutikk og har hatt litt med innkjøp og gjøre.

Ser det er nevnt her at Norek tar mye mindre en Komplett, dette er totallt feil. Norek er som kjent levrandøren til Komplett, og det er kun snakk om få hundrelapper forskjell fra hva Norek til hva Komplett skal ha.

Forøvrig kan jeg legge til at det er ikke snakk om mange kronene påslagg da det er et hardt marked. Det skyldes mye av at en butikk må kunne tilby god pris for og forhindre at kundene går på nett i stedet.

Altså som "OC-frek" sier, og som jeg har sett på min "kjære" sjef. Og drive databutikk er ikke lett!

Mvh Stikk

(PS. Det lønner seg ofte og kjøpe i butikk da du slipper Posten's oppkrav og porto-

gebyr.)

Endret av Stikk-kont@kten
Lenke til kommentar

Ser det er nevnt her at Norek tar mye mindre en Komplett, dette er totallt feil. Norek er som kjent levrandøren til Komplett,

Kan vel tilføye at Norek eies av Komplett ASA, og at Komplett.no og Norek har samme lager, samme logistikksystem osv. Det vil si at det nok er de samme personene som pakker ordre til bedrifter for Norek som til Komplett sine privatkunder. Virker også som returavdelingen består av de samme personene.

Lenke til kommentar

er nok store muligheter for at de selger noen varegrupper med tap.

F.eks er mobiler u abb en kjemperesset bransje for tiden.

Det virker bl.a som om elkjøp satser på å holde prisene til komplett og de andre storre nettbutikkene, dette fører til en steinhar konkuranse og de har kun 5% dekning på telefonene. Dermed skal de kjøre en kampanje så må de gjerne under innkjøpspris.

Er også mulig med % avtaler, men bedriftene selger mye med tap da, men de tjener litt penger på småting som butikken tjener penger på.

Dessuten er komplett i en fin situasjon, de sitter med en litt større fortjeneste enn en vanlig forhandler siden de er grossist og.

Men er ofte jeg har funnet priser som er billigere hos komplett enn hos norek

Lenke til kommentar
jeg har faktisk funnet en metode og finne ut hva ting koster på norek.

det du gjør er at du finner varen, du vet sånn ca hva den koster. så går du på max\min pris og skriver inn verdier der og sånn kan du tippe deg frem til hva den koster.... funket sist jeg prøvde....

HÆ?

Kan du forklare litt bedre hvordan du gjør dette, med mindre det bare var kødd? Jeg finner ikke noen max/min-pris på Norek.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...