Gå til innhold

Trenger et tegne/redigeringsprogram

bOMS

Anbefalte innlegg

Hei, håper at det er noen der som har god greie på tegne/redigerningsprogrammer som photoshop.

Her på jobben trenger vi et programm av den typen og har noen krav.

-Det skal være enkelt å komme seg inn i og bruke

-Det skal ikke være for enkelt

-Det skal ikke være for dyrt. (dvs. vesentlig billigere enn photoshop)

-Det skal basere seg på windows grensesnittet og ikke være slik som gimp feks er.

Det kommer sikkert i 90% av tilfellene til å bli brukt til å redigere bilder som enten er tatt med kamera eller scannet fra en papirutgave.

Og hvis det eksisterer skolelinsenser hadde det vært en fordel, da det ofte er en del penger å spare på det.

Noen som har noen tips eller erfaringer å komme med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Istemmer Photoshop Elements. Koster ca 1/10 av "ordentlige" Photoshop, dvs ca 700 kr. Er ikke sikker på skolelisenser, men det kan du sjekke enten hos Adobe selv, eller hos dem du kjøper av.

Har brukt både PE og store Photoshop, og har fremdeles ikke oppdaget hva som er forskjellen når man jobber med bilder.

Har også prøvd PhotoFiltre som er freeware (i hvertfall free trial), og som likner på Photoshop. Men det mangler layers, som er en stor ulempe når man først er vant med å bruke det.

Litt avhengig av hva man skal bruke det til, så har man også Paint.NET, som er en ganske innholdsrik og avansert utgave av Paint. Hvis man egentlig bare skal gjøre små endringer og beskjæringer av foto, så er det mulig at det fungerer greit det også.

Kirikiri

Lenke til kommentar
Har brukt både PE og store Photoshop, og har fremdeles ikke oppdaget hva som er forskjellen når man jobber med bilder.

Rimelig stor forskjell... Men Elements fremstår for de som ikkje kjenner

Photoshop som omtrent det samme.

-Bla. har ikkje Elements mulighet å jobbe i CMYK.

-Menyene ligger også anderledes, dette for at det skal være mere logisk for en

vanlig bruker (som ikkje kjenner Adobe sitt meny system)

-Verktøyene er også enklere, ting fungere mere automatisk, dermed krever

ikkje så mye av bruker. I Photoshop jobber man mere manuelt, noe som selv-

sagt gir et bedre resultat om man vet hva man gjør.

Elementse er forøvrig kommet i versjon 3.. ser veldig bra ut.

Lenke til kommentar

Takk for tips, skal ta en titt på elements.

Og for alle som foreslo GIMP, det er et program som selv om det er bra har en ganske høy terskel for folk somk ikke er drevne brukere av PC, og stort sett holder seg til enkle windows programmer. Gimp er bl.a ganske forskjellig på den måten at man gjør ting på en veldig anderledes måte enn den som er vanlig i windows.

Jeg fikk også et tips fra noen om Paint Shop Pro. Noen som har noen erfaringer med det programmet.

Lenke til kommentar

Har du prøvd gimp-2.0. Vesentlig mer windows-likt brukergrensesnitt enn tidligere versjoner.

At det har høy terskel skjønner jeg ikke. Stort sett de samme verktøyene som tilsvarende windows-only programmer. Og eneste forskjell i GUI på tidligere versjoner er at man ikke har alt i ett vindu. Noe i hvertfall jeg finner mer fleksibelt, ettersom slike vindu tar opp mye skjermplass med menyer og knapper og tull&tøys , plass som bedre kan brukes til å jobbe i.

Men som sagt, gimp 2.0 følger windows-stilen.

Lenke til kommentar

Er nå gimp2 jeg har liggende ja.

Og er fornøyd med det selv. Men det er faktisk et poeng for de andre her som skal bruke det at det er så likt word/powerpoint (og slike programmer) som mulig. Det gjør det mye lettere å bruke. Og Gimp er ganske forskjellige fra den standarden.

Det at det tar lite skjermplass og har alle funksjoner hjelper lite hvis det kreves mye trening for å bruke. Det er bedre å ha et program som gjør at du kan bruke det du kan fra før i forhold til menyer og knapper og slikt.

EDIT:

Et eksempel på hvor det er veldig forskjellig er når man skal åpne et bilde. HEr ser ting anderledes ut. Og hvis man skal åpne noe fra et flyttbart medie som en minnepinne kommer ikke den stasjonsbokstaven opp i det hele tatt, da må man skrive inn hele filadressen

Endret av bOMS
Lenke til kommentar
Men det er jo ikke helt likt Word heller.

Nei det er vel ingen av programmene som er det, men skulle gjerne være litt nærmere enn Gimp.

Virker som jeg kommer til å bestille noen sett av Photoshop elements. Den virker nogenlunde grei å bruke og her har jeg litt trening fra før som kommer godt med når jeg skal lære opp de andre. Må bare få pris på det først.

Lenke til kommentar
Men det er jo ikke helt likt Word heller.

Nei det er vel ingen av programmene som er det, men skulle gjerne være litt nærmere enn Gimp.

Virker som jeg kommer til å bestille noen sett av Photoshop elements. Den virker nogenlunde grei å bruke og her har jeg litt trening fra før som kommer godt med når jeg skal lære opp de andre. Må bare få pris på det først.

Husk at Adobe har mange forskjellige lisensløsninger...

Bestiller du over 10 lisenser til undervisning skulle du få en god pris,

du finner mere info om dette på Adobes sine websider.

Lenke til kommentar

Vi trenger ikke så mange lisense. Vi bruker det stort sett til bilderredigering under produksjon av kompendier til kursene og ikke i kursene. Men jeg ba de vi bruker til innkjøp å finne ut om det var muligheter for studentlisenser

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...