Ravis Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Jeg vurderer å svare ja til en henvendelse fra en bekjent om å lage en web side hvor hun kan presentere seg og sitt grafiske arbeid. Det jeg lurer på er om noen av dere kyndige kan komme med tips og triks ang. instillinger og lyssetting for at bildene/maleriene skal komme til sin rett på best mulig måte. Min fulle og komplette utstyrspakke består av: Canon 300D med Kit-linsen Canon 50mm F1.4 USM Canon 420ex Uv filter Polariseringsfilter Stativ(kan sette apparatet i vertikalen) Jeg har tenkt å fotografere i RAW. Jeg håper også noen kan komme med tips ang. etterbehandling(oppskarping?) av bildene samt presentasjon på web'en også. Har Photoshop Elements og GIMP. Takker så mye for hjelpen!! Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 (endret) Lyset bør være mest mulig flat, altså null skygger og det børe være ca 6500 kelvin. Ellers så bør man bruke en fargesjekkplate som man setter ved siden av kunstverket/grafikk, dette for at du skal kunne justere fargene korrekt i ettertid. Du justere også hvitbalanse fra denne platen. GretagMacbeth har en som heter ColorChecker DC, den fungere veldig flott til dette formålet. Fotografer i RAW, åpne bildene med AdobeRGB (1998)-icc profil (når du er ferdig med behandlig og skal lagre til web konvertere du til sRGB-icc profil.) Skarping gjøre i PS / Gimp -> Unsharp Mask Amount -> ca 270 % Radius-> 0.7 Threshold -> 1 Dette er en innstilling som fungere på de fleste bilder, såfremt de er av god kvalitet og ikkje har vært lagret i jpeg... Endret 22. oktober 2004 av kvikks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå