aarbogh Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 (endret) Hei Med stor glede oppgraderte jeg pc til et AMD Sempron min i går. (Det var ikke meningen at dette skulle være noe super maskin, men en bra skrivemaskin/browser.) Men gleden varte ikke lenge! Pcen skrur seg av i utide, helt uten varsel! Helt plutselig restarter den! Dette har skjedd i ulike situasjoner. -når jeg blar i filene i utforsker. -ser en dvd -i windows oppstart -og også før det kommer noe som helst på skjermen. Det siste fikk meg til å tvile på poweret, men pcen har stått på i mange timer i dos nå. Temperaturen er aldri over 50 for cpu og 30 for hovedkort. Derfor har jeg begynt å tvile på minne! Minne jeg bestilte var TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL.2.5, men på brikken står det Veritech! Har jeg ikke fått det jeg bestilte? Er dette typisk minne feil? system: Colors Miditower C8001 Asus A7N8X-E Deluxe AMD CPU Sempron 2500+ 512 mb minne (se over) Asus V7700 agp skjermkort (gammelt, har funka fint på annet system) WD Caviar 120MB (gammelt, har funka fint på annet system) Windowx XP pro NO EDIT: psu: COLORSit 400W Silent Power Model: 330U-SNE disk: WD Caviar, WD1200JB-32EVAD skjermkort: Asus AGP-V770 Deluxe/P/32M/U Rev 1.01 HK: Asus A7N8X-E Deluxe Rev 1.01 cpu: AMD Sempron 2500+ Minne: 1 stykk Veritech VM512MBDDR400 VT 400F/512 0404 mvh Harald Aarbogh Endret 23. oktober 2004 av spurious Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Hei Med stor glede oppgraderte jeg pc til et AMD Sempron min i går. (Det var ikke meningen at dette skulle være noe super maskin, men en bra skrivemaskin/browser.) Men gleden varte ikke lenge! Pcen skrur seg av i utide, helt uten varsel! Helt plutselig restarter den! Dette har skjedd i ulike situasjoner. -når jeg blar i filene i utforsker. -ser en dvd -i windows oppstart -og også før det kommer noe som helst på skjermen. Det siste fikk meg til å tvile på poweret, men pcen har stått på i mange timer i dos nå. Temperaturen er aldri over 50 for cpu og 30 for hovedkort. Derfor har jeg begynt å tvile på minne! Minne jeg bestilte var TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL.2.5, men på brikken står det Veritech! Har jeg ikke fått det jeg bestilte? Er dette typisk minne feil? system: Colors Miditower C8001 Asus A7N8X-E Deluxe AMD CPU Sempron 2500+ 512 mb minne (se over) Asus V7700 agp skjermkort (gammelt, har funka fint på annet system) WD Caviar 120MB (gammelt, har funka fint på annet system) Windowx XP pro NO mvh Harald Aarbogh du kan prøve å feilsøke litt selv hvis du kan det.. Prøve med annet skjermkort, eventuelt prøve det på annen pc.. samme med minne, cpu osv. Lenke til kommentar
aarbogh Skrevet 22. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2004 du kan prøve å feilsøke litt selv hvis du kan det.. Prøve med annet skjermkort, eventuelt prøve det på annen pc.. samme med minne, cpu osv. Det hadde selvfølgelig vært ok å kunne filsøka litt selv, men jeg har ingen andre skjermkort, eller noen andre Socket A systemer. takk for svar. hm Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 du kan prøve å feilsøke litt selv hvis du kan det.. Prøve med annet skjermkort, eventuelt prøve det på annen pc.. samme med minne, cpu osv. Det hadde selvfølgelig vært ok å kunne filsøka litt selv, men jeg har ingen andre skjermkort, eller noen andre Socket A systemer. takk for svar. hm ok, for det kan være så utrolig mye forskjellig som er feil. menne.. hva for psu har du ? ( at du har hatt den på flere timer i dos hjelper ikke.. Er først når du kommer inn i windows, og f.eks. går inn på en av diskene dine at psu blir belastet ganske "mye" ) Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Du kan jo prøve brikken i en annen ram slot, eller så bør du låne en annen brikke (om mulig) for å teste om det er minnet det er noe galt med. Kan også være PSU som nevnt over Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Hvis du er usikker på minnet, kan du bruke memtest86 : http://www.memtest86.com/ Lenke til kommentar
aarbogh Skrevet 22. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2004 Hvis du er usikker på minnet, kan du bruke memtest86 :http://www.memtest86.com/ tusen takk for alle svar. Jeg holder på å kjøre Memtest86 nå. Min første tanke også var at det var psu, pga. stopp FØR post av skjermkort. PSUen er en 400W sak som fulgte med Collors kabinettet. Men jeg har funnet en annen mulig løsning. BIOSen min er 1008, på 1012 står det på asus sine hjemmesider "adds support for AMD Sempron".... Skal oppgradere så snart memtest er ferdig. Er det noen mulighet å få testet om psu klarer høy belastning. feks koble til noen fjernlyspærer (de er jo 12V og trekker litt strøm), i dos... hm Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 (endret) Det holder med 200w psu til den hardwaren du har. MEN du kan finne programvare for å måle spenningene i windows, f.eks speedfan e.l. Hvis de forskjellige verdiene varierer mye kan det være lurt å skaffe en annen psu. EDIT : Har kjørt tilsvarende hardware med 250W noname psu, dersom det var tvil om hvor jeg har det fra Endret 22. oktober 2004 av ronnyaa Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Det er slike ting som dette som gjør at jeg kommer til å holde meg unna AMD i fremtiden. Har hatt masse stabilitetsproblemer med AMD, mens Intel-systemene alltid er stabile. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 (endret) Ikke noe stabilitets problemer med dagens amd cpuer . Skyld heller på produsenten av hovedkortet du har ,eller produsenten av chipsettet som er benyttet. Eller psu produsenten hvis den ikke leverer "ren" DC strøm . Edit: Tror kanskje du kan være plaget av A7N8X og twinmos (enkelte brikker) kombinasjonen. Tror jeg har sett poster opp og ned om kompabilitets problemer med disse to i kombinasjon. Får håpe at kun bios oppdatering gjør susen . Endret 22. oktober 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 syar2003 har rett. Har selv kjørt amd over lang tid uten problemer. Det som har skapt problemer for mine maskiner er minnet (twinmos) Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Jeg sier ikke at AMD har dårlige prosessorer - det er helheten som blir ustabil; hovedkort, prosessor, RAM. Det er fullt mulig å få tak i stabile hovedkort til AMD, som har gode chipsett, men da må en også betale for det. Med Intel så funker mye til en rimelig penge. Jeg er ivrig leser av forumet, og det er svært sjelden jeg ser poster om at et Intel-system er ustabilt og booter i hytt og vær. Som regel er det et AMD-system. Lenke til kommentar
aarbogh Skrevet 23. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2004 (endret) Får håpe at kun bios oppdatering gjør susen . Fikk tilslutt oppgradert BIOSen, og nå blir prosessoren gjennkjent som Sempron og ikke XP. Men jeg lurer på om problemet lå et annet sted!!! For AGP 8X Fast write var default på i BIOSen. Det gamle skjemkortet mitt støtter ikke slikt Det virker som om windows er blit mer stabil! (jeg skriver fra den nå) Men jeg får fremdeles noen merkelige stopp FØR posting av noe som helst. Og når pc starter opp igjen får jeg melding om at den ikke startet pga. overklokking. (som ikke er riktig). En liten tur inn i BIOS uten å gjøre noe, så starter den fint. Men det er litt kjipt å måtte ta turen innom BIOSen for ofte.... Har innstalert asusprobe for å følge med på psuen, og den ser ut til å levere gjevn strøm på 12,6V, 4,9V, 3,3V og 1,6V. Edit: Glede varer aldri evig... Det er på vei i riktig retning, men stabil kan en ikke kalle det. Skulle flytte litt på noen store mapper mellom to partisjoner. Fikk starte og alt så ok ut, plutselig var alt sort.... Men det ser ikke ut til at spenninga falt noe. Så nå tipper jeg minne! Noen som kan forklare meg enkelt hvordan jeg skal tolke resultatene fra memtest86? mvh Harald M. Aarbogh Endret 23. oktober 2004 av spurious Lenke til kommentar
jan.ata Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 fikk akkurat samme problemene med en ny twin mos 512 brikke pcn funka bra med den gamle twin mos 512 men da jeg satte in den nye så jeg økte til 1024 begynte problemene Lenke til kommentar
dkvam Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 @Spurios Hvordan gikk det med memtesten?? 0 feil?? Tror problemet ditt ligger i enten hovedkort eller minne. Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 (endret) Jeg hadde akkurat samme problemet som deg. Feilen var at når jeg brukte kun en minnebrikke av gangen så klikka det. Men så kom det en bios oppdatering som fikset det og nå virker den helt perfekt. Endret 23. oktober 2004 av FraXinuS Lenke til kommentar
aarbogh Skrevet 23. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2004 @Spurios Hvordan gikk det med memtesten?? 0 feil?? Tror problemet ditt ligger i enten hovedkort eller minne. Helt ærlig så fikk jeg ikke så mye ut av memtest86... Etter 6 timer (12 pass) så orket jeg ikke å vente med å teste BIOS oppdateringen (jeg avbrøt) Ut fra hva jeg skjønte av memtest så var det feil overalt! Men jeg vet ikke om jeg skjønte tolkningen av resultatene som fløy over skjermen. Noen som kan enkelt forklare hva jeg skal se etter? Tenkte å sette den igang igjen kveld. mvh hm Lenke til kommentar
aarbogh Skrevet 23. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2004 Jeg hadde akkurat samme problemet som deg.Feilen var at når jeg brukte kun en minnebrikke av gangen så klikka det. Men så kom det en bios oppdatering som fikset det og nå virker den helt perfekt. Ja jeg har kun en minne brikke. Har lest nå litt rundt at jeg burde ha hatt to på nforce sine doble minnekanaler!? Noen praktisk forskjell? Jeg har fått oppdatert BIOSen til 1012, som er siste versjon. Se EDIT: på den første posten for oppdatert maskinvare. mvh hm Lenke til kommentar
aarbogh Skrevet 23. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2004 @Spurios Tror problemet ditt ligger i enten hovedkort eller minne. Siden jeg bestilte TwinMOS brikke, men fikk Veritech. Så jeg tenkte jeg at jeg skulle få bytta minnebrikken. Lurte på om jeg skulle prøve å få bytta til 2 brikker av Kingston De er ambefalt av Asus Noen som har vært borti Kingston? Hovedkortet er kjøpt på QXL, og skal (i følge selger) ikke hatt stabilitests problemer før. mvh hm PS: tusen takk for all hjelp så langt. Lenke til kommentar
aarbogh Skrevet 24. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2004 Bytta litt rundt på plasseringen til brikken, og fikk systemet til å virke stabilt. (Klarte å flytte noen store kataloger, og se en dvd). Hvilket program er best til å teste stabiliteten til e pc? Man jeg har nå kjørt memtest86 i 20 timer nå!! Så elt er vel ikke slik det skal være... Har 60 pass hva nå enn det sier!? Får masse "Feiling Address" osv. uten at det sier meg så mye. mvh hm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå