Gå til innhold

pc'er i søppla - penger ut av vinduet?


Anbefalte innlegg

Hallo alle sammen,

 

jeg er ansatt i det offentlige i en større etat som egnetlig ikke har kjempeøkonomi. Det kjøpes P4 dell pc'er stort sett for de ansatte og i "søøpla" har jeg sett pc'er

fra Pentium 166 til pentium 2 - 450 og er man ekstra heldig så finner man p3-550'er.

Dette er ATX kabinetter med strømforsyninger på rundt 200 watt.

 

Ellers så ligger det nettverkskort, mus, tastaturer, lydkort også og pc'ene pleier å ha rundt 128 mb ram (av og til 256 også).

 

Det ligger også 15-17" skjermer men disse er 6-8 år gamle og de antar jeg er stort sett slitt.

 

Jeg har samlet litt på deler men egnetlig har jeg aldri hatt behov for delene. Og når det kommer til stykket så pleier jeg ikke å tenke på hva jeg kan finne gratis når jeg skal handle på komplett og sånt.

 

Det jeg lurer på er om dette er penga ut vinduet fra etaten sin side eller er de verdiøse for alle sammen?

 

Jeg har selv forsøkt å selge deler en gang i avisa, og merket meg at folk ikke var sælrig intressert, men derimot så kom det en del telefoner når jeg satte sammen delene med innkjøp til en komplett pc.

 

Jeg kan ikke skaffe til veie skjemer, antar at de som ligger der er dårlig behandlet - kastet (røff behandling) i søppelkassene. Men jeg kan kabinett med innmaten + mus og tastatur.

 

I og med at pc'ene begynner å dra på årene så kan jeg ikke yte gaanti på disse pc'ene heller.

 

Det jeg lurer litt på er om det er noe særlig mye penger i å sette sammen og selge disse pc'ene med nevnte spesfikasjoner? og hvor sannsynlig og til hvilke priser kan man få solgt slike pcer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg husker tidligere så var det litt "in" med en gammel pc som brannmur men nå har jo bredbåndsruterne "tatt over" de er kanskje ikke like fleksible, men jeg tror "folk flest" (FRP Språk) foreetrekker en lydløs diskre ruter med Wlan muligheter enn en gammel pc stående 24 timer i døgnet.

 

Dette er vel pc'er som kan og bør kjøre Win98, jeg har selv forsøkt linux på en p2-300 / 128 og med mindre man tweaker og unngår KDE så synes jeg at det blir litt i det tregeste laget.

 

Men som det er nevnt her, 2-300 kroner er vel litt penger det også, si man får solgt 4 slike så får man en pen høvding :)

 

bare fortsettelse av mine tanker om saken.

Lenke til kommentar

Sende dem til den tredje verden...Vel sikkert noen som husker endel traader for en stund siden om folk som lurte paa om de kunne sponse dem med en PC.

 

JEg er sikker paa at det er mange her til lands som kunne trenge en gratis maskin, har man selv ikke betalt for en maskin saa syntes jeg ikke det er noe poeng i aa tjene noe faa kroner paa den.

 

Det kan hende det er en gammel person, eller en ung person som trenger saart en maskin til sitt arbeid , men har liksom ikke penger til det.

 

Er det noen som husker den/de traadene som var oppe tidligere med folk som trengte maskin, Sett inn linken her da :)

 

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar
Problemet at de de pcene du beskriver idag er helt på grensen av hva som feks. funker med dc++. Før kunne man bruke sånne junk pcer som nedlastningspcer. I dag krerver p2p programmene mer av pcene og det er kanskje noe av grunnen til at de er vanskelige å få solgt....

Man må jo ta i betraktning det at de fleste som kjøper en slik pc idag, IKKE kommer til å bruke selve maskinen som p2p, men heller en firewall/mail/web-server, for på slikt gammelt chipset så er det vanskelig å få brukbar ytelse hvis man tenker på file-server (tenker da på IDE-ytelse, lite porter, liten strømforsyning, liten plass for ekstra harddisker).

Selvfølgelig er det jo en mulighet, men kjøper man slik gammel hardware nå, så er det som oftest for bruk til low-load applikasjoner.

 

På slik "gammel" hardware er det jo også perfekt å kjøre linux, som man kan tune mer ytelse ut av enn om man kjørte Windows.

 

Og som knatten sier, Skolelinux er jo en super idè.

Lenke til kommentar

Problemet er at det ofte er dyrt å gjøre klar maskinen for salg eller gi den bort. De færreste bedrifter vil gi fra seg hardiskene sine og dermed koster det minst 500,- å gjøre maskinen klar. Dessuten er det arbeid og administrasjon. Jobber selv i staten og vi kaster maskiner opptil ca 500mhz. Kan kanskje se ut som sløsing, men andre alternativer blir for dyrt.

Lenke til kommentar

KASTE 500 mhz pcer ?! Vræl !.. Dette er for meg sløsing.. Masse disse kan brukes til.. P2/P3 bør ikke kastes ihvertfall... Kunne gitt dem til eldre folk feks :-) Kunne kanskje starte et prosjekt ala skolelinux .. De eldre er jo alltid redd for å ødelegge noe på datan.. og med en slik PC kunne det bare herjes uten at det var noe farlig

:-) "Eldrelinux".. Synd å kaste ihvertfall..

Lenke til kommentar

Ville gitt dei til skoleverket, men tatt ut hdene slik at informasjon som ligg på dei ikkje kan bli tilgjengeleg for uvedkommande.

PS:

Når det gjeld "kastinga" til signatur, så har vel det litt med kva type jobb han har og litt dei andre tiltaka som er gjennomført rundt deira maskinpark.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
Jobber selv i staten og vi kaster maskiner opptil ca 500mhz. Kan kanskje se ut som sløsing, men andre alternativer blir for dyrt.

Har dere ikke hørt om terminal server og tynne klienter osv??

Her på bruket tar vi vare på maskiner ned til 233MHz og 64MB RAM og kjører de opp med en liten tweaket versjon av xp og setter de ut til skoler og barnehager osv og kjører de som tynne klienter, det fungerer jo helt perfekt.

Blir jo helt klart en kostnad å kjøpe inn terminalserver hvis dere ikke har dette fra før, men den kostnaden blir fort spart inn :thumbup:

Lenke til kommentar

Det som kanskje er tragisk er at dette sannsynligvis foregår i stor skala, dvs jeg tror nok de private foretakene er mye flinkere til å kaste pc'er.

 

Vet om et arkitektfirma som gir 700 mhz++ pc'er til ansatte som de kan ta med hjem, siden de har fått nye på jobben.

 

Og jeg har ikke vært på så mange skoler, men noen av disse pc'ene som jeg har sett i søpla har faktisk kommet fra skoler så det er vel godt mulig at de ikke vil ha disse i retur.

 

Det er fint å kunne gi pc'er til skolelinux også antar jeg men det er vel et problem med shipping, jeg føler ikke for å betale frakt på pc'er jeg gir bort.

 

Ellers så synes jeg at det er litt paranoid oppførsel når det offentlige må "destruere harddisker". Når jeg ser litt på hvor godtroende folk kan være så kan man jo omtrent bare gå inn på et tomt kontor i lunsjpausen og herje slik man føler, noe som er lettere enn å drive å hente ut data fra harddisker som har kjørt wipe programmer.

Lenke til kommentar

Har dere ikke hørt om terminal server og tynne klienter osv??

Her på bruket tar vi vare på maskiner ned til 233MHz og 64MB RAM ...

og så var det noen som nevnte Linux litt lenger opp... Jeg sitter nå på en 233/32 maskin som funker som x-terminal mot en 500/384 maskin. Går så det griner. Forleden dag satt kona på en annen x-term og jobbet med openoffice samtidig som jeg drev med noe relativt tung statistisk analyse, men så går det lite i spill utover nethack :thumbup: her i huset....

 

Flashback: Nethack på 8088/640k, 2x 360k diskett... det var litt tregt.. (og nå røpet jeg vel hvor gammal jeg er også...)

 

M.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...