oslo72 Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 (endret) Jeg skal teste ut Linux litt på min "reserve"-PC, og tenkte å legge in Windows XP, Mandrake 10 og SuSE 9. Hvilken rekkefølge skal jeg legge de inn for å få dette til, og for å få valg om OS ved oppstart? Forsøkte å legge inn Mandrake først og SuSE etterpå. Da oppdaget SuSE at det lå Linux inne på systemet allerede, og overskrev Mandrake. Det ligger ikke noe inne på disken (120Gb) pr idag. Trenger også tips om hvordan jeg skal partisjonere disken (hvilke størrelser). Takker for svar! Endret 22. oktober 2004 av oslo72 Lenke til kommentar
zyp Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Begynn med å legge inn windows, så slipper du å fikse linux' bootloader når windowsinstalleren fjerner den. Og hvis det du sier om at SUSE ikke liker andre distroer stemmer, bør du legge inn den før Mandrake. Og da Mandrake tilslutt. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 22. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2004 Men kan ikke Linux sin boot-loader overskrive Windows' sin egen boot? Andre som har formeninger om at dette er den mest hensiktsmessige installasjons-rekkefølgen: - Windows XP - SuSE Linux 9 - Mandrake Linux 10 Har ingen planer om å bruke oppsettet til noe spesielt, men vil sammenligne distroene før jeg bestemmer meg for hva jeg skal bruke. Står på nippet til å velge Linux, men er fortsatt "newbie" på området... Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 22. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2004 Er det forresten noen som vet om Mandrake også prøver å overskrive andre Linux-distroer? Lenke til kommentar
zyp Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Linux' bootloader overskriver windows' bootloader, men den linker også til en annen plass den ligger, derfor kan du fortsatt boote windows. Og mandrake går fint å installere sammen med andre distroer, jeg installerte mandrake i tillegg til redhat en gang før. Forresten, valgte du custom-install eller automatisk? (Hvis man kan velge slikt i SUSE da.) Hvis du valgte automatisk er det forståelig at den overskrev en tidligere installasjon, de pleier det. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 22. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2004 Fikk aldri opp noe særlig valg (etter mitt syn): Kunne velge å OVERSKRIVE, FORMATERE eller PARTISJONERE. Valgte partisjonere, men da sa SuSE bare at det ikke gikk å legge inn OS'et på den 3. partisjonen min... Likte forøvrig Mandrake mye bedre enn SuSE, så jeg har jo egentlig allerede fått et svar på hva som er best... Hva mener dere er den beste Linux-distroen for "newbies" som meg? Både Mandrake og SuSE fant forøvrig det eldgamle Hauppage TV-kortet automatisk - og det funket. Det samme kortet nektet WinXP å installere drivere for... Lenke til kommentar
Ripz911 Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Bruk bootloaderen: Grub, eller LILO Skal du begynne med fedora (veldig enkel distro bra for nybegynnere)står det om GRUB under installasjonen... veldig enkelt å sette opp... windowsen vil stå som "other" som du selvsagt redigerer om til "Windows" kan jeg bare komme med et spørsmål? Hvorfor bruker folk windows xp?? Windows 2000 er jo like bra... kanskje de mangler den barne-vennlige skinen, men win2k bruker jo MYE mindre resurser enn XP? Hva er da vitsen med XP? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Fikk aldri opp noe særlig valg (etter mitt syn): Kunne velge å OVERSKRIVE, FORMATERE eller PARTISJONERE. Valgte partisjonere, men da sa SuSE bare at det ikke gikk å legge inn OS'et på den 3. partisjonen min... Hvis du leser nøye har SUSE et valg for avansert partisjonering (husker ikke nøyaktig ordlyden), da har man full kontroll over partisjonering, formatering og mount-points. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Hvorfor bruker folk windows xp??Windows 2000 er jo like bra... kanskje de mangler den barne-vennlige skinen, men win2k bruker jo MYE mindre resurser enn XP? Hva er da vitsen med XP? Hvorfor bruker folk Fedora Core 2? RedHat 6.2 er jo like bra. Kanskje mangler de den barnevennlige kde-en, men rh6.2 bruker jo mye mindre ressurser enn fc2? Hva er da vitsen med fc2? Lenke til kommentar
Ripz911 Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Hvorfor bruker folk Fedora Core 2?RedHat 6.2 er jo like bra. Kanskje mangler de den barnevennlige kde-en, men rh6.2 bruker jo mye mindre ressurser enn fc2? Hva er da vitsen med fc2? hehe zyp! Tar poenget ditt... Trenger jo ikke å bruke KDE , kan jo bruke FLUXBOX eller GNOME. KDE ligger ikke som default når du skal velge "vanlig skrivebord" opplegget under installasjonen Jeg vil bare anbefale FedoraCore2 pga det er en lett distro å begynne med. Rpm og yum er vel kanskje veldig begrenset på mange områder... Lurt å lære seg å installere source/kildefiler som vist her: tar.gz filer husk: LES ALLTID README tar -zxvf fil.tar.gz ./configure make su (skriv inn passord) make install ./fil Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 25. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2004 Fikk aldri opp noe særlig valg (etter mitt syn): Kunne velge å OVERSKRIVE, FORMATERE eller PARTISJONERE. Valgte partisjonere, men da sa SuSE bare at det ikke gikk å legge inn OS'et på den 3. partisjonen min... Hvis du leser nøye har SUSE et valg for avansert partisjonering (husker ikke nøyaktig ordlyden), da har man full kontroll over partisjonering, formatering og mount-points. Stemmer det, men siden Mandrake lå inne på disken allerede, ville ikke SuSE legge seg inn på den 3. partisjonen jeg hadde satt av til SuSE. Istedet fikk jeg bare de valgene som står nevnt ovenfor. Problemet er løst nå uansett - Kjører WinXP og Mandrake - droppet SuSE da jeg etterhvert innså at det ikke var nødvendig med to Linux-distroer Mandrake ga meg akkurat det jeg trenger for å kunne lære litt om Linux. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå