Gå til innhold

Peltier på vanntank

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det burde jo gå å lage en vanntank med kjøling av peliterelement, men da må det bli en metall tank, helst kobber og som er bygget opp som en litt større vannblokk så vannet passerer flere ganger og blir avkjølt mer og mer..

hvis du bare tar en firkantetboks og smeller på et element er så tror ikke jeg det vil ha så veldig mye nytte.. selvfølgelig litt, men ikke så bra som det kan være :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Dette har jeg også tenkt en del på, og har funnet en artikkel på nettet som handler om noe tilsvarende :)PeltierBeer

Dette tror jeg skal være mulig med den vanntanken jeg har som denne tanken med aluminium i begge ender.

Vet at det optimale er å montere peltieret mellom CPU og kjøler, men tenke i de litt mer utradisjonelle baner. "Hvorfor ikke kjøle vannet?" Eller hvorfor ikke begge deler ...

Lenke til kommentar

Med tanke på at poenget med peliter er å fjerne varme RASK, som da kan lønne seg på CPU og GPU.

Siden du må luftkjøle peltiers varme side, kan du oppnå akkurat samme med å f.eks. kjøpe en radiator til, eller en større en. Da slipper du styret med å kjøpe en svær PSU, eller kanskje ha to PSUer i kabinettet.

Lenke til kommentar

Tror ikke man oppnår samme vanntempratur som i den artikkelen ved innkjøp av en større radiator dessverre.

Siden jo lavere temp man klarer og få på den varme siden av peltieret (les: des bedre man kjøler den varme siden) jo lavere temp vil den kalde siden bli.

Synes dette er spennende jeg da det er heller uvanlig å en vanntempratur som såvidt klamrer seg over frysepunktet i et vannkjølingsanlegg til PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...