Gå til innhold

angrefrist loven!!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg mottok ikke skjema. men loven gjelder også for pc?

 

Da trenger jeg kun å betale for portoen som kommer da jeg skal sende den tilbake??

 

Peace!!

 

 

 

Jeg håper jeg kan levere tilbake, da kan jeg kvitte meg med dell dritten som jeg har. trenger litt raskere til hverdagsbruk.

 

kjipt med 2.2ghz. treig som juling.

Lenke til kommentar

"Etter angrerettloven kan forbrukeren gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i angrerettloven kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte (se side 2 av dette skjemaet). Fristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt."

 

"Melding om bruk av angreretten må gis til selgeren innen fristen, og kan gis på hvilken som helst måte. "

 

Angrefrist gjelder ved all kjøp utenfor selgers faste lokaler, og selvsagt ved kjøp av pc.

Lenke til kommentar

Håper d der var sarkastisk ment... for 2.2 er pokker ikke tregt en plass >D

---

 

må varen evnt. være i perfekt stand når den returneres ??

Hva om d for eksempel er falt av en knapp på mp3 spilleren din, og du vil angre kjøpet fordi du syns det er dårlig kvalitet på den.... lar det seg gjøre?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-20 20:46, Divxdude skrev:

jeg mottok ikke skjema. men loven gjelder også for pc?


Da trenger jeg kun å betale for portoen som kommer da jeg skal sende den tilbake??


Peace!!




Jeg håper jeg kan levere tilbake, da kan jeg kvitte meg med dell dritten som jeg har. trenger litt raskere til hverdagsbruk.


kjipt med 2.2ghz. treig som juling.



 

2.2ghz e da ikkje treigt !!

 

Forresten Divxdude: kan du gå inn på msn messenger??

 

mvh

 

Aslak

 

_________________

Amd Athlon XP 2000+ m/ silent viking

MSI KT3 ULTRA-ARU

Soundblaster Audigy Player

Asus Geforce 2 7700 pro

2 x 512 mb pc2700 orginal

Pioneer dvd 106s

Plextor 24/10/40A

Western Digital 80 gb

Western Digital 120 gb SE

 

[ Denne Melding var redigert av: aslak på 2002-05-20 20:55 ]

Lenke til kommentar

Hvis du ikke ble gjort oppmerksom og informert angående angrefristen i det hele tatt, så er faktisk fristen 1 år.

De tre månedene kommer inn hvis du ikke har mottatt ferdig utfylt skjema men blitt informert om angrefristen på en annen måte.

Lenke til kommentar

det er treigt for mitt bruk. jeg encoder og gjør unna på under 1 time. men hoved pc'en gjør jeg unna på veldig, veldig kort tid!!!

 

men selvom dell har kommet en url, som forteller meg om angrefrist. har dette unansett ikke kommet godt nok fram!!

 

peace

Lenke til kommentar

jason, takk skal du ha. jeg har ikke engang blitt informert om angrefrist loven. kun dette som fulgte med kvitteringen!!'

 

 

 

vennligst merk: mangler eller feil ved levering og ønske om returnere varen må meldes innen 7 dager.

 

dette er ikke det samme som angrefrist loven!!eller hat jeg tatt helt feil?

 

Peace

Lenke til kommentar

Hvis du har kjøpt fra Dell på nettet så sliter du. Før du kommer til betaling så dukker linken med betingelser og vilkår opp, med bl.a. angrefristvilkårene. Tror det var 14 dager. Kommer tydelig fram også. Og tror dette er nok etter gjeldende rett faktisk...

Lenke til kommentar

Angrerettloven $9:

 

§ 9. Opplysningsplikt ved avtaleinngåelse

I forbindelse med inngåelse av en avtale skal forbrukeren motta følgende opplysninger lesbart og lagret på papir eller annet varig medium som forbrukeren råder over...

 

Det kan jo diskuteres i hvilken form en webside er et varig medium, men dersom det anbefales at siden printes ut så er det vel i overenstemmelse med loven.

 

Du kan nok ikke levere tilbake pc'en. Du kan jo selvsagt kjøre 220V rett gjennom hovedkortet, og spørre om du kan få pengene tilbake :smile:

Lenke til kommentar

jeg har ikke fått det på papir eller noe sånt. jeg mottok en kvittering, og der sto det ingen ting om angrerett.

 

dessuten sjekka jeg siden: der stå det følgende:

 

Angrefrist

 

Som forbrukerkjøper har du rett til å fragå avtale om kjøp til ditt personlige bruk senest 14 dager fra den dag du mottar kjøpstingen eller en vesentlig del av denne.

 

 

men jeg har forsatt ikke fått noe ferdig utfylt skjema. og da har jeg faktisk 3 mnd!!

 

nå har jeg vel rett?

Lenke til kommentar

Etter angrerettloven kan forbrukeren gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at hele varen

og de opplysninger som kreves med hjemmel i angrerettloven kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte . Fristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller 1 år dersom

opplysninger om angrerett ikke er gitt.

 

Opplysningene i henhold til angrerettloven kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte når kravene i § 9 jf. § 7 er

oppfylt og dette skjemaet er mottatt ferdig utfylt med de opplysningene selgeren skal fylle ut. Se utdrag fra §§ 9

og 7 nedenfor.

 

§ 9. Opplysningsplikt ved avtaleinngåelse

I forbindelse med inngåelse av en avtale skal forbrukeren

motta følgende opplysninger lesbart og lagret på papir eller annet

varig medium som forbrukeren råder over:

a) opplysningene som nevnt i § 7 første ledd bokstav a-f

B) vilkårene og framgangsmåten for, samt virkningene av å

benytte angreretten

c) opplysninger om eventuell ettersalgsservice og gjeldende

garantivilkår

d) vilkår for oppsigelse av avtalen dersom den er

tidsubegrenset eller av mer enn ett års varighet

e) bekreftelse av bestillingen.

Ved kjøp av varer skal forbrukeren motta opplysningene

senest ved levering. Ved avtaler om varer som skal leveres til en

annen enn kjøperen, kan det avtales at opplysningene skal gis

først etter levering av varen. Opplysningene etter bokstav b-e

skal uansett gis etter avtaleinngåelsen, selv om de er gitt på

denne måten tidligere.

 

 

 

§ 7. Opplysningsplikt før avtaleinngåelsen

Før det blir inngått en avtale skal forbrukeren motta

opplysninger som forbrukeren har grunn til å regne med å få,

herunder opplysninger som forbrukeren har krav på etter annen

lovgivning. Forbrukeren skal i alle fall ha opplysninger om:

a) varens eller tjenestens viktigste egenskaper

B) de totale kostnadene forbrukeren skal betale, inklusive alle

avgifter og leveringskostnader, og spesifikasjon av de

enkelte elementene i totalprisen

c) om forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) eller

ikke

d) alle vesentlige avtalevilkår, herunder om betaling, levering

eller annen oppfyllelse av avtalen samt om avtalens

varighet når avtalen gjelder løpende ytelser

e) selgerens eller tjenesteyterens navn og adresse

f) tidsrommet tilbudet eller prisen er gyldig i

 

 

 

Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av

firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet.

(jf Angrerettloven § 6, punkt e)

Hvis du benytter deg av angreretten skal du ha tilbake det du har betalt (alle kostnader som

faktisk er belastet kunden, herunder porto, ekspedisjonsgebyr og postoppkravsgebyr), og

selgeren skal ha tilbake varen.

Eventuelle kostnader ved retur av varer skal bæres av selgeren dersom avtalen er inngått ved

telefonsalg eller salg utenfor fast utsalgssted (f.eks. dørsalg, gatesalg, messesalg og

"homeparties"). Dersom avtalen er inngått ved annet fjernsalg enn telefonsalg (f.eks.

postordresalg, internettsalg og tv-shopping) må du bære returkostnadene selv, med mindre

selgeren har misligholdt avtalen eller selgeren i henhold til avtalen har levert en

erstatningsvare, fordi den bestilte varen ikke var tilgjengelig.

Lenke til kommentar

men dette sto ikke der da jeg kjøpte min pc for 3. mnd siden:

 

Angrefrist

 

Som forbrukerkjøper har du rett til å fragå avtale om kjøp til ditt personlige bruk senest 14 dager fra den dag du mottar kjøpstingen eller en vesentlig del av denne.

 

 

da kan jeg vel kreve dette!!!

'

eller hva??

Lenke til kommentar

Legg spesielt merke til formuleringen og bruken av og.

 

Opplysningene i henhold til angrerettloven kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte når kravene i § 9 jf. § 7 er

oppfylt og dette skjemaet er mottatt ferdig utfylt med de opplysningene selgeren skal fylle ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...