Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Krysset fiber (1000Mbit)

Anbefalte innlegg

For alt jeg vet så er det ingenting som heter 'kryssa' fiberkabel.

Som en annen nevner er en en kabel for Rx og en for Tx . Som regel når du kjøper en fiberkabel er disse satt opp som Tx/Rx i den ene enden og Rx/Tx i andre enden. Mao du skal få kontakt når du plugger dem i.

Lykke til

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
krysset fiberkabel som skal kalre hastigheter opp til 1000mbit/s?? fiber klarer nesten 250 000 mbit/s! dessuten tror jeg ikke krysset kabel finnes, du må ha 2 kabler.

krysset cat5 kalrer Gb. du får ikke mer enn 30MB(ja, MB ikke Mb) grunnet harddisken ikke klarer mer. med gode harddisker på mottaker og sender vil du få bedre, men gjennomsnitt vil nok ligge på 30MB/s.

om du har 2Gb kort du vil linke sammen hjemme, holder en krysset cat5, eller skal du innom en hub/switch/router trenger du en rett (ukrysset)

Feil...du får nok mer enn 30MB/s dersom du overfører mellom minnet på to maskiner uten å lagre til disk :)

Endret av kosh
Lenke til kommentar

ånei, mener du virkelig det? ja såklart når ikke den mekaniske harddisken trenger å gjøre noe jobb for å overføre, er jo ikke den en begrensning.

fiber trenger 2 kabler for å sende og ta imot signaler, den kan ikke sende og ta imot på samme kabel..
er vel akuratt det jeg skrev? jeg skrev at det ikke finnes krysset, for det er vel det han forbinder med sende/motta på samme kabel.

jeg skriver heller ingen steder at cat5 er godkjent for 1Gb, men det funker.

prøver å vise at det er vanlig nettkort han har og ikke fiberkort, men jeg prøvde bare å besvare sånn delvis.

vanlig gjennomsnitt på fiberkabler er maksimalt 250Gb/s, ifølge læreren min.

Lenke til kommentar
"Alle" kort har ikkje denne funksjone, men dei fleste nye som blir solgt klarer det heilt fint.

Ein NIC som takler Gbit er oftest såpass nytt at det klarer auto-MDIX..

Hmmm... Jeg syntes å huske at gigabit ethernet for TP av natur innebærer autodeteksjon av kabelen. Tingen er at alle parene brukes til å sende og motta samtidig, det er ikke noen dedikerte par for sending eller mottak i det hele tatt.

Dersom man ikke hadde funksjoner for slik måtte man nok ha hatt spesielle kryssede kabler for gigabit ethernett som krysset alle parene, ikke bare to av dem.

Siden alle parene har kretser for sending og mottak allerede, er det nok ikke noe vanskelig å implementere autodeteksjon ved tilbakefall til 10base eller 100base heller.

Hmmm... Tro om erfaringer med Tx/Rx hybridkretser fra 1000Base-Tx er litt av grunnen til at funksjoner for MDI/MDI-X(og autokorreksjon av feil polarisering på signalene) nå er så utbredt på 10/100 utstyr. Det er jo ikke så lenge siden dette ble vanlig...

Lenke til kommentar
Eh... Hvis fiber trenger 2 kabler for å sende og motta, hvorfor har ikke vi det da? Tviler på at det trenges 2 kabler.. :ermm:

Hvordan hadde du tenkt at lyset skal passere hverandre da?

Du har nok en kabel, men to ledere som er adskilt, fiber fåes terminert på forskjellige måter, bl.a. den videregående skolen i Horten bruker fiberkabler som kun har en plugg, men det er fortsatt to kabler.

Lenke til kommentar
Eh... Hvis fiber trenger 2 kabler for å sende og motta, hvorfor har ikke vi det da? Tviler på at det trenges 2 kabler.. :ermm:

Det er ikke nødvendigvis to kabler, det kreves to ledere men de kan være i samme kabel. Patchkabler for fiber har ofte to fiber i en kabel, de ser ofte ut som to ledninger som henger sammen i en bit av isolasjonen(du har sikkert sett denne typen kabel på noen høretelefoner og veggvorter).

Rent teknisk er det mulig å sende og motta på en enkelt fiber, vanligvis ved å bruke forskjellige lysfrekvenser, men det er ikke så vanlig(I hvertfall ikke i LAN sammenheng)

Endret av TrAI
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...