stian-hg Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Dette er i utgangspunktet et spørsmål, men er åpen for diskusjon om når og om den bør intreffe. Så... når intreffer forumesskatten? Altså hvor stor forume - på bok - kan man ha før man blir "rammet" av formuesskatt, og hvordan beregnes den? Lenke til kommentar
alexf Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Formueskatt er en uetisk skatt. Man blir straffet for å spare penger. Man blir belønnet for å ikke samle opp kapital. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 21. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2004 Er selv splittet i synet på forumesskatt uten at jeg orker å gå inn på det så sent, men hadde vært fint med et svar på beløpstak for å unngå formuesskatt. Jeg er såpass grønn på akurat det at jeg ikke vet om den inntrer ved NOK 250 000 eller NOK 250 000 000. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Jeg er såpass grønn på akurat det at jeg ikke vet om den inntrer ved NOK 250 000 eller NOK 250 000 000. Jeg har ikke tallene, men er sikker på at den rammer mannen i gaten. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Hehe, snakket med noen om det igar, om at man burde ta alle pengene sine ut av banken for nyttar, ogsa sette de inn igjen etterpa slik at formuen ikke viste seg pa selvangivelsen. Syns det er litt tovete a matte betale skatt pa penger man sparer, men sa er det jo ikke alle som far penger fra a spare da... Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Formueskatt er en uetisk skatt. Man blir straffet for å spare penger. Man blir belønnet for å ikke samle opp kapital. Akurrat, akkurat, den rammer de som faktisk sparer, men de som sløser bort pengene forblir urammet. UETISK! Du betaler i praksis skatt på pengene dine opptil flere ganger. Først utbytte/inntektsskatt, deretter formueskatt... Så fair..... Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 (endret) Verdien av en skatteyters eiendeler og utestående fordringer, som er skattepliktige kalles bruttoformue. Nettoformuen er differansen mellom bruttoformue og gjeld. Det folk kaller formue består ikke bare av penger, men også eiendeler som hus, hytte, campingbil og vannfly. Personlige skatteytere betaler formueskatt til både stat og kommune. Formueskatt til stat: I skatteklasse 0 og 1 skal det betales skatt av formue som overstiger 120000. I skatteklasse 2 er beløpet 150000. I skatteklasse 0 og 1 skal det betales 0,2% av de første 420000, mens i skatteklasse 2 skal det betales 0,2% av de første 430000. Det skal betales 0,4% formueskatt over overskytende beløp i begge skatteklasser. Formueskatt til kommune: Normalt sett har personlige skatteytere et fradrag på 120000 i formuen, og må betale formueskatt til kommunen av det overskytende. Satsen for formueskatt til kommunene må ikke være høyere enn 0,7% og ikke lavere enn 0,4%. I praksis betales det 0,7% formueskatt til kommunene. Det er en stund siden jeg hadde om dette på skolen. Det er mye særregler som jeg ikke har nevnt eller tatt hensyn til. Rett meg om jeg tar gruelig feil. Jeg orker ikke slå opp i skatteloven. edit: Linken til @lee forklarer det sikkert mye bedre enn det jeg smurte sammen. Endret 22. oktober 2004 av Peterman Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 23. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2004 Tusen hjertlig, @Lee og Peterman. Synes det var for lave grenser før formuesskatten tiltrådde. Jeg for min del sparer med tanke på fremtidig skolegang, og det er litt kjipt å måtte skatte for å være "fornuftig" på denne måten, det skal jeg være enig i... Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 (endret) Akurrat, akkurat, den rammer de som faktisk sparer, men de som sløser bort pengene forblir urammet. UETISK! Du betaler i praksis skatt på pengene dine opptil flere ganger. Først utbytte/inntektsskatt, deretter formueskatt... Så fair..... Du tar litt feil der, det er nok ikke fullt så enkelt. Bruttoformuen omfatter økonomiske goder. Det er goder som har økonomisk verdi og er omsettelige. F.eks bil, båt, hytte, kontanter osv. Sløser du bort penger på urørlig eiendom som Hus og hytte, eller rørlig eiendom som båt, hytte og annet løsøre, inngår dette i bruttoformuen. Goder som ikke har noe pengeverdi faller utenfor formuesbegrepet. Det er også eiendeler som ikke inngår i bruttoformue. Disse står nevnt i skatteloven §4-2. Endret 24. oktober 2004 av Peterman Lenke til kommentar
KS Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 To hovedproblemmer med formuebeskatningen i Norge: - ulike investeringsformer rammes skjevt - Faktisk betalt formueskatt betales i hovedsak av pensjonister og er derfor usosial Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå