Gå til innhold

Hvordan dimme fra militæret?

andnet

Anbefalte innlegg

Har to kommentarer etter å ha lest denne tråden:

1. Til de av dere klager over at dere har blitt innrullert; alle blir det.

2. Til de som skal dimme fordi de ikke gidder forsvaret, håper dere vet at dere ødelegger for de med en legitim grunn til å gjøre dette. Selv skal jeg på sesjon om noen dager, dette med flere attester, og jeg (samt de jeg har fått attestene av) tviler på at jeg i det hele tatt blir tolket som tjenestedyktig.

3. Jeg har ikke noe sted sett at fullført militærtjeneste er påkrevd for å kunne bli politi. Dette er jeg veldig usikker på, men politiet regnes da vel som sivile i krigstid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fullført førstegangstjeneste er påkrevd for å komme inn på politiskolen.

Traff endel jenter i militæret som var der kun fordi de skulle inn på politiskolen, og de kaster seg over jenter og folk med innvandrerbakgrunn.

Se på det slik, hvis du ikke klarer førstegangstjenesten, hva tilsier at du har det som trengs for politiyrket?

Hvis jeg ikke husker helt feil så var det ca 4000 søkere til forrige inntak og i overkant av 500 plasser. Det tror jeg skulle tilsi at du bør kunne hevde deg på noen områder for å komme inn.

Så hvis man har planer om å bli politi, så ville jeg anbefale å fullføre førstegangstjenesten.

Men til de som vil dimme fordi de ikke gidder militæret: Gjør det, forsvaret vil ikke ha dere heller, og så slipper skattebetalerne å betale for slabbedasker.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg ingen planer om å søke på politihøyskolen med det første, men kan ikke du vise meg hvor på phs sine sider det står?

Formelle krav

- Norsk statsborger.

- Generell studiekompetanse fra videregående utdanning, herunder minst karakteren 3 i gjennomsnitt for norsk hovedmål, eller tilsvarende nivå i nytt karaktersystem.

- Nødvendig modenhet og personlig skikkethet for tjeneste i politi- og lensmannsetaten.

- Ha tilfredsstillende fysikk, herunder gjennomgå og bestå en fysisk test fastsatt av Politihøgskolen.

- Ha god helse, herunder tilfredsstille de til enhver tid gjeldene helsekrav (bl.a. normalt fargesyn og synsstyrke uten korreksjon på begge øyne som ikke er dårligere enn 5/10, 6/12, 0.5).

- Plettfri vandel.

- Førerkort klasse B.

- Svømmeferdighet.

- Fylt 20 år det året de tas opp.

Lenke til kommentar
Flott, ganske sikker i min sak, du bør ha noe sinnsykt imponerende å vifte med hvis man skal komme inn uten førstegangstjeneste.

Jeg kjenner en person som kom seg inn uten da... Han har veldig god kunnskap om datakriminalitet fra jus-studiet, men klarte ikke førstegangstjenesten pga fysiske begrensninger.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Å vise tjenesteuttalelsen når man skal søke jobb er noe man velger selv.

Jeg vil mene at denne er en meget bra referanse, som arbeidsgiver så er du litt tryggere på at du ikke ansetter en person som ikke kommer overens med andre, har psykiske eller narkotika problemer.

Hvis du dimmer pga psykiske problemer, så vil dette stå på attesten din(som du sannsynligvis kaster) og i legejournalen din.

Legejournalen kan du kreve sperret fra alle andre enn deg selv+fastlegen din!

Lenke til kommentar

Hva bør man skrive i en evnt søknad for å søke utsettelse grunnet arbeid?

Har kjøpt leilighet som ikke er ferdigstilt...er avhengig å spare MINST 30000 på 12mnd..

Det er helt umulig å gjøre i forsvaret! Noen forslag til en pen søknad..?

Har fått dokumentasjon fra arb.giver.

Lenke til kommentar

Du kan fint spare 30.k i løpet av 12 mnd. Du bor jo gratis, får dekket dine utgifter til leilighe, får rundt 120kr(litt usikker på hva dagssatsen er nå) per dag og i tillegg får du ca 20k i dimmepenger. Det er også mulig å få mer enn 120 kroner dagen, som f.eks. ved å få hjemmeboerstatus (ca 1600kr mer i mnd).

Få deg en unge så er du ihvertfall sikret enda noen tusen :p

Men tilbake til sak. Søknaden din må være saklig og begrunnet som "sosiale/økonomiske forhold eller noe i den retningen. Hold en høflig tone, og det hjelper nok på å skrive noe som at "jeg ønsker virkelig å gjennomføre førstegangstjenesten bla bla bla, men ikke akkurat nå).

Søkte selv utsettelse en 7-8 ganger, gikk fint hver gang. Første gangene begrunnet jeg med utdannelse, så pga at jeg fikk unge. Til slutt kalte de meg ikke inn lenger, så da måtte jeg kreve å komme inn ;)

Lykke til åå søknaden :)

Lenke til kommentar

Jeg brukte en hvit fin løgn for å dimme ut av militæret. Er jeg en slabbedask for det da. Jeg gjorde det fordi, min forlovende var gravid, netopp fått meg nytt arbeid. Hadde da for faen ikke tid til å springe rundt som en "rambo" har bedre ting en å gjøre det. Synes militæret skulle hvert valgfri. Å nei det du sier til legen for å dimme blir i dine personlige papirer, eneste arbeidsgivere som kan se de er

politi, alt innen medesinsk osv osv. Ikke en vanlig arbeidsgiver på rema 1000.

De kan selvsagt spøre deg om du dimma eller ikke men de kan ikke bruke det i mot deg om du skal få arbeide eller ikke.!

Lenke til kommentar
Noe bra man kan si til legen for å få dimmet da?

#1 bare si at du klarer ikke å sove med andre men på rommet..funker

#2 Si du har psysiske plager...funker

#3 Du tisser i senga...funker (men blir sjekket)

#4 Si at du bruker narkotika...funker (men synes den er på kanten)

Det var det jeg kom på i farta :tease:

Lenke til kommentar
Å nei det du sier til legen for å dimme blir i dine personlige papirer, eneste arbeidsgivere som kan se de er

politi, alt innen medesinsk osv osv. Ikke en vanlig arbeidsgiver på rema 1000.

Og det tror du virkelig på? Etter at militæret på Håkonsvern raidet legens journalarkiv? Etter at interne dokumenter om en ubekreftet narkotikamistanke havnet i det sivile og gjorde livet vanskelig for en uskyldig? Hvor mange eksempler må fok ha?

Dette har vært nevnt i talløse tråder allerede, det er like overraskende hvor godtroende mange er. Bare tenk på hva slike interne dokumenter er verdt i penger? Mye. Folk vil betale. Folk har skaffet seg slikt. Det er penger i lekkasjer, derfor vil det alltid fortsette.

Jeg moraliserer ikke over unnskyldningene fokk bruker for å slippe unna militæret, men lurer heller på hvor mange som tror det ikke har noen konsekvenser.

Mer tilbake til emnet: jeg hører flere eksempler på at folk slipper militæret rett og slett ved å si de ikke vil gjennomføre det. Siden det er hipt og kult nok å ikke gjøre militærtjenesten, vil nok dette ha færre følger enn å lyve på seg psykiske problemer.

Endret av Codename_Paragon
Lenke til kommentar
Noe bra man kan si til legen for å få dimmet da?

#1 bare si at du klarer ikke å sove med andre men på rommet..funker

#2 Si du har psysiske plager...funker

#3 Du tisser i senga...funker (men blir sjekket)

#4 Si at du bruker narkotika...funker (men synes den er på kanten)

Det var det jeg kom på i farta :tease:

DEtte wr er de gylne tipsene som funker!

Om det ikke funker hos legen så er det når du er inne i tjenesten du må komme med dette gjærne til presten! Holder du på ditt så går det.. Selv ville jeg satset på pshykiske problemer! De tar nemlig ikke sjangsen.

Når det er sagt så synes jeg det er dumt å dimme. for det er et år som man virkelig har godt av og et sinnsykt bra år sett i ett :)

Lenke til kommentar

Æsj, jeg har lyst til å fullføre førstegangstjenesten, men ble ikke satt opp. :cry:

Er satt opp på reservelista i august, tror dere at det mulig at jeg blir innkalt? Har kjempelyst til å dra..

Endret av consilium
Lenke til kommentar
Æsj, jeg har lyst til å fullføre førstegangstjenesten, men ble ikke satt opp. :cry:

Er satt opp på reservelista i august, tror dere at det mulig at jeg blir innkalt? Har kjempelyst til å dra..

Ring og mas om å komme inn med en kan så ordner nok det seg. vær dog kritsk til hvor du blir sendt

Lenke til kommentar

et par av kompisene mine sa til legen på sesjon av de brukte herion hver dag omtrent osv osv. dvs. totalt narkomane. i tillegg sa de at de hadde klamydia, herpes og litt forskjellig småtteri. de slapp unna begge to selv om ikke et ord av det de sa var sant :tease:

Lenke til kommentar
et par av kompisene mine sa til legen på sesjon av de brukte herion hver dag omtrent osv osv. dvs. totalt narkomane. i tillegg sa de at de hadde klamydia, herpes og litt forskjellig småtteri. de slapp unna begge to selv om ikke et ord av det de sa var sant :tease:

Akkurat å si sånne ting er lett gjennomskubart...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...