Gå til innhold

Hvordan dimme fra militæret?


andnet

Anbefalte innlegg

Dette blir fort en halvveis ordning, skal man avskrive verneplikten så alt blir frivillige? Går ikke an å halvere inntaket og fortsatt ha verneplikt. Hvordan skal de som innkalles bli valgt ut? Lotteri?

 

Hvis det var så enkelt at hvis man hadde en jobb så slapp man, så hadde verneplikten gått i dass. De fleste tar militæret etter videregående, og begynner å studere/lærling eller annen jobb etter militæret. Ingen som blir bedt om å avbryte studier for å dra i militæret. Arbeidsgiver har ikke lov å si deg opp fordi du drar i militæret om jeg ikke tar helt feil.

 

Istedet for å si "ingen har vondt av et år i militæret" så sier jeg heller "nesten alle har godt av et år i militæret". Veldig ofte er det disse som ikke liker militæret som har veldig godt av det. Der behandles alle likt og du får ikke noe særbehandling/ stempel som du kanskje har fått før du kom i militæret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

Ser forresten ikke rettferdigheten i at kvinner slipper unna førstegangstjeneste. Kanskje blir ikke kvinner like gode soldater som menn, men de blir neppe dårligere sivilarbeidere. Likestilling?

 

Edit: Byttet ord.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

Akkurat det med at kvinner slipper verneplikten er kanskje den største forskjellen i likestilling i Norge. Tror det har noe med at de fordømte feminist folka ikke bryr seg så mye om "byrder" og bare maser om fordeler. De har det jo bra nå, kan gjøre det om de vil, og selv om det ikke er noen stor forskjellsbehandling eller offsiell kjønnskvotering, så er det en ganske sterk kjønnskvotering i forsvaret fordi de vil ha flere kvinner. (gamle griser på toppen :p )

 

Kvinner kan bli innkalt til siviltjeneste. Dette her er så få at det er helt latterlig og ikke noe argument.

 

Skulle vært verneplikt for begge kjønn og valgfritt om man ville ta militær eller siviltjeneste. Det er ihvertfall min mening.

 

This goes out to my bitches in Ottar: "Iron my shirt bitch!"

Lenke til kommentar
Kvinner slipper førstegangstjeneste, ikke verneplikt. Kvinner kan bli innkalt til sivilforsvaret.

Bah, i en krigssituasjon ja! Hvorfor skal ikke gutta også få kun verneplikt?

 

Jeg mener i bunn og grunn at de fleste kvinner ikke har mye å gjøre ute på vidda i 25 minus i felttjeneste, men alternative tjenester burde definitvt være et krav.

Lenke til kommentar
Bah, i en krigssituasjon ja! Hvorfor skal ikke gutta også få kun verneplikt?

Jeg ble foortalt med krav på troverdighet at kvinner ikke ble innkalt til førstegangstjeneste fordi svangerskapet var såpass krevende. Jeg spøker ikke.

To svangerskap, 2 x 9 måneder = 18 måneder.

Førstegangstjeneste pluss rep, 12 + 6 måneder = 18 måneder.

 

Det aner meg at tankegangen ikke er fra år 2000...

Lenke til kommentar

Sludder, det er bare for å sluntre unna arbeidet. Det er derfor kvinner ikke egner seg til jobber som krever ansvar.

 

fra spøk til halvor.

Synes ikke det blir riktig å sammenligne graviditet med førstegangstjeneste. Det å få barn er noe man velger selv og endel av det å få barn. Slipper mannen unna? Nei! Man går fra å ha en kvinne som henter øl til deg fra kjøleskapet og vasker for deg til et monster som ligger på sofaen og brøler etter mat. Tror dere virkelig at en graviditet er en større påkjenning for kvinnen enn for mannen?

Lenke til kommentar

Eg blei kalt inn i militæret for ei tid tilbake. Var der i ca 4 timer. Dette pga at dei ikkje ville ha meg inn. Eg hadde/har to barn, kone og leilighet. Er alene forsørger siden kona mi studerer, og kom fram til at me fekk det same utbetalt kvar månad enten eg var i militæret eller i jobb. Militæret er plikta til å dekke renter på lån, forsikring osv....

 

Så eg blei dimma på kne problemer, som dei fant i legejornalen. (Har vært hos fysio. og fått bygd opp muskel rundt kneet). For meg blei det det same, ein har ein del rettigheter med ein gong ein er gift og har barn :)

 

Så ein effektiv måte å dimme på er å være forsøger for to barn eller meir, det blir for dyrt for militæret. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...