Gå til innhold

Hvordan dimme fra militæret?

andnet

Anbefalte innlegg

Et godt spørsmål:

HVORFOR gjør det noe at det er logget diverse psykiske lidelser på en? Det virker som om et par her insinuerer at det faktisk har noe å si. Har det det? :)

du ødelegger ihvertfall muligheten for tjeneste(antagelig jobb generellt også) i forsvaret senere.

regner med at slikt som politi og andre ting som krever en eller annen form for klarering også kan være utelukket, men jeg vet ikke.

hvem som kan få ut denne info`n aner jeg ikke så mye om, men å ha papirer på at du har psykiske problemer er aldri positivt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
du ødelegger ihvertfall muligheten for tjeneste(antagelig jobb generellt også) i forsvaret senere.

regner med at slikt som politi og andre ting som krever en eller annen form for klarering også kan være utelukket, men jeg vet ikke.

Hvis det ikke er verre enn dette så... Tror at de som lyver på seg en psykisk lidelse, i anledning dimming fra militæret, ikke akkurat gråter over å miste en eventuell mulighet for tjeneste/jobb videre i militæret eller politiet.

Det finnes jobber som krever klarering ja. Lurer på om arbeidsgivere, som forespør en slik klarering av politiet, får vite helsemessige årsaker (som jo er det en pykisk lidelse går inn under) til at en dimmet...? Jeg tviler... Noen som vet noe?

Edit: Er vel bare vandel en slik klarering går ut på?

Endret av J-Core
Lenke til kommentar

Etter å ha vore på sesjon tidlegare i vår ventar eg eigentleg på innkalling til teneste til neste haust. Problemet er at etter sesjon har eg hatt ein del ryggproblem, noko som har gjort meg meir usikker på om eg er skikka til tenesten utan å risikere ryggen for resten av livet.

Skaden var: overbelastning i ryggsøyla som gjorde at eg ikkje kunne bære tungt i fleire veker. No er det meir eller mindre tilbake til normalt, men eg må vera mykje meir strukturert med ryggtrening. I tillegg er det klart at eg har ei skeiv ryggsøyle som heller litt mot den eine sida. Vil desse problema kome tilbake dersom eg går i forsvaret, eller "bør" dette gå fint?

Skal ærleg innrømme at motivasjonen for forsvaret ikkje er på topp, sidan eg trur eg vil slite med å kome tilbake i studier i etter tid.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Etter min erfaring har det lite eller ingenting å si. På rekruttskolene rundt om kring er det alltid en 5-10% håndtverkere som gjerne ønsker å benytte sin utdanning ved å jobbe med det i Forsvaret. Såvidt jeg vet er det ingen eller ekstremt få som får bruk for eller får muligheten til å bruke noen slags type håndtverker-fagbrev i stillingen sin, fordi Forsvaret skal utdanne soldater og ikke utnytte folk som billig arbeidskraft (noe som dessverre ikke alltid er praksis overalt). Noen må rette på meg snarest hvis dette er helt feil, men det er i alle fall min erfaring fra et av landets største rekruttskoler.

Endret av dannybatov
Lenke til kommentar
Kor stort betydning har det at ein har fagbrev som elektrikar eller mekanikar? Er det noko det er mangel på så dei må ta det dei får inn?

I marinen er det ensbetydende at du blir plassert i maskin eller som elektriker. Land eller båt. Hva som er praksisen i de to andre grenene vet jeg ei, men hvis de ikke tar i bruk den utdanning folk har så vil jeg påstå de er idioter.

Det handler ikke om billig arbeidskraft men å bruke kunnskap som allerede er der. Det blir tåpelig om en mekaniker av yrke skulle havne i artilleri mens en allmenfagkar havner i maskin.

Lenke til kommentar
Etter min erfaring har det lite eller ingenting å si. På rekruttskolene rundt om kring er det alltid en 5-10% håndtverkere som gjerne ønsker å benytte sin utdanning ved å jobbe med det i Forsvaret. Såvidt jeg vet er det ingen eller ekstremt få som får bruk for eller får muligheten til å bruke noen slags type håndtverker-fagbrev i stillingen sin, fordi Forsvaret skal utdanne soldater og ikke utnytte folk som billig arbeidskraft (noe som dessverre ikke alltid er praksis overalt). Noen må rette på meg snarest hvis dette er helt feil, men det er i alle fall min erfaring fra et av landets største rekruttskoler.

Unnskyld at jeg spør, men hvor var du? Du var ikke tilfeldigvis i hæren?

Spesielt marinen har svært stor bruk for fagutdannede. Også luftforsvaret til en viss grad, men ikke like mye. Men er du innkalt til sjøforsvaret og har fagbrev, ender du sannsynligvis opp med å jobbe med det du kan, enten på en base eller på båt. Det har dog ingenting å si for hvorvidt du får dimme eller ikke. Det eneste du kan bli dimittert for er helsegrunner eller overbevisningsgrunner (i siste tilfellet blir du overført til sivilforsvaret, og i det første tilfellet er også psykisk helse inkludert). Legen gir bæng i om forsvaret "trenger" deg eller ikke.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 6 måneder senere...
Gjest member-101642

Jeg var så dum at jeg ikke søkte om utsettelse eller vurdering av helse. Nå skal jeg inn til rekruttskole i august. Er det sannsynlig å dimme hvis jeg møter opp med diverse legeeklæringer? Atopisk eksem, pollenallergi, en liten nakkeskade, tinnitus, pencillinallergi, etc...

Lenke til kommentar

Jeg var så dum at jeg ikke søkte om utsettelse eller vurdering av helse. Nå skal jeg inn til rekruttskole i august. Er det sannsynlig å dimme hvis jeg møter opp med diverse legeeklæringer? Atopisk eksem, pollenallergi, en liten nakkeskade, tinnitus, pencillinallergi, etc...

Fleste som vil klarer å syte seg ut av rekrutten i løpet av de første dagene ja. Forsvaret er ikke interessert i demotiverte mennesker med 5 legærkleringer på at man holder på å dø men ser tilsynelatende pigg ut.

Lenke til kommentar

Helseopplysninger kan ikke utleveres fra en organisasjon/foretak til et annet uten den registrertes samtykke. Så nei, politi vil ikke få helseopplysningene dine fra Forsvaret uten at du samtykker til det. Ingen andre fremtidige arbeidsgivere heller for den saks skyld.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Si du bruker dop av noe slag...

Hva er sannsynligheten for at jeg kan dimme i juni/juli 2011 når jeg skal inn i sjøforsvaret i slutten av september? Er intressert i å ha en sommerjobb samt ferie i mer enn en uke før studiene mine begynner... (a)

Lenke til kommentar
Si du bruker dop av noe slag...

Smart, han skal altså lyge på seg en kriminell handling til en etat som holder ett arkiv om deg? Kanskje du mener at det ikke har noe å si fordi noen vill aldri se etter opplysninger om deg der osv, men er det vits å ta sjansen på det? Hvem vet hva han skal gjøre i fremtiden, og at det da dukker opp noen teite opplysninger om han, da var det du, din ignorante faen, som ga han ett særdeles dårlig råd, rotet det til for ham.

Ikke alle her vet at alt du sier, alt av helse, blir arkivert i forsvarets database, og alt du sier der kan komme å bite deg i ræva i framtiden, ingen vet. Så slike råd kan du spare deg for.

Lenke til kommentar

Hva er sannsynligheten for at jeg kan dimme i juni/juli 2011 når jeg skal inn i sjøforsvaret i slutten av september? Er intressert i å ha en sommerjobb samt ferie i mer enn en uke før studiene mine begynner... (a)

Lurer på det samme. Etter det jeg har fått med meg så får man dimme maks 6 uker tidligere pga studier. Men jeg vet ikke noe om hvordan denne regelen er i prakis; om folk får dimme enda tidligere (og fortsatt ha "fullført millitærtjeneste")?

Er det noen her som har vært i millitæret som kan si noe om det?

Endret av tbe1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...