Gå til innhold

Hvordan dimme fra militæret?

andnet

Anbefalte innlegg

ikke for å være frekk, men har du grunnlag for å være sikker på dette?

Viktig å vite det sikkert:)

Befalet ditt kan ikke dimme deg, det kan bare helsepersonell (og muligens presten) gjøre. Du skal ikke "krysse av" for å være psykisk syk, du må nok møte med en psykolog. Du har krav på å få psykologtime i tjenestetiden, hør med troppssjefen din. Han trenger ikke vite hvorfor. Så spør du psykologen det du nå spør oss om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For en råtten tråd.

Straffeloven:

§ 166. Med Bøder eller med Fængsel indtil 2 Aar straffes den, som ... mundtlig eller skriftlig afgiver falsk Forklaring til nogen offentlig Myndighed i Tilfælde, hvor han er pligtig til at forklare sig til denne, eller hvor Forklaringen er bestemt til at afgive Bevis.

Paa samme Maade straffes den, der bevirker eller medvirker til, at en ham vitterlig usand Forklaring i noget af de ovennævnte Tilfælde afgives af en anden.

Se også den militære straffelov:

§ 36. Den, som i Hensigt at unddrage sig sin militære Tjeneste ved Lemlæstelse eller paa anden Maade gjør sig helt eller delvis ubrugbar dertil, eller som medvirker til, at nogen anden i saadan Hensigt gjøres ubrugbar til Krigstjeneste, straffes med Fængsel indtil 2 Aar.

Paa samme Maade straffes den, som ved at foregive Sygdom eller Legemsfeil søger at unddrage sig fra militær Tjeneste, eller som medvirker hertil.

Lenke til kommentar

Hei folkens!

Er på dette tidspunkt innkalt til Maddla en plass vest i Norge i April. Men saken er den at jeg ikke vil i militæret akkurat nå og det passer svært dårlig da jeg skal studere til høsten men ha ikke søkt om skoleplass enda da det er for tidlig. Hva kan jeg gjøre for å overbevise dem? Er det eventuelt for sent?

Jeg jobber og har sett meg en mulighet der jeg melder meg på kurs for å få fagbrev i det jeg jobber med (terminalarbeider). Kurset har en varighet på 1/2 år og passer glimrende før studie i høst. Er det nok unnskyldning? Det håper jeg vrikelig for jeg vil ikke i militæret nå :cry:

Lenke til kommentar
Du kan vel få utsettelse hvis du planlegger utdanning fra høsten av.

Spørs når han er innkalt. Man får ikke utsettelse får planlagt utdanning.

Takker for svar! Utdanning til høsten 2009 på HIST, søker i mars for høyskoler. Er innkalt til Madla i mars også så blir 1 år bortkasta sikkert da? :) Regner med det blir for sent.

Lenke til kommentar
Du kan vel få utsettelse hvis du planlegger utdanning fra høsten av.

Spørs når han er innkalt. Man får ikke utsettelse får planlagt utdanning.

Takker for svar! Utdanning til høsten 2009 på HIST, søker i mars for høyskoler. Er innkalt til Madla i mars også så blir 1 år bortkasta sikkert da? :) Regner med det blir for sent.

Du kan bare få utsettelse hvis du allerede har startet utdanningen når du får innkallelsen. Så det blir nok militæret på deg, ja. Ikke nødvendigvis et år bortkastet. Førstegangstjenesten blir hva man gjør den til.

Lenke til kommentar
Hvis jeg driver mitt eget enmannsforetak på heltid, nyoppstartet og i etableringsfasen (dvs 1 år snart) - er dette et gyldig grunn til å slippe / få utsettelse på førstegangstjenesten? Et år vekke fra driften vil jo være katastrofalt for driften.

Det er ikke automatisk det, men det går an å søke for et år av gangen.

Lenke til kommentar

Vi trenger fortsatt folk. Verneplikt er mye dyrere enn profesjonelt forsvar med dagens krav til soldater, med unntak av noldus-stillinger som depotassistent o.l. som ikke krever noe særlig opplæring. Verneplikten er der fordi kombinasjonen verneplikt+profesjonelt forsvar skaper det beste forsvaret.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvilken generasjon de øvrige posterne tilhører, men vil opplyse om hvordan situasjonen er nå. Hvis du er i utdanning eller planlegger utdanning er det overhodet ikke vanskelig å utsette verneplikt, det er langt lettere enn folk tror.

Hvis du ikke vil i forsvaret kan du starte med å sende et brev om at du er pasifist, det er store sjanser for at du slipper unna. Nå skal verneplikten trappes ned enda mer, langt færre blir innkallet til sesjon - og enda færre blir innkalt til militæret.

Verneplikt er unødvendig og idiotisk, vi har strålende eksempler på andre land som klarer seg utmerket uten dette.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar

Allierte offiserer misunner oss verneplikten vår! Den gjør at vi får rekruttering fra ALLE samfunnslag, med alle mulige fagbakgrunner. Dette gjør at folk som ALDRI kunne tenkt seg å verve seg (de som verver seg i USA kommer stort sett fra lavere samfunnslag, folk fra intelektuelle/mer velstående familier tenker ofte annerledes), og mange av de som da tvinges inn i militæret finner ut at de liker det, og ender opp med å verve seg. I marinen gjør dette at vi får svært flinke fagfolk (elektrikere, automatikere og andre fagoperatører) i stedet for at de som ikke klarte å finne seg en annen jobb ender opp med å verve seg. I luftforsvaret vet jeg ærlig talt ikke. I hæren gjør det at de får mer reflekterte soldater, lagene får sett problemene fra flere vinkler og kan dermed lettere velge den beste løsningen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Allierte offiserer misunner oss verneplikten vår! Den gjør at vi får rekruttering fra ALLE samfunnslag, med alle mulige fagbakgrunner. Dette gjør at folk som ALDRI kunne tenkt seg å verve seg (de som verver seg i USA kommer stort sett fra lavere samfunnslag, folk fra intelektuelle/mer velstående familier tenker ofte annerledes), og mange av de som da tvinges inn i militæret finner ut at de liker det, og ender opp med å verve seg. I marinen gjør dette at vi får svært flinke fagfolk (elektrikere, automatikere og andre fagoperatører) i stedet for at de som ikke klarte å finne seg en annen jobb ender opp med å verve seg. I luftforsvaret vet jeg ærlig talt ikke. I hæren gjør det at de får mer reflekterte soldater, lagene får sett problemene fra flere vinkler og kan dermed lettere velge den beste løsningen.

De samme grunner kan enhver organisasjon påberope seg - tenk så mange flotte folk som ville blitt lærere, hjemmehjelper og postbud om vi bare tvang dem til å prøve seg et lite år! - militæret står ikke således i noen særstilling.

Lenke til kommentar

Jo, det gjør det. Når verden en gang er delt opp i selvstendige stater, og de ikke er enige med hverandre om alt mulig, så trenger vi et forsvar som er best mulig. verneplikten er grunnlovsfestet, og det er en av forutsetningene for å bo her i landet. Det er til beste for fellesskapet, på samme måte som det å betale skatt er til beste for fellesskapet. Du velger selv å bo i Norge, det er bare å flytte til et annet land om du ikke vil betale skatt eller tjene landet ditt ved å gjennomføre militær- eller siviltjeneste.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Jo, det gjør det. Når verden en gang er delt opp i selvstendige stater, og de ikke er enige med hverandre om alt mulig, så trenger vi et forsvar som er best mulig.

Heller ikke jeg betviler nødvendigheten av et forsvar. Det er forklaringen på hvorfor Forsvaret ikke kan konkurrere om arbeidskraften på samme måte som alle andre arbeidsgivere, jeg ikke finner tilfredsstillende.

verneplikten er grunnlovsfestet, og det er en av forutsetningene for å bo her i landet. Det er til beste for fellesskapet, på samme måte som det å betale skatt er til beste for fellesskapet. Du velger selv å bo i Norge, det er bare å flytte til et annet land om du ikke vil betale skatt eller tjene landet ditt ved å gjennomføre militær- eller siviltjeneste.

Vi er nok grunnleggende uenige om avveiningen mellom individets rettigheter og massenes lyster - uansett er denne diskusjonen en avsporing fra trådens tema.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
Jo, det gjør det. Når verden en gang er delt opp i selvstendige stater, og de ikke er enige med hverandre om alt mulig, så trenger vi et forsvar som er best mulig.

Heller ikke jeg betviler nødvendigheten av et forsvar. Det er forklaringen på hvorfor Forsvaret ikke kan konkurrere om arbeidskraften på samme måte som alle andre arbeidsgivere, jeg ikke finner tilfredsstillende.

fordi forsvaret er viktigere enn andre jobber.

hvis forsvaret ikke er godt nok bemannet så har ikke norge noe forsvar mot en evt. invasjon.

det er også økonomisk, forsvaret sparer penger på å ha menige istedet for profesjonelle.

staten har en del slike fordeler på viktige ting ellers også, som f.eks utryknings-kjøretøy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...