Anathema Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Det bør vel ikke være noe problem, men du må helt sikkert møte på rekruttskole. Tror på Madlamoen, når jeg var der, var det ca 1500 oppmøtte, 1100 som fullførte. Jasså? Rekruttskole - er dette noe alle som skal gjennom førstegangstjeneste gjennomgår? Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Spørs jo hvor du ble innkalt da. For sjø og luft er det 7 uker, for hær er det 3 måneder, men i hæren gjør du rekruttskole på "endelig tjenestested". Luft/sjø har rekruttskole på Madla i Stavanger, det er for veldig mange den eneste fysisk intensive biten i førstegangstjenesten. Her har du god sjangs til å slippe unna hvis du bare klager nok til legen og befal Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Herlig, er nemmelig Sjø og luft jeg er innkalt til. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Jeg skal ikke akkurat dimme, men jeg er usikker på om jeg kan ta heimevernet likevel. Det er et halvt år, right?Jeg har hatt noen problemer med hoftene, såkalt "snapping hip", og det kan være en sjanse for at jeg må operere. Det betyr jo selvsagt at jeg ikke kan inn. Men det jeg da lurer på, er om jeg blir innkalt til vinteren, eller dropper de det helt? HV=rep Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Jeg skal ikke akkurat dimme, men jeg er usikker på om jeg kan ta heimevernet likevel. Det er et halvt år, right?Jeg har hatt noen problemer med hoftene, såkalt "snapping hip", og det kan være en sjanse for at jeg må operere. Det betyr jo selvsagt at jeg ikke kan inn. Men det jeg da lurer på, er om jeg blir innkalt til vinteren, eller dropper de det helt? HV=rep Alle som er har tatt førstegangstjeneste kan bli innkalt til rep. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Jeg skal ikke akkurat dimme, men jeg er usikker på om jeg kan ta heimevernet likevel. Det er et halvt år, right?Jeg har hatt noen problemer med hoftene, såkalt "snapping hip", og det kan være en sjanse for at jeg må operere. Det betyr jo selvsagt at jeg ikke kan inn. Men det jeg da lurer på, er om jeg blir innkalt til vinteren, eller dropper de det helt? HV=rep Alle som er har tatt førstegangstjeneste kan bli innkalt til rep. er vel godt over 50% som må inn til rep nå. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Såpass? Da er gjerne HV like greit, dersom man ønsker seg kortest mulig tjeneste... Lenke til kommentar
Ksungam Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Fikk i dag beskjed om at jeg skal på sesjon i oslo om 10 dager, den 13 mars! Jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å slippe unna, uten å måtte betale for det i ettertid. Altså jeg har ikke lyst til å si jeg er psykopat, er homse, eller noe slikt. Men f eks om jeg kommer inn med en skikkelig dårlig holdning, og gjør det elendig på alle testene og slikt, og sier jeg ikke har lyst, så blir jeg vel ikke tatt opp i militæret? Eller er dette dumt? Finnes det andre "triks"? Og om jeg ikke blir tatt inn i militæret, må jeg gjøre noe annet piss da? Eller kan jeg bare drite i hele greia? Er ikke keen på å kaste bort så mye som en uke på dette tullet, vil bare studere, få meg jobb, og leve livet, uten noen tullete avbrytninger jeg ikke vil dra noen nytte av. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Om du ikke vil nå kan mye endres på noen år. Mulig du angrer da. Kan heller finne deg en grunn til å dimme frem til da. Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Hvis du er uheldig kan det være du bare får en drittkjip tjeneste, men likevel kommer inn. Lenke til kommentar
Manx Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Jeg skal ikke akkurat dimme, men jeg er usikker på om jeg kan ta heimevernet likevel. Det er et halvt år, right?Jeg har hatt noen problemer med hoftene, såkalt "snapping hip", og det kan være en sjanse for at jeg må operere. Det betyr jo selvsagt at jeg ikke kan inn. Men det jeg da lurer på, er om jeg blir innkalt til vinteren, eller dropper de det helt? HV=rep Alle som er har tatt førstegangstjeneste kan bli innkalt til rep. Det er 10 år siden jeg dimmet og har ennå ikke vært inne til rep, er vel noe som det har blitt mindre av de siste årene. De skal jo kutte i kostnader overalt så det er jo ikke så dumt Problemet med HV er jo at du blir kalt inn 1 uke i året frem til du er 42(?) år gamle, er jo sikkert fryktelig fint å dimme etter seks månder. Ikke fullt så greit å ta igjen resten av tjeneste på rep de neste 20-25 årene. Lenke til kommentar
Ksungam Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Hvis du er uheldig kan det være du bare får en drittkjip tjeneste, men likevel kommer inn. Har hørt om folk som blir kallt inn, men blir sendt hjem i løpet av de første ukene allerede. Om jeg eventuelt bare er ærlig, og i tillegg ekstremt negativ på sesjonen, men likevel kommer inn på noe, så kan jeg jo bare lage ett skikkelig helvette der. F eks. spille kjempe deprimert, gjøre alt feil, nekte å følge ordre, oppføre meg som en sutrende drittsekk og ødelegge for alle rundt meg, da blir jeg vel bare sendt hjem? Men kan dette i så fall komme på noe rulleblad eller noe slikt jeg skal vise frem når jeg søker meg jobb senere i livet? Spørsmålet om tips og info til sesjonen min står forresten fremdeles ved like. Blir glad for alt som kan gjøre at jeg slipper unna. Hyrlen: Tror neppe jeg med tiden vil få lyst til å dra i militæret. Har ingen lyst til å ta avbrekk fra studier midt oppe i det hele, og etter at jeg er ferdig og studere vil jeg tjene penger med en gang! Nei, militæret er nok ikke noe for meg. Lenke til kommentar
Manx Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 For å si det sånn, hvis du går inn for å "lure" dem så har de gutta der sett de fleste triksene i boka og da er det ganske sikkert at du får lov til å ta førstegangstjenesten for å si det sånn... Lenke til kommentar
Ksungam Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Hmm... Jeg går i 3. klasse VGS nå, men skal til neste år ha to fag som jeg ikke har hatt før gjennom hele 08/09 semesteret. Kan dette hjelpe meg? I tillegg er jeg halvt tysk, kan dette brukes til noe snedig? Tror det er frivillig militærtjeneste i Tyskland. Jeg ble 18 i november, og trodde at jeg som myndig måtte velge enten tysk eller norsk, norsk vil da helt klart være naturlig for meg, men jeg har ikke hørt noe som helst om dette. Vil det si at jeg fortsatt har dobbelt statsborgerskap? I så fall burde jeg vel kunne følge tysk lov om frivillig militærtjeneste? Lenke til kommentar
40mm Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Hmm... Jeg går i 3. klasse VGS nå, men skal til neste år ha to fag som jeg ikke har hatt før gjennom hele 08/09 semesteret. Kan dette hjelpe meg? I tillegg er jeg halvt tysk, kan dette brukes til noe snedig? Tror det er frivillig militærtjeneste i Tyskland. Jeg ble 18 i november, og trodde at jeg som myndig måtte velge enten tysk eller norsk, norsk vil da helt klart være naturlig for meg, men jeg har ikke hørt noe som helst om dette. Vil det si at jeg fortsatt har dobbelt statsborgerskap? I så fall burde jeg vel kunne følge tysk lov om frivillig militærtjeneste? Du er i Norge, det er ikke tysk lov som gjelder her. Men tar du tysk statsborgerskap ikke kaster fra deg det norske, så slipper du nok unna. Kommer nok ann på hvilket statsborgerskap du har. 2 Fag er da ingenting, kan sikkert ta det via veldferden. Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Du mener VO. Men hvis du har helseproblemer, fysisk eller psykisk, er ustabil, har dårlig fysisk form, er negativ og har vært borti narkotika før, da går sjansen din ned betraktelig. Man blir forresten raskt tvangsdimmitert hvis man blir tatt med narkotika i forsvaret! Lenke til kommentar
GeO Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Tvangsdimitering pga. narkotikabesittelse må da vel komme på sivilt rulleblad? Og i så fall kan det umulig være verdt det ... Man har sikkert en fair sjanse til å slippe unna hvis man er ærlig og sier at man slett ikke vil inn. For mitt vedkommende hjalp det nok også en del å score 2/9 (tror jeg) på synstesten. Faktisk var resultatet på synstesten så dårlig at sesjonslegen trodde jeg jukset for å få slippe (noe jeg faktisk ikke gjorde). Måtte sende inn optikerattest og greier, så de er nok litt på vakt for potensielle lurendreiere. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Problemet med HV er jo at du blir kalt inn 1 uke i året frem til du er 42(?) år gamle, er jo sikkert fryktelig fint å dimme etter seks månder. Ikke fullt så greit å ta igjen resten av tjeneste på rep de neste 20-25 årene. 44år gammel faktisk. Jeg var for over et år siden, har ikke hørt noe fra dem. Har kompiser som var der for 4-5år siden, har heller ikke hørt noe. Å en uke betalt fri fra jobb er jo ikke så ille da om man skulle bli kalt inn. I tillegg er de veldig rund i kantene etter hva jeg hører, om det ikke passer så endrer de det ganske raskt. Å den uka man er inne utarter seg jo ganske annerledes enn det man opplever under førstegangstjenesten. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Jeg skal ikke akkurat dimme, men jeg er usikker på om jeg kan ta heimevernet likevel. Det er et halvt år, right?Jeg har hatt noen problemer med hoftene, såkalt "snapping hip", og det kan være en sjanse for at jeg må operere. Det betyr jo selvsagt at jeg ikke kan inn. Men det jeg da lurer på, er om jeg blir innkalt til vinteren, eller dropper de det helt? HV=rep Alle som er har tatt førstegangstjeneste kan bli innkalt til rep. Det er 10 år siden jeg dimmet og har ennå ikke vært inne til rep, er vel noe som det har blitt mindre av de siste årene. De skal jo kutte i kostnader overalt så det er jo ikke så dumt Problemet med HV er jo at du blir kalt inn 1 uke i året frem til du er 42(?) år gamle, er jo sikkert fryktelig fint å dimme etter seks månder. Ikke fullt så greit å ta igjen resten av tjeneste på rep de neste 20-25 årene. VPV sine sider sier at ca 80% av de som er inne til førstegangstjeneste vil før eller siden bli overført til HV. Finnes mye bra tjeneste i HV nå innsatstrykene er jo bygd opp nå. Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Jeg fikk innkalling idag, uheldigvis for meg. Grunnen er ganske simpel, om 3 år er jeg ferdig utdannet i en IT-jobb. Jeg vil ikke sette alt på stopp for ett år når alt sitter godt, og jeg er mest mulig oppdatert. Mest sannsynlig vil jeg ikke engang bo her i Norge om 3 år heller. Lurer på hvor jeg burde sende hva for å søke om å slippe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå