Gå til innhold

Hvordan dimme fra militæret?

andnet

Anbefalte innlegg

Hei, er jeg har ordentlig grunn. Jeg aggresjonsproblemer, krangler med familien min hele tida. Itillegg slår jeg folk for ingenting. Tror dere jeg slipper førstegangstjenesten da hvis jeg går til legen? Dette er en ordentlig grunn.

Bol????

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er neppe noe du ønsker å ha på papirene dine, særlig mht senere jobbsøknader, men dersom det er sant og like ille som du fremstiller det, så burde du ha en reell sjanse til å slippe av den grunn skulle jeg tro.

Ja, men kommer ikke det bare på det millitære rullebladet da? Som gjelder til å bli politi og advokat, skal ikke bli noen av de delene. Noen andre som vet om denne grunnen holder?

Endret av Faktum1
Lenke til kommentar

Det er ikke verdens vanskeligste sak å unngå innkallelse skulle jeg tro, men om du likevel blir innkalt tror jeg du har rimelig god sjanse for å dimme ganske kjapt på et slikt grunnag, hvis det viser seg at du rett og slett ikke fungerer sammen med resten av troppen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg er innkalt til førstegangstjeneste i mars, jeg vil absolutt ikke bruke et år av livet mitt på en militærbase. Jeg vil jobbe, etablere meg.

jeg har ikke dokumenterte ryggproblemer, men jeg har vond rygg, klarer ikke bære tunge ting lenge om gangen og sånn. Jeg vil ikke "skryte" på meg psykiske lidelser for å dimme, heller ikke at jeg pisser på meg, men jeg trur ikke ryggen min har godt av det på sikt.

Er dette noe jeg bør ta opp med lege på forhånd? Eller skal jeg vente til jeg ankommer til militærbasen?

Lenke til kommentar
Jeg er innkalt til førstegangstjeneste i mars, jeg vil absolutt ikke bruke et år av livet mitt på en militærbase. Jeg vil jobbe, etablere meg.

jeg har ikke dokumenterte ryggproblemer, men jeg har vond rygg, klarer ikke bære tunge ting lenge om gangen og sånn. Jeg vil ikke "skryte" på meg psykiske lidelser for å dimme, heller ikke at jeg pisser på meg, men jeg trur ikke ryggen min har godt av det på sikt.

Er dette noe jeg bør ta opp med lege på forhånd? Eller skal jeg vente til jeg ankommer til militærbasen?

Du har nok ryggmusklaturen din godt av den treningen forsvaret vil gi deg :)

6 måneder, er du innkalt til HVUV på Værnes ?

Lenke til kommentar

Ja Ludwig sekken gjør jo virkelig underverker for en dårlig rygg. Samt tramping med feltstøvler i 6 måneder er jo også fantastisk, er jo som kjent mye demping i dem. Å konstant last på skuldre og nakke mens du er ute i felt.

Nei er andre oppgaver man kan gjøre i forsvaret som man har dårlig rygg.

Lenke til kommentar

Ja Ludwig sekken gjør jo virkelig underverker for en dårlig rygg. Samt tramping med feltstøvler i 6 måneder er jo også fantastisk, er jo som kjent mye demping i dem. Å konstant last på skuldre og nakke mens du er ute i felt.

Nei er andre oppgaver man kan gjøre i forsvaret som man har dårlig rygg.

Du kommer nok ikke til å gå mye med ludviksekk der oppe, går du med sekk så bruker du stridsekken i 95% av tilfellene. Det finnes gode såler som gir bra demping til marsstøvlene.

Det du vil ha av konstant last på nakke og skuldre, er i de fleste tilfeller stridsvest og AG-3, og de veier ikke noe særlig, men det går gjerne en uke før du blir vant tli å ha det på.

Dro opp med et åpent sinn og du vil bli positivt overrasket.

Lenke til kommentar
Du kommer nok ikke til å gå mye med ludviksekk der oppe, går du med sekk så bruker du stridsekken i 95% av tilfellene. Det finnes gode såler som gir bra demping til marsstøvlene.

Det du vil ha av konstant last på nakke og skuldre, er i de fleste tilfeller stridsvest og AG-3, og de veier ikke noe særlig, men det går gjerne en uke før du blir vant tli å ha det på.

Dro opp med et åpent sinn og du vil bli positivt overrasket.

Du blir fortsatt ikke noe bedre av det halvåret i forsvaret. Det er kun ren slitasje. Å du har 3mila, 15km, 6 øvelser der du sover i ulendt terreng. Det er ingenting som hjelper på ryggen. Er det muskulært skal ikke problemene volde så mye styr å du klarer nok førstegangstjenesten, men er det prolaps o.l så er det bare teit å prøve seg.

Lenke til kommentar

Et lite tips: i løpet av de første ukene på Madla skal dere ha par-/makkerøvelse. Da jeg var der i juli, foregikk dette på kunstgressbanen, jeg vet ikke om det er innendørs på denne tiden av året, uansett - der blir det trening på mye art (fysisk), blant annet mange former for transport av syke og sårede i felt, type brannmannsløft osv. En av disse øvelsene består i at den "syke" skal ligge på ryggen på underlaget, og holde rundt en annen nakken til en som står på alle fire. Nå er ikke jeg noe fysisk vidunder, men jeg liker ikke å sutre over at ting er tungt osv, så jeg kjørte på det jeg hadde, som resulterte i at nakken min var stiv og støl og veldig vond i en uke etterpå. Jeg tok meg en kjapp tur til legen, men det var heldigvis bare stølhet og plagene var ikke verre enn at jeg fortsatte i tjenesten som vanlig. Men jeg var slett ikke den eneste som fikk midlertidige problemer med nakke/rygg etter makkerøvelsen, så jeg foreslår at man henger med de andre, men innvilger seg en kort pause når man kjenner at man overhodet ikke har godt av dette. Særlig da hvis det er nakke/rygg det tærer hardt på, eller selvsagt andre steder på kroppen som du vet du har hatt problemer med tidligere. Ellers er det vel ikke stort annet enn litt sekkebæring som potensielt kan belaste deg mer enn en normalt frisk person har godt av.

Lenke til kommentar

Hei,

Fikk i dag innkallelsen min til luftforsvaret i september 08, til tross for at jeg gav utrykk for at dette var noe jeg overhodet ikke ønsket. (Militærtjeneste i det heletatt)

Jeg har siden sesjonen pådratt meg en kneskade. Denne har jeg planer om å få legeattest på til uken. Jeg har søkt skole og har planer om å fullføre bachelorutdanningen min. Det er uaktuelt for meg å gjennomføre verneplikten, og blir jeg innkalt vil jeg sette meg til motverge og motarbeide alt jeg er god for. Fysikken min er elending, jeg eier ikke kondis og klarer ikke engang èn situp. Nei, jeg er ikke feit.

Vil dette, i et velformulert brev til vernepliktighetskontoret gi grunnlag for å slippe, tror dere?

Lenke til kommentar
Hei,

Fikk i dag innkallelsen min til luftforsvaret i september 08, til tross for at jeg gav utrykk for at dette var noe jeg overhodet ikke ønsket. (Militærtjeneste i det heletatt)

Jeg har siden sesjonen pådratt meg en kneskade. Denne har jeg planer om å få legeattest på til uken. Jeg har søkt skole og har planer om å fullføre bachelorutdanningen min. Det er uaktuelt for meg å gjennomføre verneplikten, og blir jeg innkalt vil jeg sette meg til motverge og motarbeide alt jeg er god for. Fysikken min er elending, jeg eier ikke kondis og klarer ikke engang èn situp. Nei, jeg er ikke feit.

Vil dette, i et velformulert brev til vernepliktighetskontoret gi grunnlag for å slippe, tror dere?

Nope :D

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke akkurat dimme, men jeg er usikker på om jeg kan ta heimevernet likevel. Det er et halvt år, right?

Jeg har hatt noen problemer med hoftene, såkalt "snapping hip", og det kan være en sjanse for at jeg må operere. Det betyr jo selvsagt at jeg ikke kan inn. Men det jeg da lurer på, er om jeg blir innkalt til vinteren, eller dropper de det helt?

Lenke til kommentar
Hei,

Nope :D

På grunnlag hva?

Lenke til kommentar
Utrolig at en kneskade ikke gir fritak. Det vil by på problemer for min del å gjennomføre lengre øvelser. Men får satse på en utsettelse, da.

Det finnes stillinger der kneet ikke vil skape et problem.

Og hvis kneet blir et problem, ta det opp med lege, og du vil da kunne få fritak fra ting under øvelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...