Gå til innhold

Sapphire Radeon 9800Pro - Jeg trenger eksperthjelp


mabbutt

Anbefalte innlegg

Stikk-kont@kten:

Jeg kan en del ting, Stikk-kont@kten, men med AA og AF tok du meg på senga (jeg burde kanskje kunne litt om dette?):)

Kunne du forklart hva dette står for, og hvor jeg kan sette dette på og\eller av?

 

Dette med blåskjermene tror jeg var de latterlig dårlige CDene jeg prøvde å installere med sin skyld. Det var noe klaging om ntldll.dll og et par ganger error i session_3 eller noe, som jeg rakk å se før blåskjermen forsvant pga restart. Jeg irriterer meg ikke på det nå lenger hvertfall, for neste uke får jeg min egen xp kopi allikevel:)

 

eXploid:

Aperture size hadde jeg satt til 128MB ja, fordi jeg leste dette i en benchmark tråd på benchmark delen av forumet (da var tipset det motsatte av ditt), hehe :) Men du må ha et poeng, for sist jeg prøvde med 64MB, så ble testen hvertfall fullført!

Endret av mabbutt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm...Da har jeg satt ned aperture size til 64MB i BIOS, og satt på AA og AF. Da sleit kortet skikkelig.

Da jeg tok av AA og AF, så gjorde kortet det bedre enn det noen gang har gjort, men jeg får kun kjørt Game Test 1 og 3. Når Game Test 2 skal starte, så blir det alltid "out of memory".

 

Hum...Rart. Noe fungerer ikke som det skal.

 

EDIT: Noe sier meg at cpu kjører på 200mhz FSB. Dette er vel det eneste jeg ikke har endret på i BIOS til nå. Jeg bør kanskje sette den til 400mhz? :)

 

Kavorka:

Linken funka ikke :\

Endret av mabbutt
Lenke til kommentar

Jeg har akkurat samme problem som deg i 3DMark05, med samme kort. Jeg har prøvd Driver Cleaner, samt siste driver både fra ATI og OmegaCorner. Samme hva jeg gjør får jeg ikke mer enn ca 1400 poeng, der jeg skulle hatt ca 2400. Tror reinstall av Windows er eneste mulighet for fix. Når det er sagt så har jeg tidligere greid 7013 i 3DMark03 med samme oppsett, så noe fysisk med kortet er det neppe.

Lenke til kommentar

Jeg fikk 5600 i 3DMark03 istad. Jeg skal prøve å sette FSB på 400mhz, før jeg loader default igjen, for å se om det hjelper.

 

At FSB kjører på 200mhz bør da hemme ytelsen littegrann?

 

Dette er ikke verdens største problem, uansett, for spill går jo greit, så det er ikke verdens undergang. Ytelsesforskjellen er betydelig i forhold til mitt gamle MX400 uansett, hehe:)

Lenke til kommentar

Her har du en kort greit forklaring på hva AA og AF gjør.

 

AA = AntiAliasing : Når dette er på så vil skjermkortet rendre kantene på objekter et par ganger fra littgrann forskjellige vinkler, og så tenge gjennomsnittet. Resultatet er at du får fine glatte overganger på kanter, og ikke hakkete. AA bruker veldig mye ekstra maskinkraft, så bruk det med måte, selvom du har nytt og kraftig utstyr. AA kan settes i flere virkningsgrader, f.eks. 2x, 4x, 8x osv. Dette er antallet ganger den sjekker kantene fra flere viknkler, og høyere vil dermed gi glattere(bedre) overganger, men tregere framerate.

 

AF = Anisotropic Filtering : Når dette står på vil texturer bli filtrert slik at de holder seg skarpe selv når de blir vendt i vinkel i forhold til kameraet, og når de sees på lang avstand (gulvet i first-person.-shooters er et typisk område der du merker dette veldig godt. AF tar mye midnre maskinkraft enn AA, men er langt fra "gratis" heller. Flere nivåer kan velges. Høyere = bedre/tregere.

 

Håper det gav litt innsikt =)

-Stigma

Lenke til kommentar

Hmm...jeg lurer litt på en ting. Kan skjermen min hemme systemet? Den makser på 70hz i 1024x768..... :love:

 

Jeg skal ha meg lcd i januar uansett, så om det har noe å si eller ikke, så betyr ikke det så mye.

 

EDIT: Takk for forklaringene, Stigma :)

Endret av mabbutt
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å benke i 3DMark05 etter formatering, men jeg får out of memory på Game Test 2. Game Test 1 og 3 går glatt. Med 64MB får jeg 1450. Det må være en flaskehals et sted, men jeg vet ikke hva :\

 

Skriver ned hardware en gang til;

 

ASUS A7N8X-E Deluxe

AMD Athlon XP3200+ Barton

1024MB (2x512MB dual channel) PQI Turbo Memory (2-3-3-6)

2x200GB Seagate hdd, 8MB cache, 7200rpm, s-ata

1x120GB WD hdd, 8MB cache, 7200rpm, ide

Sapphire Radeon 9800Pro 128MB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...