Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvordan lage et script for sitater?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har støtte for PHP eller et annet serversidespråk er det så vidt jeg vet bare én løsning på dette: du kan ansette en liten gnom som skriver sitater direkte for hver request.

Om du ikke har en liten gnom til denne jobben anbefaler jeg deg å enten droppe idéen eller skaffe deg et webhotell med støtte for et serversidespråk.

Lenke til kommentar

Eller bruke javascript som random plukker ut et sitat fra et array med sitater som du dynamisk viser frem inni en DIV som du manipulerer med DOM. Eneste minus er, du må fylle arrayet med sitater, minus nr 2, brukeren som stikker innom siden må ha javascript skrudd på ;)

Lenke til kommentar

Javascript != Java. De fleste har javascript nativt i nettleseren. Men det er mulig mange disabler denne. Men da kan man bare adde site på trusted lista, så er javascript i full sving. Jeg kan prøve å mekke en enkel javascript kodesnutt som putter random tekster fra array inn i en div ;)

Lenke til kommentar
Javascript er ikke anbefalt å bruke så lenge du kan bruke noe annet, siden 10% av brukerne ikke har java installert. Det vil si at siden vil bli ubrukelig for disse 10 prosentene, som er rimelig mange.

1. Java og JavaScript har ingenting med hverandre å gjøre.

2. At websiden blir ubrukelig selv om en av ti ikke ser det tilfeldig velgte sitatet stemmer ikke.

3. "Det finnes tre type løgner: løgner, forbanna løgner, og statestikk!" -Benjamin Disraeli

Lenke til kommentar

i php

<?php

$text[1] = "hei hallo."";

$text[2] = "hallo hei heiquot;";

$text[3] = "hei hei hei hei heiquot;";

$num = rand(1, count($text));

floor($num);

echo $text[$num];

?>

:shrug:

Endret av N*
Lenke til kommentar
Det er vel ikke det at de ikke har det installert, men heller deaktivert..?

Ja, jeg har i hvert fall intrykk av at det er det som ofte er problemet.

Jeg synes det virker som om mange baserer argumenter mot å bruke JavaScript mye på statestikk, noe som som ikke alltid er korrekt.

Er det virkelig sånn at 10% av Solar sine brukere har JavaScript slått av?

Jeg sier det igjen statestikk lyver.

You cannot - as a web developer - rely only on statistics. Statistics can often be misleading.

Global averages may not always be relevant to your web site. Different sites attract different audiences. Some web sites attract professional developers using professional hardware, other sites attract hobbyists using older low spec computers.

Lenke til kommentar
2. At websiden blir ubrukelig selv om en av ti ikke ser det tilfeldig velgte sitatet stemmer ikke.

Ubrukelig - kanskje ikke, men VELDIG ødelagt og totalt fordervet. Vil du at 10% av brukerne skal se siden din slik? ;)

Angående Java og Javascript - samme det. :p

Edit: statistikk lyver, nødvendigvis. Men det gir en pekepinn på hvor mange som er i den aktuelle gruppen, og du skal selvfølgelig tilpasse siden best mulig for disse også selv om de er en minoritet.

Endret av Purify
Lenke til kommentar

Statistikk er løgn, nei, her har dere nok misforstått.

Statistikk er sannhet. (så fremt den ikke er tuklet med selvsagt)

Men det er langt i fra sikkert at sannhet er relevant, og det er nok akkurat dette man mener her. Hvorvidt 99% av besøkende på www.ihatejavascript.com har javascript deaktivert er jo totalt irrelevant for siden www.ilovejavascript.com, men likefult er det statistikk og sannhet.

Lenke til kommentar

Men om det nå skulle komme en - bare en - bruker inn på en side som for eksempel har javascript-meny, og denne brukeren ikke kan bruke javascript. Da kan ikke denne brukeren bruke siden. Selv om denne brukeren bare er en av 1000+, er det ekstremt irriterende for akkurat han/henne å ikke kunne bruke siden.

Tro meg på det, inntil for en måned siden var sider som brukte javascript (og vbscript) ubrukelige for meg. Og det var ikke av fri vilje. Det var imens dette pågikk at jeg bestemte meg for at jeg aldri skulle bruke javascript på noe jeg lager, ihvertfall. Det bygde seg nesten opp et hat mot javascriptsider :)

Én bruker er like viktig som 1000, sier nå jeg.

edit: Jagde ut leif av teksten

Endret av svamp
Lenke til kommentar

Siden dette er snakk om sitater som skal vises, tror jeg ikke siden blir så veldig ødelagt dersom en gjest har deaktivert javascript... en kan jo legge inn ett sitat som vises dersom javascript er deaktivert, da vil jo surferen se ett sitat alikevel og siden vil vises korrekt...

Å bruke Javascript for meny er en helt annen sak da en da fjerner muligheten for navigasjon for brukere som har javascript deaktivert...

Lenke til kommentar
You cannot - as a web developer - rely only on statistics. Statistics can often be misleading.

Global averages may not always be relevant to your web site. Different sites attract different audiences. Some web sites attract professional developers using professional hardware, other sites attract hobbyists using older low spec computers.

Nettopp. Som jeg har sagt i andre tråder, du må analysere (noe ala en markedsanalyse innen økonomien, for de som vet hva det er) dine besøkende og basere deg utifra det.

Eksempel: Om du lager en side for et idrettslag der foreldrene til barna kan titte innom og se treningstidene til sine barn, så mener jeg du KAN (merk det ordet) bruke FrontPage, tabeller og JavaScript.

Merk at jeg fremdeles mener det er feil og slikt, men slik statistikken er idag, så vil mesteparten av brukerne av denne siden få utnyttet den 100%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...