Gå til innhold

Trekke campingvogn uten BE?

bfisk

Anbefalte innlegg

Faen :(.

Edit: Motstridene ting fra norge.no:

Du kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt ikke over 750 kg. Du kan også trekke tyngre tilhenger, men da må tillatt totalvekt for bil og tilhenger ikke overstige 3500 kg,samtidig som tillatt totalvekt av tilhengeren ikke må overstige bilens egenvekt.

Gjelder for tilhenger /tilhengerredskap med tillatt totalvekt over 750 kg som trekkes av motorvogn:

· I klasse B når vogntogets tillatte totalvekt er over 3500 kg

WTF? Nå vet jeg ikke helt lengre.

Endret av bfisk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Faen :(.

Edit: Motstridene ting fra norge.no:

Du kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt ikke over 750 kg. Du kan også trekke tyngre tilhenger, men da må tillatt totalvekt for bil og tilhenger ikke overstige 3500 kg,samtidig som tillatt totalvekt av tilhengeren ikke må overstige bilens egenvekt.

Gjelder for tilhenger /tilhengerredskap med tillatt totalvekt over 750 kg som trekkes av motorvogn:

· I klasse B når vogntogets tillatte totalvekt er over 3500 kg

WTF? Nå vet jeg ikke helt lengre.

alt som står der er jo rett men ganske ufårståelig (reglene for trekking av tilhenger er gaske ufårståelige i begynelsen)

du kan ikke trekke en henger som er over 750 Tillat total vekt( herretter TTV) ,

men hengere kan være over dette hvist TTV for vogntoget ikke er over 3500kg ,

Altså TTV bil + TTV henger (her kommer da det at vi ikke vet hva bilen kan trekke in)

bilen du har må og kunne trekke en så stor henger på papier og fysisk (helper lite med slitte dempere her)

Exempel 1

henger 750 kg TTV bil kan ha henger på 900 Kg , TTV på bilen 2750kg = 3500 total vogntog vekt = lovelig på vanlig klasse B

Exempel 2

henger 750 kg TTV Bil kan ha henger på 900 kg , ttv på bilen 3000kg = 4250 total vogntog vekt = krever BE. her er det bilen som er for stor

exempel 3

henger 1000 Kg TTV , bil kan ha henger på 1000 kg , TTV på bilen 2500 = 3500 totla vogntog vekt = lovelig på B , her er det en mindre bil og større henger

håper dette var noe klarere

Lenke til kommentar

Dette vil altså si at hvis jeg kjører med en tom henger, hvor TTV på hengeren er 1000kg, så vil jeg risikere bot? (Bilen min kan trekke maks 900kg.)

Kjørte en tur for litt siden med HEFTIG overlast btw. 1800kg bak på en VW Transporter (egenvekt 1600kg). Med fører og en passasjer så ble det en totalvekt på 3580kg. :blink: Hadde adlri kjørt det hadde det ikke vært for at det ikke var langt og at jeg kunne kjøre på veldig lite traffikerte veier. Rar opplevelse forresten. Jeg trodde demperne ville slite, men det som sleit mest var motoren! Og det som gikk i stykker var batteriet. (Var flatt etter at begge kjøleviftene stod på full gass hele turen.)

Lenke til kommentar
Dette vil altså si at hvis jeg kjører med en tom henger, hvor TTV på hengeren er 1000kg, så vil jeg risikere bot? (Bilen min kan trekke maks 900kg.)

ja

Jeg er sikker på at dette er noe som er bestemt slik at det skal bli mindre arbeid for politiet/vegvesenet. :no: Istedenfor å sjekke om man faktisk har overlast kan de bare si "Nei du har ikke lov til dette" for så å bøtelegge de.

Lenke til kommentar
§ 3-5. Førerett i klasse B

Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped. 

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg. 

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt. 

Skulle vel være ganske klart det der. Se særlig pkt. 3.

Altså er det lov å trekke hengeren på 990kg.

Direktelink hvis noen vil lese mer.

Lenke til kommentar

Dersom tillatt totalvekt på bil er 3500kg, så kan du fremdeles dra henger med tillatt totalvekt 750kg, altså 4250kg til sammen.

Dvs, dersom du har en en bil med tillatt totalvekt, som sammen med en henger med tillatt totalvekt overstiger 3500, så går det greit så lenge henger har tillatt totalvekt <750kg.

har du en bil med tillatt totalvekt 2800kg, så kan du fremdeles dra henger med tillatt totalvekt 750kg, altså 3550kg til sammen.

Så i bunn og grunn så er det faktisk 4250kg som er maks for klasse B.

Lenke til kommentar
Dersom tillatt totalvekt på bil er 3500kg, så kan du fremdeles dra henger med tillatt totalvekt 750kg, altså 4250kg til sammen.

Dvs, dersom du har en en bil med tillatt totalvekt, som sammen med en henger med tillatt totalvekt overstiger 3500, så går det greit så lenge henger har tillatt totalvekt <750kg.

har du en bil med tillatt totalvekt 2800kg, så kan du fremdeles dra henger med tillatt totalvekt 750kg, altså 3550kg til sammen.

Så i bunn og grunn så er det faktisk 4250kg som er maks for klasse B.

både ja og nei

max er 3500 hvist hengeren ikke her TTV 750kg elle nedover

så ja du kan dra 4250 lovelig ,

men realistisk er det ikke ofte man blir stoppet på slike kontroller , men dette er jo en russebil og da stiger jo sjangsen med 1000%

ta en artig histore om dette i samme slengen , i nordnorge rette etter en ferge , på en liten øy, ( ferge i andre enden for og komme vidre på E6) var det en NY inspektør fra biltilsynet som skulle vise at han kunne jobben sin.

det var i begynelsen av fellesferien , mye trafikke og mesteparten biler med kampingvogn , inspektøren ga kjøreforbud til alle som kjøret ulovelig (noe som er vanlig) etter 2 timer fikk han en telefon fra en sjef som lurte på hva det var ha drev med, han svarte at han hadde henger kontroll.

iverfall så fikk han beskjed om og ikke stopppe flere biler da lokalbefolkningen hadde ringt og klagd på at det ikke var mere parkerings plasser . det var stoppet så mye biler at det ikke plaser og parkere i hele sentrum !

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...