bfisk Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Hei, Lurte bare på hvordan reglene er for hva man kan trekke med med klasse B? Vi har kjøpt en russebil med en egenvekt på snaue 1600kg, og en campingvogn med en egenvekt på 750 (?) kg. Max tillatt totalvekt på den er vel 990 svjv. Det er ikke noe data om max vogntogvekt i vognkortet, fordi bilen er ombygget. Så lenge hele sulamitten veier under 3500kg, så er det vel flatt jern? (og med en 20 år gammel 2,0 forgasser, så blir vi faktisk nødt til å ha flatt jern... ) Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 http://www.norge.no/emne/samfunn.asp?id=1144 Så dersom bilen har lov å trekke 990kg bør det være greit. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 21. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2004 Det er lunt! Da ble det vogntog på oss. Seriøst, nesten sånn at regelverket er litt slapt. Her kommer jeg, en 18-åring som hadde oppkjøring i en lettkjørt Golf IV TDI, og har lov til å kjøre et monstrum av en campingvogn, trukket av en 9-seters varebil... :S Lenke til kommentar
Opus Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Du har ikke lov til å kjøre en 9-seter med klasse B. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 (endret) Du har ikke lov til å kjøre en 9-seter med klasse B. Jo, dersom en 9-seter er fører pluss 8 passasjerer, har du lov. Endret 22. oktober 2004 av tor_erik Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 22. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2004 Var det jeg mente, jeg også, da tralla ble kjøpt. Plass til 3 foran, altså 2 + fører, og 6 bak. Er ombygget for russebilformålet tidligere, og er EU-ok Lenke til kommentar
akira7 Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Du har ikke lov til å kjøre en 9-seter med klasse B. Jo, dersom en 9-seter er fører pluss 8 passasjerer, har du lov. Jepp, det er lov Jeg er russ til våren og vi har nettopp kjøpt en russevan med 9 seter, og da kunne jeg kjøre van'en med Kl.B Lenke til kommentar
skrekk Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Så lenge hele sulamitten veier under 3500kg, så er det vel flatt jern? Det er tillatt totalvekt av bil + tillatt totalvekt av henger som tilsammen må være under 3500kg for at du skal kunne kjøre lovlig med førerkort kl. B. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 vil tippe en sånn bil har en tillatt total vekt på rund 2500kg hvist vi får vite litt mere om bilen , merke ol så kan vi sikker finne akkurat ut Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2004 Tillatt totalvekt for hengeren er 990kg. Det finnes ikke data på tillatt totalvekt for bilen hos biltilsynet. Lenke til kommentar
skrekk Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Tillatt totalvekt for bilen står i vognkortet. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Tillatt totalvekt for bilen står i vognkortet. ikke altid og det kan være feil du må sjekke med bilprodusenten Lenke til kommentar
plu Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Hei, Lurte bare på hvordan reglene er for hva man kan trekke med med klasse B? Vi har kjøpt en russebil med en egenvekt på snaue 1600kg, og en campingvogn med en egenvekt på 750 (?) kg. Max tillatt totalvekt på den er vel 990 svjv. Det er ikke noe data om max vogntogvekt i vognkortet, fordi bilen er ombygget. Så lenge hele sulamitten veier under 3500kg, så er det vel flatt jern? (og med en 20 år gammel 2,0 forgasser, så blir vi faktisk nødt til å ha flatt jern... ) B = bilens tillatt totalvekt + vognas tillatte totalvekt må ikke overskride 3500 kilo og bilens egenvekt må være minst like mye som vognas tillatte totalvekt. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2004 Tillatt totalvekt for bilen står i vognkortet. For tredje gang forsøker jeg å presisere: På denne bilen står IKKE dette oppgitt i vognkortet. Biltilsynet har ingen data på det, heller. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 kom på en liten ting , du kan ikke dra en henger over 750kg tilat total vekt , uansett om totalt vogntog vekt er under 3500kg Lenke til kommentar
Mato Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Tillatt totalvekt for bilen står i vognkortet. For tredje gang forsøker jeg å presisere: På denne bilen står IKKE dette oppgitt i vognkortet. Biltilsynet har ingen data på det, heller. men du kan ringe til produsent eller impotør Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 kom på en liten ting , du kan ikke dra en henger over 750kg tilat total vekt , uansett om totalt vogntog vekt er under 3500kg Tilltatt Totalvekt bil+henger må holde seg under 3500kg, og så må hengeren veie maks 750kg når den henger etter bilen er det jeg har hørt. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 1. november 2004 Forfatter Del Skrevet 1. november 2004 Nå ble jeg i villreda her... Hva stemmer? :S Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Regelen med 750kg maks etter bil er for folk uten E i sertifikatet, de med E kan trekke det bilen er god for. Slik var det i allefall da jeg kjørte opp til minibuss i 1997. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 1. november 2004 Del Skrevet 1. november 2004 Regelen med 750kg maks etter bil er for folk uten E i sertifikatet, de med E kan trekke det bilen er god for.Slik var det i allefall da jeg kjørte opp til minibuss i 1997. men vogntoget kan heller ikke stige over 3500kg total tilalt totalvekt så vi konkluderer sidne kampingvogna er godkjent for 990 kg kan du ikke lovelig kjøre med den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå