Gå til innhold

Korleis lage partisjoner?

Efreet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
har ein seagate barracuda 80gb harddisk her.

Korleis lager eg partisjoner med den?

Du kan (hvis du skal installere linux), starte opp med en bootbar linuxplate, og bruke partisjonerings-verktøy som følger med der.

Litt vanskelig å svare på dette, siden jeg ikke vet hvilket system du vil/skal kjøre på.

En liten liste over verktøy har du ihvertfall her:

For Linux:

• Cfdisk

• Fdisk

For Windows:

• Powerquest Partition Magic 7.0/8.0

• Paragon Partition Manager

edit: skriveleif

Endret av Flavabone
Lenke til kommentar
Går jo like greit å bruke installasjons-CD'n av Windows XP.

Den formatere jo bare C stasjonen, sei viss du lager to andre partisjoner på 20 og 40gig, så må jo du formatere de i managment eller Partion magic for å kunne bruke de.

skyt meg viss eg tar feil

Lenke til kommentar
Går jo like greit å bruke installasjons-CD'n av Windows XP.

Den formatere jo bare C stasjonen, sei viss du lager to andre partisjoner på 20 og 40gig, så må jo du formatere de i managment eller Partion magic for å kunne bruke de.

skyt meg viss eg tar feil

Pang! Du er død :)

Det funker helt greit å partisjonere med Windows XP installasjonen. Formatere kan du også gjøre (NTFS/FAT32), og du kan også gå inn i Disk Management i XP etter å ha installert XP på f.eks C:\.

Har aldri hatt behov for noe 3.parts programmer til partisjonering.

Lenke til kommentar

Eg har alltid formatert bare C stasjonen i Windows Xp innstalasjonen, lagt ein ny partisjon (elller to) fullført innstalasjonen på c, og så gått i managment og formatert de to andre partisjonane med NTFS. trenger ikke eit 3.parts program jeg heller, men trodde ikke det gikk ann under selve instalasjonen av XP med XP cd`en. men men :p

Lenke til kommentar

Hvis du oppretter partisjoner under XP installasjonen formaterer den bare den partisjonen den skal installeres på. Men, dersom du velger å installere på en annen partisjon enn den som blir c: vil den gjerne formatere c: også.

Endret av HawP
Lenke til kommentar

Trådstarter lurte jo bare på hvordan han partisjonerer en disk - er ikke sikkert han trenger å formatere de uansett.

Spørsmålet er jo hva han har tenkt å bruke partisjonene til. Skal han bare kjøre ett OS (WinXP) så ville jeg ikke ha partisjonert disken i det hele tatt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...