Gå til innhold

SCSI disker og støy

neander

Anbefalte innlegg

Har akkurat satt opp en maskin med SCSI disk for første gang. Har kjøpt en Quantum Atlas 10k2-TY-367L SCSI disk, altså 36,7 GB med et Adaptec Ultra 160 kort. Etter endel om og men er maskinen oppe, men har problemer med at det er så h**** mye støy fra disken.Dels en skjærende tone som er kontinuerlig, dels snattring ved skrive/lese aktivitet.

Dette er min første SCSi disk - lurte på om det var noen på forumet som hadde noen erfaringer med SCSI disker og støy. Er det take it or leave it - eller er det mulig å løse det med f.eks Sunbeam Hardisk silencer fra Mikroplex?

Har montert herligheten i et Image&Shapetek servertower. En annen løsning jeg har tenkt på er å stappe endel støyabsorberende plater inne i kabinettet.

Støynivået er mao ikke holdbart.

Er det noen som har noen erfaringer/råd? :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SCSI-disker støyet en del før. U2W-diskene var ekstremt ille på dette. Har en Western Digital 10k U2W SCSI-disk U2W, og når den spinner opp, høres den ut som et jetfly som tar av. Men SCSI-disker er blitt mye bedre. F.eks. en Seagate Cheetah 15K.3, kanskje markedets raskeste harddisk, støyer mindre enn en del ATA-disker. Du har en brukbar kontroller, så hvis du kommer over en demobrukt SCSI-disk (f.eks. Seagate Cheetah 10K.6), så ville jeg ha slått til.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...