norbat Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Hei Sliter litt med å lage en prosedyre som skal fylle en matrise. Har forstått det slik at en prosedyre ikke skal returnere noe?, men at man sikkert kan kalle opp en prosedyre som altså har som funksjon å fylle en matrise(array). Vet ikke om jeg helt forstår dette, jeg. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Jeg vet heller ikke om jeg forstår dette helt. Bare en sub som skal fylle en matrise? Denne måten gir litt mer funksjonalitet: Dim matrise(1 To 9) Private Sub Form_Load() FyllMatrise "Halla!!", 2 End Sub Private Sub FyllMatrise(Tekst As String, Nummer As Long) matrise(Nummer) = Tekst End Sub Denne gjør ikke det: Dim matrise(1 To 9) Private Sub Form_Load() FyllMatrise End Sub Private Sub FyllMatrise() matrise(2) = "Halla!!" End Sub Lenke til kommentar
norbat Skrevet 21. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2004 Hei Ja, det skal bare være en sub som fyller en matrise med ett eller annet. Når jeg klikker på f.eks en kapp ( i formen) skal prosedyren kalles opp og fylle matrisen (med ett eller annet ). Jeg prøver å skjønne koden din over men....... (bruker fortsatt vb.net. Fikk en blå strek under To i matrise(1 to 9)) Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Argh .. Glemmer hele tiden at du bruker .net. Da kan jeg ikke hjelpe så mye Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 HeiJa, det skal bare være en sub som fyller en matrise med ett eller annet. Når jeg klikker på f.eks en kapp ( i formen) skal prosedyren kalles opp og fylle matrisen (med ett eller annet ). Jeg prøver å skjønne koden din over men....... (bruker fortsatt vb.net. Fikk en blå strek under To i matrise(1 to 9)) Det finnes et eget .net forum. Tror du får bedre svar der. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 HeiJa, det skal bare være en sub som fyller en matrise med ett eller annet. Når jeg klikker på f.eks en kapp ( i formen) skal prosedyren kalles opp og fylle matrisen (med ett eller annet ). Jeg prøver å skjønne koden din over men....... (bruker fortsatt vb.net. Fikk en blå strek under To i matrise(1 to 9)) Det finnes et eget .net forum. Tror du får bedre svar der. Har programmerer jo VB.net! .net forumet er ".net uansett programmeringsspråk". Tror nok at han får best svar her. Lenke til kommentar
iobas Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 (endret) hvorfor kaller dere vb-huer en 1d array for matrise? er ikke tabell, array eller vektor et litt bedre ord? matriser er 2 dimensjonale. vektor er 1 dimensjon. jeg hadde heller ikke kalt en 2d-array for matrise hvis det ikke var nettopp det det var Endret 22. oktober 2004 av iobas Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Jeg bruker alltid "array", men forklarer alltid med ordet som blir brukt først. Er jo mye lettere å forstå da Lenke til kommentar
iobas Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 ok. skal huske på å kalle det bananer heretter da Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Jeg er fullstendig enig i at begrep bør kalles med det rette ord - det er bra du påpeker misbruken matrise. Egentlig legger jeg ikke merke til det; jeg bare bruker ordet som ble nevnt av trådstrarter. Uansett, følgende viser hvordan man kan bruke en sub for å tilegne elementer i en array en viss verdi. Dim aArray(10) As String Public Sub FillArray(ByVal lpArray() As String, ByVal dwNumber As Int32) Dim Tell As Int32 For Tell = lpArray.GetLowerBound(0) To lpArray.GetUpperBound(0) aArray(Tell) = dwNumber Next End Sub I tilfeller med array-er er det ikke nødvendig å anvende ByRef isedenfor ByVal, da kun metadata overføres til sub-en. For ordens skyld: ByRef sender pekere av variabler, mens ByVal sender en kopi av variabelen. Lenke til kommentar
Rescudo Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Hmz.. den første boka jeg leste om Visual Basic kalte det også matrise. Det er nok forfatteren som forvirrer, vil jeg si. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Det spiller ingen rolle egentlig, en matrise er et array det også. Men sant å si, tenker jeg på to-dimensjonale arrays når noen sier matrise. Du fyller en array på samme måten som en matrise. Lenke til kommentar
Rescudo Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 hm... dette begynner å bli ganske offtopic... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå