Gå til innhold

Oppgradering over tid. Trenger tips. =)

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et langt prosjekt med å oppgradere pcen, og tenker å oppgradere litt og litt. Nå har jeg ca. 3500kr til disposisjon og ca. 2000kr til mot jul. Og så får jeg se hva jeg har råd til deretter. Mulig jeg har mer, men ikke regn med for mye om dere skal komme med tips.

Det jeg har nå er:
Abit NF7 hovedkort (bruker onboard lydkortet)
AMD XP2500+ (klokket til 2,1Ghz med Boxed vifte)
256mbx2 TwinMos TwisterRam PC3200
256mb TwinMos Ram PC2700 (denne ønsker jeg å bytte ut)
Creative Audigy 230 (høytallere til hundrelappen er ikke akkurat bombastikk)
Sporta Pro headset
Creative 3DBlaster GeforceFX5600 ULTRA 128mb
80GB Western Digital 2mb cache (bruker all plass omtrent)
Eizo "gammel" 17" skjerm, helt grei å bruke... 1280*1024*75htz. Stygge blubbe sier nå jeg. Ønsker meg flatskjerm.
Et helt greit Suntek kabinett.
Keytronic tastatur og Intellimouse 3.0 mus, IceMat 2`nd Edition musematte.
300Wat PSU.
En 120x120cm vifte under harddiskene.
Asus 52x Cd-brenner

Ok. Til saken. Hva bør jeg begynne med? Skjermkort? Oppgradere til AMD 64? Jeg bruker pcen til å spille spill som Half Life 2 (kommer), Warcraft, Call of Duty o.s.v, ser noenganger film med den og surfer på nettet. 70% spilling altså. Jeg er ikke noen grafikkhore, men liker å få litt ytelse på f.eks spill som CS Source. I sigende stund får jeg 30-60 FPS med 1028*768 uten AA/AS og med 4xAA/8xAS har jeg mellom 18-45 FPS. Kunne tenke meg noen til. Dessuten klarer jeg ikke Farcry på mer enn medium uten AA/AS i 1024*768 og Doom 3 er ganske håpløst der programmet anbefaler meg å bruke 640*480 eller noe på medium. Prøver jeg 1024*768 med medium instillinger så hakker det som kaktus og baktus! Men hvor lenge tror dere pcen min holder egentlig hvis jeg ønsker å spille krevende spill med grei ytelse? Nå spiller ikke jeg Doom 3 eller Farcry og får helt grei FPS på CS Source, men likevel liksom, bør jeg prioritere dette da? Eller bør jeg vente til 6800 faller i pris til sommeren (tviler på at skjermkortet mitt i det hele tatt duger til noe da...), eller kanskje kjøpe 6600GT/X700XT når det er ute? Hvor lenge kan det gå før jeg må oppgradere GFXén? hehe!! :D

Jeg drar ofte på LAN. Jeg ønsker meg sårt en flatskjerm. Dette er det jeg har mest lyst på. Jeg liker meg ikke med skjermen jeg har nå. Den er stor, stygg og ikke mindre en "grei" å spille med, men jeg overlever vel. =) Ønsker flatskjerm fordi jeg vil spare plass, og det er både digg og så synes jeg det er "stilig" å ha med på LAN. 80% av vennene mine har med seg LCD på LAN. Vil ikke være noen "outsider," hehe. Men lurer på om det verdt å vente til kanskje våren en gang? Kanskje prisen faller noen hundrelapper til da? Problemet er at jeg ikke vet når jeg har så mye penger til disposisjon igjen, og jeg vil ikke ødelegge sjansen!! Er det verdt det?

Hvis jeg først skal oppgradere noe så bør det være fremtidsrettet. Hvis jeg først skal kjøpe et nytt hovedkort så vil jeg ha PCI-E o.s.v. Jeg ønsker meg kanskje noe kraftigere lyd også, siden jeg liker å høre på musikk og se på filmer, og jeg synes disse høytallerne til hundrelappen ikke duger for meg lenger. De har holdt et år, men nå føler jeg for å gi slipp. Og dessuten gamer jeg en del over nettet, så headset med rimelig lyd og god mic hadde også vært en god ide. Dessuten er harddisk en mangelvare!

Å ha pc som hobby er dyrt... :S

Jeg spør ikke om dere mener jeg skal tenke mest på lyd, flatskjerm eller ytelse, men jeg lurer på om dere har noen tips til hva jeg burde begynne med, og så oppgradere videre til vinteren/våren, eller bruke penger på overklokking? Hva er SMARTEST med tanke på hvor lenge pcen min holder og til hvilke forbruk jeg har og til pengene jeg disponerer? :)

Alle tips og tanker rundt dette rettes det stor takk til. :) Endret av Codex_FS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ville iallefall kjøpt meg en hardisk. 200 gb til en 1000 lapp ellerno, ville gått for seagate. har 80 gb selv nå, utrolig plagsomt!

deretter kanskje lagt på 512 ram til, ditchet den gamle du hadde. og så lagt på et skjermkort til 2000 eller no ( 6800 LE ville jeg valgt)

da regner jeg med du har brukt ca 4000. hvis mulig ville jeg kjøpt nytt hovedkort og prossessor, dette vil koste litt rundt 2000 kr. ( amd 3000+ koster vel 1200 eller no når prisene settes ned, og så et hovedkort til rundt 1000 kr)

du sa du ville ha det fremtidsrettet kanskje vurdere socket 939 eller no. men dette igjen vil koste litt mer..

lcd skjer ville jeg ditchet ettersom en god skjerm vil koste ca alt det du har. regne med 4000 iallefall på en god lcd skjerm.

nye høytalere ville jeg ønsket meg til jul, koster 500 kr for et ok 5.1 system vil jeg tro.

mine forslag, var litt vanskelig for fant liksom ingenting som var desidert dårligst. :p

menne virket som du hadde litt peiling på pc, høyt sansynlig mer en meg, så dette finner du nok ut av selv hvis du bare kikker litt rundt.

Lenke til kommentar

Nytt skjermkort og 2x512MB ram istedetfor de brikkene du har , så har du en helt grei pc for gaming til over jul. :)

Og forresten, jeg tviler på at du har klokket XP2500'en til 3.1 GHz med boxed-kjøleren. Har du klokket den til 2.1 eller XP3100 så er vi mer enig. ;)

Edit: Med ny ram (PC3500) og bedre kjøler vil du antakeligvis klare å klokke cpu'en høyere også, og slipper å investere i nytt der med det første. :)

Edit2: Er litt trøtt så jeg overså halve posten din. :blush:

Poenget står iallefall enda, med nye ram-brikker og nytt skjermkort er du relativt fremtidsrettet fordi du kan kjøpe nytt hovedkort og ny prosessor, og enda bruke skjermkortet og rammen du evt. investerer i nå, og i tillegg vil denne investeringen dytte pc'en din et godt hakk fremover på dagens ytelse. :)

Endret av Tacritan
Lenke til kommentar

Rofl, dere har helt rett, det er ikke 3,1 Ghz det er snakk om her, men 2,1! ;)

Lønner det seg ikke å skaffe seg hovedkort med PCI-E siden det skulle overta for AGP rundt 2005/2006 overgangen (som jeg har hørt)?

Så da kan det kanskje lønne seg å vente med et GFX-kort til jeg har et slikt et hovedkort? Vurdere X700Xt eller noe?

Yeye, driver og snoser rundt etter hva jeg skal gjøre, men vil bare høre om andres meninger så jeg kan komme på noen ideer liksom! :)

Er ikke så oppdatert med det nyeste utstyret på markedet.

Lenke til kommentar

Et bra sett med Høytalere har nok ikke vert så dumt.

Med hensyn til en del andre oppgraderinger så må du ikke forhaste deg.

Å bytte ut minne hadde vel gjort litt nytte,men da må du vere sikker

på hva du skal oppgradere med senere. DDR vs. DDR 2 osv.

Ellers er det viktig å ha lave timings på minnet i et AMD oppset.

Skjermkort bør du vente med til du vet om du evt trenger PCI ex. eller AGP.

Så spar heller en del av pengene til du har en 6-7000kr og gjør en skikkelig

oppgradering på både H-kort ,Pross. ,Minne ,Graf.kort.

Med hensyn til lagring så hadde det ikke vert dumt med 2 disker i RAID

hvis du har muligheten til det. Eller kansje en Raptor. :thumbup:

Lenke til kommentar

Kjøp en disk til (Seagate 200 GB kanskje?) og en bra 512 MB minnebrikke (ta ut den gamle).

Ut over det har du 2 muligheter:

1) Kjøp nytt AGP skjermkort nå, og muligens 512 MB ekstra minne, nå eller senere (1 GB totalt). Da har du PC en god stund.

2) Vent en stund og kjøp CPU, hovedkort, mer minne og PCIe skjermkort.

Når det gjelder lyd, kjøp gode hodetelefoner/headset til 4-500 kr og glem nye høyttalere. Hodetelefoner gir mye bedre lyd til både spilling og musikk i denne prisklassen. Til film er det selvfølgelig fint med 5.1 høyttalere med en skikkelig sub som spiller dypt, men da må du opp i betraktelig høyere pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...