Gå til innhold

kraftig 220/12V omformer

Anbefalte innlegg

Litt usikker på om denne havner i "riktig forum" for spørsmålet, men jeg prøver...

Saken er at jeg har en bilstereoforsterker og høyttalere som jeg ønsker å spille innendørs - og da trenger jeg en 12V-omformer som er kraftig nok til å drive dette. På biltema selger de kun 12V-omformere med 1,5A, som antakelig er for lite. Spørsmålet blir dermed;

- hvor kraftig må omformeren være for å kunne drive en 4*250W forsterker?

- hvor får jeg tak i en slik omformer?

Det eneste jeg fant på nettet var denne sida, http://www.mtu.no/katalog/htmm/stromforsynere.htm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først Hvor mange ampere trekker forsterkeren på fult?

De strømforsyningene du viser til vil nok bli "litt" for små ja, tror du skal gå for en bilbatterilader som strømforsyning.

Du må mest sansynlig ha en ganske stor en, eller du kan bruke et gelebatteri sammen med en mindre bilbatterilader.

Årsaken til at jeg sier gelebatteri er at det produserer ikke gass under lading slik et vanlig syrebatteri gjør så er det mere renslig i tillegg.

Forsterkeren trekker ganske mye strøm i basslagene så en eller to store kondensatorer som utjevning hadde ikke vert dumt dersom du går for en løsning uten batteri.

Trekker forsterkeren 4x250W effekt så utgjør det 1KW som på 12V blir 83A.

Regner med at det er en annen type watt det er snakk om her, for jeg vet ikke hvordan musikkeffekt regnes ut.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Takker for raskt og godt svar!

Jeg mangler dessverre spesifikasjonene for forsterkeren, men jeg mener det opprinnelig sto 4*250W. Men jeg tror det er "donaldwatt", ikke RMS. Dvs det er effektivt 4*125W når den går for fullt. Det skulle gi 42A, som jo er rimelig mye..

Uansett, forsterkeren står jo nå i en bil, så mer effekt enn det bilbatteriet kan gi, trenger jeg vel ikke?

Kondensator kan jeg godt tenke meg at jeg trenger ja. Det er jo lett å få tak i. Men ifølge karene jeg prata med på biltema, holdt det ikke bare med bilbatterilader, jeg måtte også ha et batteri. Nå er jo bilbatterier rimelig dyre (er "gelebatteri" også dyre?), så jeg hadde håpet å slippe det.. Hvis jeg trenger både bilbatteri, lader og kondensator blir det jo etterhvert nesten like dyrt som å kjøpe en vanlig forsterker.

Lenke til kommentar

Hadde jo ikke blitt dumt med en strømforsyning som kunne levere like mye som batteriet i bilen.... Men det er mye mere enn det du trenger. Tok en kjapp kikk på hva bilbatteriet jeg har klarer og ved -18 grader kan det levere 600 Amp.

Men ta en kikk på sikringene på forsterkerene dine. Dimmensjoner strømmforsyningen etter de. En kondensator er nok heller ikke å forakte.

Noen gamle ATX strømforsyninger vikke nok klart det. Men da måtte du nok ha en pr forsterker. Hvis du skulle gå for en slik løsning så må du ha en last spenning på +5 volten. Har selv brukt en 10 watt effektmotstand på 5 ohm det funker fint. Kunne teoretisk klart deg med en 5 watt motstand men den har mindre overflate og blir varmere.

Du kan også lage en.... Men det er ikke så lett med mindre du kan en del om elektronnikk.

Espen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...