Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Måling av ADSL hastighet

Anbefalte innlegg

Hei

Har endelig fått bredbånd i dag, enda jeg bor nesten 7km fra sentralen funker det helt greit, men.. forstår meg ikke helt på hastigheten.

jeg har en 1024/384 linje, hvis jeg går på f.eks itavisens speedometer test, får jeg bare 570kb/s, det samme får jeg også på div andre speedometer tester.

det merklige er at når jeg laster ned, og bruker f.eks dumeter stopwatch og sjekker nedlastingen, så ligger jeg på 140kb/s i snitt, samme gjelder også om jeg bruker p2p klienter.

hva skal jeg stole på?

alt i alt ser det ut som jeg har den hastigheten jeg skal ha, men hvorfor får jeg da kun 570kb/s på speedometer testene?

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo

Ja har scanna maskina både for virus og spyware.

virker som hastigheten bare synker og synker, nå er jeg helt nedi 230kbps...

jeg og naboen har samme linje, han befinner seg bare 20 meter unna meg på linjen, han har veldig lite hastighetstap, så vil tro at feilen ligger hos meg..

noen som har forslag ?

Lenke til kommentar

Det du kan gjøre først er å få tatt en linjetest(støy) hos Telenor . Denne vil nok komme tilbake som "god" .

Nå er 7km veldig lang kobberlengde på en dsl linje og om deler eller hele strekket er av den tynnere typen for å si det slik så vil du nok tape så mye vi snakker om her .

140kb/sec er derimot en veldig god hastighet på en 1024kbit linje så jeg tror ikke du har mye å hente ved å klage hos ISP ..

Lenke til kommentar

Heisann

Linjen er målt av bravida i dag, og ble funnet av bra kvalitet, og de sa linjelengden ikke skulle ha så stort utslag på hastigheten som jeg opplever.

jeg fant ut at dumeter ikke var riktig innstillt, så nå med riktige innstillinger har jeg 350kbps, men linjen varierer mye, helt fra 110kbps til 570kps.

linjen er av 0,6mm kobber, og det skule visstnok være av det bedre slaget.

er veldig usikker på om feilen finnes hos meg, eller hvor den er, det merklige er som sagt at naboen sitter på samme linje og har tett oppunder hastigheten han skal ha..

noen innstillinger jeg kan ha glemt som kan ha noe å si på hastigheten?

har egentlig ikke gjort noe annet enn å koble modemet rett på nettverkskortet, og jeg kommer på nett automatisk hver gang jeg skrur på maskinen..

kan det bli noe tull når jeg gjør det på denne måten?

:hmm:

Lenke til kommentar

Hallo igjen

Nå har jeg prøvd diverse speedometere igjen med samme resultat, varierer fra 300-500 kbps.

det som er litt merkelig er at hastigheten som måles inn på nettverkskortet ligger på 7-800kbps, nesten dobbelt så mye som resultatet på speedometrene, skjer det noe feil på maskina mi en plass slik at jeg ikke får hele linjebredden?

takker for svar igjen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...