Minigud Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Hei, jeg har bare 340w skjermforsyning på min maskin men et skjermkort jeg bestilte står det at det krever 400w. Hva skjer om jeg setter inn, starter uten 400w? hvor vanskelig er det å bytte strømforsyning til en kraftigere en? mvh sindre Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Vent med å kjøpt ny strømforsyning til du har prøvd skjermkortet. Det funker nesten helt sikkert med den gamle. Hvis du mot formodning må kjøpe ny, er det ingen sak å bytte den. Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Skjermkortet i seg selv krever ikke 400w. Kommer ann på hvor mye annet du har i drift i pcen din. Lenke til kommentar
Karibi-Kåre Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Hei! Jeg tror NEPPE du trenger å bytte PSU med mindre du har et kort som kommer fra fremtiden, eller har gaanske mange kontrollere og disker som suger strøm. Ettersom jeg vet trenger et X800 60-70W. Hvilket kort er det snakk om? Lenke til kommentar
Minigud Skrevet 21. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2004 http://www.club-3d.nl/distri/productinfo/s...ode=CGN-G686TVD jij1984 hva slags "ting" er det som trekker på det da, jeg har liksom 1 cdrom ( bytter til dvd rom om en uke ), diskett stasjon, 1 hd ( kjøper ny om en uke ). Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Det finnes egentlig ikke et fasitsvar om dette kommer til å fungere eller ikke, men det du burde absolutt gjøre er følgende : Se hvor mange ampere 12v leverer, er den under 15a så kan du få problemer, regn grovt at cpu trekker på det meste 90w + gpu 90w så deler du den totale summen på 12 (volt) noe som i dette tilfellet gir 15a. I di fleste tilfellene så greier Psu å levere litt "ekstra" ampere på di forskjellige volt kanalene (rails) men dette er selvsagt ikke sundt da man egentlig overbelaster psu. Anbefaler alle som bryr seg om å kjøpe en litt overdimensjonert Psu i forhold til bruken, greit å ha ca 20-40% ekstra watt å gå på : *Ved 60% belastning av psu så går viftene mye saktere og den bråker mindre (modellene med viftestyring) *Levetiden blir lengre ved lavere belastning. *Man oppnår også mer stabilitet på di forskjellige railene. *Man risikerer ikke å miste verdifull data eller datautstyr pga varmgang eller kortslutning av psu. Lenke til kommentar
Minigud Skrevet 21. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2004 Se hvor mange ampere 12v leverer, er den under 15a så kan du få problemer, regn grovt at cpu trekker på det meste 90w + gpu 90w så deler du den totale summen på 12 (volt) noe som i dette tilfellet gir 15a. I di fleste tilfellene så greier Psu å levere litt "ekstra" ampere på di forskjellige volt kanalene (rails) men dette er selvsagt ikke sundt da man egentlig overbelaster psu. Hvordan sjekker jeg de tingene du sa? er litt fersk når det har med hardware å gjøre mvh Sindre Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Står som regel på siden av Psu, du må selvsagt fjerne sidedøren på kabinettet for å se dette. Sjekk også hvilket merke det er og post gjerne her. Lenke til kommentar
Minigud Skrevet 21. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2004 (endret) ATX 12v WITH PEC Ball Bearning Fan chieftech Model hpc-360-202 AC INPUT 115v 8a 230v 5a MAX.LOAD 360w DC OUTPUT 340 max det er hva jeg norterte, vet ikke helt hva det betyr http://www.chieftec.com/products/psu/PSII%20PSU.htm fant en link på nett som viser det kanskje litt bedre. Om noen kunne forklare meg hva dette vil si Endret 21. oktober 2004 av Minigud Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Her er spesifikasjonene på din psu : +5V +3.3V +12V1 -5V - 12V + 5Vsb 35A 28A 17A 0.3A 0.8A 2A - Tror at det går bra med skjermkortet, er litt usikker men den gir i alle 17a på 12v noe som er ok. Spørsmålet er om dette er maks eller det den skal greie å levere uten problemer. Test med skjermkortet når du får det, er det ikke nok så smekk i en sterkere psu av et kjent kvalitetsmerke! Lenke til kommentar
Minigud Skrevet 21. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2004 Tusen takk for hjelpen Malvado et siste spørsmål; Hva skal jeg se etter for å vite at det ikke er nok "smekk" i psu´en jeg bruker nå? mvh Sindre Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Husk at en watt er ikke nødvendigvis en watt. Strømforsyningen som følger med diverse Shuttle-kabinetter, er på 200w, og kan drive en maskin som liksom skal kreve 3-400w. På den andre siden, en Q-tec-strømforsyning på 500w vil ha problemer med den samme maskinen. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Tusen takk for hjelpen Malvado et siste spørsmål; Hva skal jeg se etter for å vite at det ikke er nok "smekk" i psu´en jeg bruker nå? mvh Sindre Helt riktig det PsciloCyBe skriver, oppgitt watt trenger ikke å være virkelig watt. Det du skal se etter er ustabile verdier på di forskjellige railene +12v , +3,3v etc , noe du kan gjøre gjennom et overvåkningsverktøy som for eksempel Motherboard monitor 5, du bør belaste systemet ditt og du kan for eksempel bruke prime95 (som også funker bra for å sjekke stabilitet) og se på verdiene over en periode, går for eksempel 12v under 11.75 og nedover så bør du vurdere en annen psu, verdiene skal være så nærme 12v som mulig (litt over er greit +0,10). Selv overklokker jeg til tider og merker stor forskjell når det gjelder stabilitet og volt, ligger volten og svinger mye så har jeg som regel et ustabilt system og da er det greit å klokke ned en del. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå