Gå til innhold

Program til å dele opp HD i patrisjoner?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg ønsker et program som kan dele opp HD i flere patrisjoner UTEN at det trengs noen formatering. om det kun kan kjøres fra DOS har ingenting å si. Helst gratis.

Kan man anyway dele opp HD uten å formatere med FDISK?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-05-20 19:05, dragon skrev:

bruk fdisk, den er enkel og grei og HELT gratis.

bare amøber kan ikke å bruke fdisk, fdisk er veldig lett!!!!

Har brukt FDISK, men mitt formål var jo å patrisjonere UTEN å formatere da :)

Lenke til kommentar

For å kunne dele opp en partisjon som det allerede finnes data på, og som ønskes beholdt finnes det et program som heter Fips. Det er en ren dos-sak, og et utmerket supplement til fdisk, som jo ikke er istand til å endre en partisjon uten tap av data.

http://www.igd.fhg.de/~aschaefe/fips/

Jeg har ikke erfaring med nyeste utgave av programmet, men tidligere versjoner har fulgt med på diverse Linux-distribusjoner, og har gjort en utmerket jobb for den som klarer å lese en bruksanvisning.

I korthet er fremgangsmåten å sørge for å ha en partisjon med ledig plass på enden av partisjonen. En runde med et defragmenteringsprogram må til først. Deretter kutter Fips av hele partisjonen der det måtte passe i det ledige området, og fdisk kan brukes for å opprette en ny partisjon der.

[ Denne Melding var redigert av: janarild på 2002-05-20 19:21 ]

Lenke til kommentar

Hei!

Har holdt meg til fdisk i "alle år"..Men,da har eg alltid tenkt å formatere hdén også...

Har vist om PM lenge men,alldri brukt det sjølv..

Men,vuderer å kjøpe den nyaste versjonen av PM slik at eg slepper å formatere for å endre partisjonar..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...