joTAN Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Enkelt? og greit.. hva er normal temperatur på en harddisk? Installerte DTemp og fikk en advarsel om en temp på 42 grader C. Er det høyt? (Har en Seagate Barracuda 7200.7 120GB, er disse varmere enn andre merker?) I følge MSI PC Alert 4 har CPU 48 grader og system 36 grader... er disse tallene innenfor det normale ? joTAN Lenke til kommentar
bensinkanna Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Så lenge den ikke går over 60c er det ikke noe å bekymre seg for Lenke til kommentar
joTAN Skrevet 21. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2004 Altså: noe under 60 o/C for harddisken, hva med de andre komponentene? 48 o/C på prosessoren hørtes høyt ut eller er det normalt? (Har hatt litt vifteproblemer/bråk i en vifte jeg ikke har fått ordnet enda, så jeg blir litt "varmeredd".) joTAN Lenke til kommentar
Jim Rager Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 En cpu tåler 60 grader ganske greitt Lenke til kommentar
EpziloN Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 har akkurat samme harddisk og akkurat like varm. ikke noe å stresse over, men .. om du har lyst finnes det jo vannkjøling for harddisker.. Lenke til kommentar
Thel Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 har akkurat samme harddisk og akkurat like varm. ikke noe å stresse over, men .. om du har lyst finnes det jo vannkjøling for harddisker.. Eller du kan bare kjøpe en vifte å sette i nærheten! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Litt avhengig av merke så er de spesifisert for driftstemperaturer på rundt 55-65°C. Personlig liker jeg å holde meg under ca 50°C for å være ekstra sikker. Ang. Hvilke temperaturen på de forskjellige harddisk-merkene så finnes det en oversikt hos www.storagereview.com . Temperaturen avhenger selvfølgelig av kjølingen men alle diskene der er testet i samme testoppsett og dermed vil du kunne se forskjellene. Forskjellene er relativt små for vanlige moderne 7200rpm-disker. Kun noen få grader som skiller dem. Lenke til kommentar
notarget Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Jeg har to vifter foran mine harddisker, og programmet viser 24°C Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Jeg har to vifter foran mine harddisker, og programmet viser 24°C Med så lav temperatur med vifter så vil jeg tippe at de vil holde seg under 50°C uten vifter. Hvis det er tilfelle så er viftene bare unødvendige støykilder. Jeg vil i hvertfall tro at du kan fjerne en av de to viftene uten problemer. Lenke til kommentar
Sky_Hawk Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Min ligger på 33 grader uten noen vifter som blåser direkte på den, men med god luftgjennomstrømning i kabinettet. Lenke til kommentar
joTAN Skrevet 21. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2004 Så dere mener at jeg ikke har noe å bekymre meg for da, så lenge jeg holder et øye med temperaturene og ikke drøyer for lenge med å skifte den vifta som bråker litt? Kanskje en ide med en liten støvfjerningssession med det samme maskina er åpen. Kan vel neppe skade.. På den andre siden: systemet yter vel egentlig bedre jo kjøligere maskina er? (Inen rimelige grenser da, tenkte ikke å pakke den inn i tørris akkurat, det er vel mer for folk med alvorlig overklokkingsfeber!) Dermed blir det vel en avveiing mellom temperatur og (vifte)støy. Har IKKE tenkt på vannkjøling, heller gode stillegående vifter (med justerbar hastighet?). Noen som har gode forslag? Har hørt at Pabst er bra, noen andre ? joTAN Lenke til kommentar
Bach Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Har hatt litt angst for varme disker helt siden IBM'en røk. Kjøpte akkurat en slik, mest for å få bedre plass. Bråker for mye orginalt, men fungerer helt greit med vifta på halv fart. Hverken denne eller DeviceModule fra Coolermaster koster skjorta. Er vel godt mulig det er unødvendig men jeg slapper ihvertfall av litt mer med en propell på HD'ene. Lenke til kommentar
reeeeg Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 harddiskene mine går ikke over 30grader. Har de lengre levetid da? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 harddiskene mine går ikke over 30grader. Har de lengre levetid da? Levetiden er uansett flere år ved ytterpunktene av temperaturområet de er beregnet for. Om du klarer å forlenge levetiden fra f.eks 5 til 10 år så kan du spørre deg selv om det er noen vits. Ville du holdt en god kjøling og dermed litt ekstra støy i de siste 5 årene for å bevare din 5 år gammle disk (ergo max 10GB) slik at den kunne vart i 5 år til? Lenke til kommentar
akira7 Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Harddisken min er en Maxtor 160gb, og vanligvis ligger tempen på rundt 50-53 c. Er det gjennomsnittlig eller for varmt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå