Gå til innhold

Hvordan lære MS Access raskt?

Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Access Bible fra IDG-books er god. Det tar imidlertid tid og innsats å lære det skikkelig. Det finnes flere leverandører som har online-kurs for Access, blant annet Datapower AS på et grunnleggende nivå.

Min erfaring er at det er svært få som klarer å lære å bruke Access på en fornuftig måte raskt. I motsetning til en del andre typer programmer krever det mye mer forståelse før man setter i gang selve arbeidet. Word kan alle begynne å bruke på fem minutter, det samme med Excel etc. Med Access (og andre database-programmer) må man regne med å måtte lese og prøve ut i mye lenger tid før man får et fornuftig resultat.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Hvordan skal jeg lære MS Access raskt, effektivt og helst på en litt interresant måte? Vet dere om noen bra online opplæring, eller kan det være lurt å kjøpe en "Access for dummies" eller tilsvarende?

Jeg vet denne posten kommer "litt" sent. . . , men her kommer det:

Jeg har funnet en Norsk nettside som gir en meget elementær opplæring i MS Access. Den er basert på at man ikke har noe kunnskap fra før, og er et kurs som er delt opp i flere delvis interaktive filmklipp. Kurset er gratis og det står at "Planen er at kurset skal være helt ferdig i løpet av en måned.", men jeg gjennomførte det på ca 6 timer uten å stresse meg igjennom.

Lenke: http://home.online.no/%7Egklyve/access/index.html

Kurset går tregt frem og det er mange skrivefeil der, men det er gratis og godt egnet for personer som kunne tenke seg en basiskunnskap i MS Access på en rask og enkel måte uten å betale noe for det.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Dersom du starter fra scratch kan det være lurt å få tak i en bok fra f.eks edb-kunnskap.

Har tidligere arbeidet med undervisning av datakortet / mous, og de fleste jeg har vært borti har vært meget fornøyd med boken.

Den egner seg og meget bra til selvstudie.

Dersom du har en del grunnkunnskaper kan det være lurt å se etter bøker for viderekommende.

EDIT:

OBS! Hør deg rundt med kjente eller som her for erfaringer ang. bøker før du evt kjøper noe. Det er sinnsykt mye dårlige bøker i handelen.

EDIT2:

Har en del bøker liggende, ta kontakt pr.pm dersom du er intressert.

(gratis mot at mottaker betaler frakt)

Endret av ronnyaa
Lenke til kommentar

Dette var en megabump! Men det er fortsatt aktuellt for meg så jeg takker for forslagene. Tror jeg går gjennom det gratiskuset en kveld og så evt kontakter ronnyaa for bøker om jeg føler jeg trenger å lære mer.

Uansett: Takk for tipsene :-)

Lenke til kommentar

Bare en understreking: Å lære seg Access kan man gjøre ganske raskt. Å forstå databasetenking og kunne lage en skikkelig database krever mye mer kunnskap og rutine. Det er ikke uten grunn det ofte er flere års studier som ligger bak en skikkelig utdannelse innen dette emnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...