Flapz Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Jeg har installert versjon 4.0.20a-nt. Jeg går inn i mysql/bin katalogen og starter winmysqladmin. Deretter går jeg inn i mysql ledeteksten. Jeg skriver inn show databases; og f¨år da opp at det er en database test som eksisterer der. Jeg prøver så å opprette min egen database med : create database forum, og får da følgende feilmelding: ERROR 1044: Access denied for user: '@localhost' to database 'forum' Hva gjør jeg for å opprette meg som en bruker av databasen? Eller mer generelt hva gjør jeg for å kunne opprette databaser? Lenke til kommentar
gnab Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Åpne MS-DOS-ledetekst, bla deg frem til bin-mappa under MySQL-installasjonen din og kjør først følgende kommandoer; mysqladmin -u root password hemmeli mysqladmin -u root -p reload Første kommando setter passordet til root-brukeren av MySQL-tjeneren din til "hemmeli" (som du evt. bytter ut ), mens andre kommando laster konfigurasjonen på nytt, slik at vi er sikre på at passordet har bli registrert av tjeneren. Da du ikke vil bruke root-brukeren til vanlig, lager du en ny bruker som får tilgang til "forum"-databasen. Logg inn på MySQL-ledeteksta fra MS-DOS-ledetekst slik: mysql -u root -p Deretter kjører du følgende kommandoer; create database forum; grant all on forum.* to forumbruker identified by 'hemmeli'; Du har nå opprettet databasen "forum", og en bruker "forumbruker" med passord "hemmeli" (som du også evt. bytter ut ) med full tilgang til "forum"-databasen. For å logge inn på MySQL-ledeteksta som denne brukeren og åpne "forum"-databasen gjør du slik fra MS-DOS-ledetekst; mysql -u forumbruker -p forum (Med forbehold om trykkleifer.. ) Lenke til kommentar
Flapz Skrevet 22. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2004 Du verden!! Takker og bukker! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå