Gå til innhold

Skjermoppløsning

egkro

Anbefalte innlegg

Kjører nå på 1600x1200@85 Hz. Spec.på skjermen sier at maks. refrehrate er 95 Hz ved denne oppløsningen, får ikke flere valg i menyen for skjermkortet.

Er dette en ren skjermkortsbegrensning ?

Vil "optimal" fungere bedre ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på du merker noe særlig forskjell ved å øke refreshrate fra 85 til 95. Øyet vårt kan vel oppfatte ca. 40-50 hertz, tror jeg. Har du 85 holder det nok i lange baner, og jeg ville ikke stresset for å få mer. Men jeg innrømmer at det må være litt irreterende at du ikke får det du skulle kunne få.

Lenke til kommentar

"Øyet vårt kan vel oppfatte ca. 40-50 hertz, tror jeg" Vel du tenker kanskje på FPS (frames per second) i spill, og ja der merker ikke øyet vårt mer enn 60 hz eller 60 FPS. Men slik er det ikke for skjerm refreshen. Her er 85 Hz det optimale. Jeg har lest at hvis man går over 85 Hz så går billedkvaliteten litt ned faktisk.

Så ja, 85 Hz holder :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-20 23:56, dominizer skrev:

Tviler på du merker noe særlig forskjell ved å øke refreshrate fra 85 til 95. Øyet vårt kan vel oppfatte ca. 40-50 hertz, tror jeg. Har du 85 holder det nok i lange baner, og jeg ville ikke stresset for å få mer. Men jeg innrømmer at det må være litt irreterende at du ikke får det du skulle kunne få.

Njaaa... Jeg sitter nu i 85 hz, og jeg kan skimte så vidt at det flimrer, men setter jeg skjermen opp i 100 hz så forsvinner flimringen!

Øyet obserberer 10-60 bilder i sekundet (avhengig av lysmengden), 10 hz i totalt mørke, og 60 i skarpt lys. Men hvis du hadde satt en skjerm i 60 hz så flimrer det voldsomt! Det er fordi (tror jeg) at skjermen ikke sender ut hvert "refresh" akkurat når øyet ser "refreshen" Derfor bør oppdaterings frekvensen til skjermen være dobbelt så stor som den som øyet kan oppfatte (for at øyet skal kunne se alle "refreshene"), altså 85-120 Hz!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...