shagg0r Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 (endret) Har 2 tabeller Tabell kunder kundenr (primær nøkkel) firmanavn kontaktperson e-post passord Tabell statestikk statsid *kundenr (fremmed nøkkel) timestamp Hver gang en bruker logger seg inn vil det bli lagret en ny post i tabellen statestikk. Det jeg ønsker er å lage en liste over de kunder som alldri har logget seg inn. Altså de kunder som ikke ligger i statestikken.. Hvordan kan jeg gjøre dette? Har prøvd meg litt frem, men det har gått dårlig:( prøvde å kjøre en spørring inni en while løkke, vet ikke om det kan fungere, men for meg fungerte det værtfall ikke. Tipper at jeg må bruke sql join? men skjønner ikke helt hvordan jeg bruker den. Endret 26. oktober 2004 av shagg0r Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Kanskje dette vil fungere: SELECT * FROM kunde LEFT JOIN kunde.kundenr ON statestikk.kundenr ORDER BY kunde.firmanavn WHERE osv... Det forutsetter at alle er registrert i statistikk selv om de ikke har logget inn,evt viser den alle som har logget inn. Så tror ikke det var det du var ute etter. Vet ikke helt hvordan man skal få left join til å fungere der... PS: Statistikk skrives med 'i' - kan være greit å endre først som sist, hvis tabellen skulle vise seg å få mange ulike spørringer Digg signatur btw! Lenke til kommentar
LoS Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 En slik join tror jeg ikke vil funke, fjartan. SELECT * FROM statestikk LEFT JOIN kunde ON kunde.kundenr = statestikk.kundenr GROUP BY kunde.kundenr ORDER BY statestikk.kundenr ASC osv. kanskje? Hvis jeg forstod riktig Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 ORDER BY må etter WHERE hvertfall Lenke til kommentar
shagg0r Skrevet 21. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2004 thanx nå skal jeg se litt på det:> Lenke til kommentar
shagg0r Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2004 ingen av deres forslag fungerte, søkte litt videre på internett og leste litt mer om sql og klarte å lage noe som funket: SELECT kunder.kundenr FROM kunder LEFT JOIN statestikk ON (kunder.kundenr = statestikk.kundenr) WHERE statestikk.kundenr IS NULL Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 En slik join tror jeg ikke vil funke, fjartan. Gjør så godt jeg kan vettu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå