Gå til innhold

hvordan bruke sql join [løst]

Anbefalte innlegg

Har 2 tabeller

Tabell kunder

kundenr (primær nøkkel)

firmanavn

kontaktperson

e-post

passord

Tabell statestikk

statsid

*kundenr (fremmed nøkkel)

timestamp

Hver gang en bruker logger seg inn vil det bli lagret en ny post i tabellen statestikk. Det jeg ønsker er å lage en liste over de kunder som alldri har logget seg inn. Altså de kunder som ikke ligger i statestikken.. Hvordan kan jeg gjøre dette? Har prøvd meg litt frem, men det har gått dårlig:( prøvde å kjøre en spørring inni en while løkke, vet ikke om det kan fungere, men for meg fungerte det værtfall ikke. Tipper at jeg må bruke sql join? men skjønner ikke helt hvordan jeg bruker den.

Endret av shagg0r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje dette vil fungere:

SELECT * FROM kunde LEFT JOIN kunde.kundenr ON statestikk.kundenr ORDER BY kunde.firmanavn WHERE osv...

Det forutsetter at alle er registrert i statistikk selv om de ikke har logget inn,evt viser den alle som har logget inn. Så tror ikke det var det du var ute etter. Vet ikke helt hvordan man skal få left join til å fungere der...

PS: Statistikk skrives med 'i' - kan være greit å endre først som sist, hvis tabellen skulle vise seg å få mange ulike spørringer :) Digg signatur btw!

Lenke til kommentar

ingen av deres forslag fungerte, søkte litt videre på internett og leste litt mer om sql og klarte å lage noe som funket:

SELECT kunder.kundenr FROM kunder LEFT JOIN statestikk ON (kunder.kundenr = statestikk.kundenr) WHERE statestikk.kundenr IS NULL

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...