Gå til innhold

TEST: LaCie Photon Vision II 20

Anbefalte innlegg

Bare hvis du har næringsinntekt. Det spiller ingen rolle om du har et firma, du kan godt være (selvstending) næringsdrivende uten.

Dette er delvis feil, tror jeg. Man kan ikke sende faktura uten å ha firma, og man kan ikke ha næringsinntekt uten å være firma. Som privatperson kan man maksimalt motta 1000 kr uten å rapportere det som inntekt. Dersom man mottar mer enn 1000 kr vil det anses som svart arbeid dersom det blir oppdaget.

For å unngå svart arbeid har man to alternativer:

1. Motta inntekten som lønn fra et annet firma. Da blir firmaet som betaler "arbeidsgiver" og du blir "arbeidstaker". Du må levere skattekort til arbeidsgiver, og denne må sørge for å trekke fra skatt for deg og betale denne til skatteoppkreveren (kemneren, tror jeg?). I tillegg må arbeidsgiver betale ca. 14% av lønnen din i arbeidsgiveravgift, de må rapportere sine arbeidstakere, og lage lønnsslipp til deg. Helst bør kontrakt skrives også. Som dere skjønner er det mye byråkrati involvert i det å være arbeidsgiver, så derfor er det ikke alle som liker det, og for små oppdrag utbetaler de heller lønn svart enn å ansette folk med alt papirarbeidet+arbeidsgiveravgift som det medfører.

2. Man kan selv ha sitt eget firma og fakturere "kundene" sine (i stedet for å motta lønn fra dem). Dermed slipper arbeidsgiveren unna avgift og papirarbeid med det å ha lønnsmottakere. Den enkleste formen for firma er "enkeltpersonforetak", og innehaveren av et slikt er 100% økonomisk ansvarlig for firmaet. Man bør ha et regnskap (for egen oversikt), men det er ikke pliktig å levere inn regnskapet eller å ha revisor. Som innhaver blir man "næringsdrivende", og kan ikke levere forenklet selvangivelse lenger. Man må levere full selvangivelse i tillegg til en "næringsoppgave" som viser hvor mye man har tjent/tapt på firmaet sitt. Det koster ingenting å registrere et enkeltpersonforetak (i Enhetsregisteret), og man får et org.nr. når man registrerer seg. Man er ikke mva-pliktig før man får en omsetning på 50 000 i firmaets navn, og før man kommer hit kan man verken trekke fra mva på sine egne innkjøp eller legge til mva på sine egne fakturaer (de som man sender ut). Når man blir mva-pliktig må man registrere seg i Foretaksregisteret og Merverdiavgiftsmanntallet, og dette koster ca. 3000 kr.

For å oppsummere: For å få trukket fra mva på en skjerm må man ha et firma, ha hatt minst 50k i omsetning i løpet av et år, mva-registrere seg, og innkjøpet må skje i firmaets navn. Det er altså teknisk sett firmaet som eier skjermen. Dersom skjermen kun skal brukes privat har man egentlig ikke lov til å trekke fra mva på innkjøpet, ettersom det er firmaet som er mva-registrert, ikke deg som privatperson, men i praksis er det vanskelig for myndighetene å kontrollere dette.

Hvis du har en arbeidsgiver som er mva-registrert og som er villig til å kjøpe skjermen for deg, så kan de trekke fra mva på sitt innkjøp. Reell utgift for dem er altså prisen uten mva. Men så lenge de kjøper skjermen, så er det også de som eier den (så dersom firmaet går konkurs vil skjermen din forsvinne i dragsuget). De kan selge skjermen til deg etter at de har kjøpt den uten mva, men da skal de i teorien plusse på momsen igjen, ettersom de dermed selger en "vare" til deg som "kunde". Så med mindre de er villig "jukse litt", så er det altså ikke så lett for deg å få ting billigere.

Det var momsen. Så er det dette med å "trekke fra på skatten": Hvis man har et enkeltpersonsforetak, så blir firmaets overskudd eller underskudd lagt til din personlige inntekt før skatt beregnes. Dersom du har tjent 100 000 i lønn (som ansatt et annet sted) og ditt eget firma har hatt 10 000 i underskudd, så skatter du bare av 90 000. Med andre ord får du som privatperson mindre skatt jo flere utgifter firmaet ditt har.

Hva skjer så når firmaet ditt kjøper en skjerm? Vel, et slikt innkjøp er en investering, ikke en utgift. Firmaet ditt får kanskje 15 000 mindre kontanter, men 15 000 mer i "kontorutstyr", og har dermed i teorien ikke tapt noe. Det som er en utgift er verditapet skjermen har. Som nevnt tidligere så er det vanlig å avskrive (dvs. regnskapsføre verditapet) PC-utstyr over 3 år. Dersom ingenting annet skjer i firmaet ditt, vil altså firmaet få et underskudd på 5000 kr de 3 neste årene. Dette blir overført til deg, slik at du får 5000 kr mindre i inntekt hvert år. Hvis du betaler 28% skatt, vil du altså få 1400 kr mindre skatt 3 år på rad.

I praksis tjener du altså 3*1400 = 4200 kr i løpet av 3 år på å kjøpe skjermen gjennom eget firma. Dette "skattefradraget" som du får når du kjøper ting gjennom eget firma er helt uavhengig av mva-saken som jeg forklarte over.

Beklager lang post. Er visst vanskelig å forklare disse sakene med få ord. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I mange tilfeller er 20-tommere skjermer som er rettet mot det proffesjonelle markedet, som er villig til å betale prisen. Her er det ikke noe som er lagt mellom på kvalitetssiden, og man får det beste som er å oppdrive. Dette gjelder både denne LaCie-skjermen og 80-serien til NEC.

Men spørsmålet mitt gikk på skjermene som er større enn 20"! ;) Er det like god kvalitet på disse som på 20"-skjermene?

Lenke til kommentar
I mange tilfeller er 20-tommere skjermer som er rettet mot det proffesjonelle markedet, som er villig til å betale prisen. Her er det ikke noe som er lagt mellom på kvalitetssiden, og man får det beste som er å oppdrive. Dette gjelder både denne LaCie-skjermen og 80-serien til NEC.

Men spørsmålet mitt gikk på skjermene som er større enn 20"! ;) Er det like god kvalitet på disse som på 20"-skjermene?

Ah, my bad :) Jeg vil faktisk tro at dette gjelder de fleste større skjermer også, da dette i enda større grad er der for spesielt interresserte som betaler ganske mye penger for å få et knippe med bestemte egenskaper :) Du ser jo bare Apples sotre LCD-er og hvor mye skryt disse får :)

Lenke til kommentar
Bare hvis du har næringsinntekt. Det spiller ingen rolle om du har et firma, du kan godt være (selvstending) næringsdrivende uten.

Dette er delvis feil, tror jeg. Man kan ikke sende faktura uten å ha firma, og man kan ikke ha næringsinntekt uten å være firma. Som privatperson kan man maksimalt motta 1000 kr uten å rapportere det som inntekt. Dersom man mottar mer enn 1000 kr vil det anses som svart arbeid dersom det blir oppdaget.

Nja...

Man kan sende faktura uten å ha firma, så lenge man oppgir inntekten på selvangivelsen. Det er ikke noe krav om firmaregistrering for å gjøre dette.

Men man kan ikke fakturere moms uten å være momsregistrert. Det kan godt være et enkeltmannsfirma, men det må altså være registrert. Så spørsmålet er om tjenesten/varen er momspliktig. Det er jo nesten alt idag, men unntak finnes vel fremdeles. Når jeg startet som utvikler var det ikke moms på konsulenttjenester, og jeg trengte derfor ikke noen registrering av "firmaet" så lenge jeg førte regnskap og førte det i selvangivelsen.

Og skattefradraget fikk jeg uansett. Det var det Neotetra spurte om, og jeg svarte på. Moms er noe annet...

Edit: Ellers er vi vel enige. En god forklaring av prinsippene.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Man kan sende faktura uten å ha firma, så lenge man oppgir inntekten på selvangivelsen.  Det er ikke noe krav om firmaregistrering for å gjøre dette.

Ok. Trodde ikke det var lov. Men det er godt mulig det er det, så lenge man ikke kommer opp i 50k i omsetning. Mulig det var andre regler før tjenester ble mva-belagt, også. Kjenner ikke så godt til de gamle reglene. :)

Men i praksis gjør man det på lik måte som om man har et enkeltpersonsforetak da, bare at man ikke registrerer firmaet i Brønnøysundregistrene? Dvs. man skriver fremdeles utvidet selvangivelse og næringsoppgave? For det finnes vel ingen post for slikt på en vanlig, personlig selvangivelse, slik som Neontetra spurte om?

Endret av Pureblade
Lenke til kommentar

Ah, my bad :) Jeg vil faktisk tro at dette gjelder de fleste større skjermer også, da dette i enda større grad er der for spesielt interresserte som betaler ganske mye penger for å få et knippe med bestemte egenskaper :) Du ser jo bare Apples sotre LCD-er og hvor mye skryt disse får :)

:yes: Flott!

Har ikke sett sorte Apple-skjermer, bare de sølv/aluminium-fargede. *lete etter*

Lenke til kommentar
Man kan sende faktura uten å ha firma, så lenge man oppgir inntekten på selvangivelsen.  Det er ikke noe krav om firmaregistrering for å gjøre dette.

Ok. Trodde ikke det var lov. Men det er godt mulig det er det, så lenge man ikke kommer opp i 50k i omsetning. Mulig det var andre regler før tjenester ble mva-belagt, også. Kjenner ikke så godt til de gamle reglene. :)

Men i praksis gjør man det på lik måte som om man har et enkeltpersonsforetak da, bare at man ikke registrerer firmaet i Brønnøysundregistrene? Dvs. man skriver fremdeles utvidet selvangivelse og næringsoppgave? For det finnes vel ingen post for slikt på en vanlig, personlig selvangivelse, slik som Neontetra spurte om?

Det er riktig. Man fylller ut full næringsoppgave, men bruker sitt eget personnummer som "foretaksnummer". Og det er ikke noen grense (var i hvert fall ikke for et år siden) på hvor mye du kan tjene, så lenge omsetningen ikke er momspliktig.

Geir :)

Lenke til kommentar
Og skattefradraget fikk jeg uansett. Det var det Neotetra spurte om, og jeg svarte på
Han spurte om moms også. ;)

Og det er ikke noen grense (var i hvert fall ikke for et år siden) på hvor mye du kan tjene, så lenge omsetningen ikke er momspliktig.
Nei, det har du selvsagt rett i! Jeg er bare ikke vant til at noe som helst er fritatt for moms. Er ikke vant til å fakturere utlandet, slik du gjør. :)
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Må innrømme Lacie Photon Vision II 20 virker veldig fristende. Men er det noen som vet hvordan skjermen er på gråtoner? Føler det er ganske viktig siden jeg skal bruke den til bildebehandling, mye av s/h bilder...

Hvis noen vet om andre gode (og gjerne billigere) alternativ er det bare å skrike ut ;)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jobber med 3d og 2d og spiller en del på si. Skjermen fungerer glimrende på alle punkter.

Jeg driver digitalt og ikke mot trykk så jeg har ikke fargekalibrert utover adobe gamma, men man kan jo kjøpe hardwarekalibrerer til den for litt over 2k

Hva med å trekke den litt for å inkludere HVIT DVI kabel. Amatørmessig.... Skamme seg LaCie. Jeg har bestilt min nr. 2, men likevel da... :)

Endret av Martin A
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...