Gå til innhold

TEST: LaCie Photon Vision II 20

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

20" er et must. Tror du gjør ditt livs beste kjøp tom waits for alice.

Jo større ting er jo bedre er opplevelsen :D Gleder meg å høre din erfaring, for når dag (som testet denne) hadde denne på testbenken ringte ahn meg på mobil. Var helt vill i stemmen av begeistring. Dette var noe av det råeste han har sett.

Legger til at Dag har 8 år bak seg fra Neby Hifi med spesialfelt bilde. Så nar Dag sier skjermen er råååå!! (hans ord) er det ikke tvil om at dette er en sinnsykt bra skjerm.

Gleder meg å høre din erfaring :)

Lenke til kommentar

Jeg vil bare si at jeg si at jeg sjekket litt rundt LaCie og det ser ut som Dagbladet på det grafiske der bruker denne skjermen.

Men på NRK bruker de NEC så uansett hvem av disse to man tar så vil man uansett sitte med noe av det beste man får tak i....

Men jeg gleder meg å høre hvis det er noen av dere som bestiller dere LaCie om dere kommer til å bli like fornøyd som jeg var med den..... :D

Endret av vammaveien
Lenke til kommentar
Jeg vil bare si at jeg si at jeg sjekket litt rundt LaCie og det ser ut som Dagbladet på det grafiske der bruker denne skjermen.

Ja det stemmer visst det. Jeg pratet såvidt med en kar hos importøren/distributøren(?) og han nevnte også det.

Skal poste så snart jeg har den. Men det kan bli et par uker, (eller mer om den ikke er på lager), og får ikke bestilt før neste uke uansett. Og skal jeg ut å reise noen dager.

Og så har jeg ikke akkurat noen rå testmaskin, bare en bærbar med VGA kobling. Men vi har jo en her med Asus 6800 GT kort i, så jeg kan koble den til der og se...

Geir :)

Lenke til kommentar

En liten advarsel hvis det er andre enn meg som leter rundt på web'en etter info om denne skjermen. Flere steder, blant annet den norske importøren ser det ut til, har fortsatt specs og brosjyrer liggende fra den gamle versjonen. Den hadde litt dårligere kontrast etc, (350:1, 200cd/m2 og 25ms), og kom i 18" og 20". Den nye har 400:1 i kontrast, 250 lysstyrke og 16ms respons tid og kommer i 19" og 20".

Rett info finner du på LaCie's egne sider: http://www.lacie.com/products/product.htm?id=10074

Her ser du også en demo på den kule festearmen du får til disse (klikk en av ikonene under firkanten for å aktivere demoen.) En slik skal jeg ha. Da kan jeg alltid stille skjermen slik at sola ikke reflekteres i den, uten å måtte løfte hele skjermen bortover skrivebordet. (Jeg får morgensola inn kontorvinduet, og det er kjedelig å måtte trekke for gardinene hver dag.) I tillegg gir den nokså ubegrensede innstillingsmuligheter, og du kan ha mer enn en skjerm på den! :thumbup:

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Har ikke sett noen her. Men Sony skjemen ble omtalt på DinSide nettopp.
Så det. Fikk 10 på alt!? Stoler vi på dinside?

Testerne får vel allerede nok kjeft for å teste de skjermene vi har lyst på i stedet for de vi har råd til.  ;)
Sant nok, men jeg lurer på om man kan forvente at billedkvaliteten opprettholdes på de største skjermene som på 20"-skjermene, eller om de største skjermene er laget for å selge på størrelse alene. Ingen som har erfaringer her?
Lenke til kommentar

Den festearmen til LaCie skjermen er ikke billig. Jeg har kun sett den levert sammen med skjermen. Har ikke sett pris den i norge, men i Ungarn får man skjermen uten arm til (alle priser i NOK) 8750,- og med arm koster skjermen 11350,- Ikke sett at armen kan kjøpes løst.

Edit: Trøtt ennå

Endret av johneinar
Lenke til kommentar
Den festearmen til LaCie skjermen er ikke billig.

Nei, billig er den ikke. Har du ikke behov for å røre på skjermen er det sikkert ikke mye vits i. Ellers er den vanlige foten grei nok, bortsett fra at du ikke kan få den så lavt du kanskje ønsker, om vi skal tro testen.

Den koster 1995 med moms på Netshop. Jeg vet det er vanlig å selge en modell med og en modell uten, det gjør LaCie selv, men den norske leverandøren har vel valgt å gjøre det slik istedet.

For meg er den verd pengene. Her er den:

EDIT: Netshop fjernet bildet. Så da gjør vel jeg det også. Men linken er nå riktig.

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4689

Lenke til kommentar

Kanon skjerm, ingen tvil om det og prisen var lav selv om 9000 kr isolert sett er mye for en skjerm.

Det eneste problemmet er at 1600*1200 i feks doom3 eller halflife2 og kommende spill vil kreve sinnsykt til skjermkort. 4000-5000 kr ekstra i skjermkort for i det hele tatt bruke skjermen på highend spill blir litt drøyt.

For 15000 kr snakker vi om en ganske grei prosjektor med 1024*786 som kan brukes til film/spill, som blir en helt annen opplevelse.

Lenke til kommentar
Det eneste problemmet er at 1600*1200 i feks doom3 eller halflife2 og kommende spill vil kreve sinnsykt til skjermkort. 4000-5000 kr  ekstra i skjermkort for i det hele tatt bruke skjermen på highend spill blir litt drøyt.

For 15000 kr snakker vi om en ganske grei prosjektor med 1024*786 som kan brukes til film/spill, som blir en helt annen opplevelse.

Sant nok. Men siden jeg sitter på en enkel bærbar PC kan jeg ikke spille doom eller HF i noe fall. Og når jeg kjøper om et års tid er det kommet nye grafikkkort.

Prosjektor har jeg alt, men det går det ikke an å jobbe på. Og det er jobb jeg gjør på PC'en mesteparten av tiden. Programmerer, nærmere bestemt, og 1600x1200 er en ubeskrivelig luksus når du har skjermen full av kodevinduer og attributtlister.

Har 1400 x 1050 på den bærbare idag, på 15", men mine gamle øyne er ikke gode nok lenger.

Med 1600 x 1200 på 20" blir alt i "naturlig" størrelse igjen, pluss at jeg kan jobbe med brukervinduer på full 1024x768 i mine applikasjoner uten at hjelpebinduene i verktøyet overlapper.

Lenke til kommentar
Kanon skjerm, ingen tvil om det og prisen var lav selv om 9000 kr isolert sett er mye for en skjerm.

Det eneste problemmet er at 1600*1200 i feks doom3 eller halflife2 og kommende spill vil kreve sinnsykt til skjermkort. 4000-5000 kr ekstra i skjermkort for i det hele tatt bruke skjermen på highend spill blir litt drøyt.

Nå går det relativt greit å spille i non-native da, det er mye mindre ille det en mange andre oppgaver.

AtW

Lenke til kommentar

Enig med du (Geir). Nesten som enn skulle ha startet eget firma for å slippe moms på skjermen. Jobber med utvikling selv så skjermen vil være en drøm til jobben så lenge teksten er skarp. Er det noen som bruker 20" skjermer i 1600*1200 oppløsning mot kravstore spill. Hva slags CPU og GPU er det dere har for at dette skal gå i over 25 fps?

Ser av testen at ikke nativ oppløsning i spill går greit også :)

Kan ikke være mye å gå på når det gjelder fortjeneste på skjermen.

Hva med halvpris på julekalenderen til nettshop:)

Lenke til kommentar
Enig med du (Geir). Nesten som enn skulle ha startet eget firma for å slippe moms på skjermen.

Og den kan skrives av på skatten som annet PC utstyr. :yes:

Du "slipper" ikke moms om du har firma, men du får trekke det av på innkommende moms hvis du har noen. Selv selger jeg nesten utelukkende til utlandet, da fakturerer jeg ingen moms, og kan heller ikke trekke moms på det jeg kjøper.

Lenke til kommentar
Skrives av på skatten som privat person eller firma? Hvis som privat person hva slags post er det vi snakker om da på selvangivelsen?

Bare hvis du har næringsinntekt. Det spiller ingen rolle om du har et firma, du kan godt være (selvstending) næringsdrivende uten. Men du må ha fakturert noen for produkter eller tjenester. Og du må et godkjent regnskap (selv om du ikke trenger revisor), så selvangivelsen blir mye mere komplisert.

Selv har jeg et registrert firma, og bruker et regnskapsbyrå av samme grunn som jeg kjøper ferdige PC'er istedet for a bygge selv, ikke har jeg mye greie på det, og ikke har jeg tid til å drive med det...

Du kan altså ikke trekke det på privat lønnsintekt. Som lønnsmottager kan du allikevel få det skattefritt hvis du får en bruttolønnsavtale med din arbeidsgiver, som diskutert flere andre steder her.

Edit: Kapitalustyr avskrives gjerne over 3 år. Det holder altså ikke å ha et enkelt oppdrag, du må drive med dette over lenger tid. Og er du først registrert som næringsdrivende får du forskuddskatt på antatt netto næringsinntekt i posten fire ganger i året. Det er ikke noe kjekt.

Lenke til kommentar

Er det lovlig å gjøre følgende og er det eventuelt noen bakdeler økonomisk for arbeidsgiver.

Arbeidsgiver kjøper og betaler 20" lcd skjerm til meg. Jeg får trekk på min brutto mdlønn tilsvarende skjermprisen.

Jeg sparer ca 28% på skjermen pga redusert skatt, arbeidsgiver sparer eventuelt noe pga momsen.

Lenke til kommentar
Er det lovlig å gjøre følgende og er det eventuelt noen bakdeler økonomisk for arbeidsgiver.

Arbeidsgiver kjøper og betaler 20" lcd skjerm til meg. Jeg får trekk på min brutto mdlønn tilsvarende skjermprisen.

Jeg sparer ca 28% på skjermen pga redusert skatt, arbeidsgiver sparer eventuelt noe pga momsen.

Å kjøpe ting til sine arbeidstakere og trekke kostnaden fra på bruttolønn tror jeg bare er lov i visse tilfeller. F.eks. er det gitt en spesiell hjemmel for dette ifm. hjemmePC, og da bare i tilfeller der den ansattes bruk av PC kan ses på som relevant i forhold til hva bedriften holder på med (altså er det ikke sikkert et bilmekaniker-firma kan gjøre dette for sine ansatte, mens firma med kontor-ansatte eller andre som bruker PC i jobben vil få lov). Nå er det svært få arbeidsplasser der det ikke brukes PC for tiden, så de fleste bedrifter klarer nok å forsvare at det er relevant at sine arbeidstakere å lære seg mer og PC-bruk.

Edit: Dette er bare slik jeg har oppfattet det. Er ikke 100% sikker på det.

Endret av Pureblade
Lenke til kommentar
[...] jeg lurer på om man kan forvente at billedkvaliteten opprettholdes på de største skjermene som på 20"-skjermene, eller om de største skjermene er laget for å selge på størrelse alene. Ingen som har erfaringer her?

I mange tilfeller er 20-tommere skjermer som er rettet mot det proffesjonelle markedet, som er villig til å betale prisen. Her er det ikke noe som er lagt mellom på kvalitetssiden, og man får det beste som er å oppdrive. Dette gjelder både denne LaCie-skjermen og 80-serien til NEC.

Når det gjelder spilling i 1600*1200 kan jeg si at min puslete maskin klarer seg ganske bra i FarCry på denne oppløsningen med alt eyecandy. Nå er kanskje dette spillet noe utdatert, men grafikkmotoren er vel fortsatt rimelig krevende. Doom3 og HL2 vil jeg nok skyte en lang pil etter, men utstyret er jo ikke det beste heller.

Lenke til kommentar
Å kjøpe ting til sine arbeidstakere og trekke kostnaden fra på bruttolønn tror jeg bare er lov i visse tilfeller. F.eks. er det gitt en spesiell hjemmel for dette ifm. hjemmePC, og da bare i tilfeller der den ansattes bruk av PC kan ses på som relevant i forhold til hva bedriften holder på med ...

Slik har jeg oppfattet det også. I praksis kan nok "alle" kjøpe PC under en slik avtale, men det er grenser for hva som omfattes. Og det er altså arbeidsgiver som må kjøpe eller lease maskinen, så du er avhengig av deres velvilje. De får rentetapet på pengene. Imellomtiden er PC'en deres (eller leasingfirmaets.)

Men du kan nok ikke kjøpe en skjerm på den måten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...