Heatsink Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 skal nå sette sammen en pc men er litt bekymret med tanke på statisk elektrisitet. så jeg lurer på:hva er det beste mot statisk elektrisitet utenom å kjøpe noe? har brukt"søk" funksjonen og har lest en del poster oppgjenno, men har ikke kommet til et endelig scvar på hva som funker. en del ting som har kommet opp som jeg ikke vet om er sant eller ikke (tenkt ut noe selv) -bløtt hår -plast/gummi hansker -sånn rosa treningsmatte (til å legge hardware på da det ikke må legges på de antistatiske posene) -barbeint -ta på kabinettet er noe av dette riktig? og er det noen som har noen tips; Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Du kommer langt med å ta på kabinettet før du begynner å fikle med 'innmaten'. Lenke til kommentar
Hetland Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 hold den ene hånda på kabinettet hele tiden og ikke stå på gulvteppe Lenke til kommentar
el_finko Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Tar du på kabinettet først holder det.. Ellers er det ikke noe å bry seg om, så lenge du ikke subber rundt på et teppe før du "setter sammen".. Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Hmm.. Vil ikke avkrefte eller bekrefte så veldig mye av det der, men noen regler kan man jo ta som ikke skru på teppe, og å ta i kabinettet før man tar i noen av delene. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 ikke sett på deg ullsokker og ullgenser, og prøv å la være å subbe på teppet før du fingrer med pcen, så er du et stykke på vei. er også god hjelp i å ta på kabinettet, som andre allerede har nevnt. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Putt strømkabelen i stikk-kontakten, slå av bryteren bakpå kabbiset (så ikke det går strøm til hovedkortet. Vær borti kabbiset når du monterer Lenke til kommentar
Millmax Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Putt strømkabelen i stikk-kontakten, slå av bryteren bakpå kabbiset (så ikke det går strøm til hovedkortet. Vær borti kabbiset når du monterer Hjelper kun om PC'n står i jordet kontakt!! Annet: Ta på jordingsmetallet i stikkkontaken samtidig som (/ like før) du berører kabinettet. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Det kan jo være greit å fortelle han at om du tar på noe jordet (f. eks som nevnt over jordingsmetallet i stikket eller en kran) så vil du lade ut statisk elektrisitet over i det du tar i. Derfor er dette lurt! Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 21. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2004 men er det sant at det hjelper med bløtt hår? og hva skal hardwaren ligge på under montasje? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 og hva skal hardwaren ligge på under montasje? Igrunn ka som helst, så lenge det ikkje ligger på et teppe e.l. Legg det på et bord, golvet, eller aller helst skal det ligge i posen sin heilt til du skal montere det. Lenke til kommentar
F-r-e-d-r-i-k Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Å bruke plast/gummi hansker vet jeg ikke om er så lurt. Så vidt jeg vet dannes det masse statisk elektrisitet når du drar en plastkam gjennom håret. For ikke å snakke om en gummiballong gnidd mot håret Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Drit nå i håret Mykt hår? Det vil jeg også ha Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Putt strømkabelen i stikk-kontakten, slå av bryteren bakpå kabbiset (så ikke det går strøm til hovedkortet. Vær borti kabbiset når du monterer Hjelper kun om PC'n står i jordet kontakt!! Jepp, det er vel underforstått. Hvis dette tipset kombineres med å unngå ullklær, fleace og teppe så tror jeg det er svært lite å bekymre seg for. Det med håret vet jeg ikke, men det høres unødvendig ut. Lag deg en liten turban av aluminiumsfolie så fjerner du alle spenninger i håret og unngår å dryppe vann over alt. Ang. underlag så tror jeg det meste duger bare det ikke leder strøm for godt, og ikke isolerer så mye at det kan oppstå statisk elektrisitet. (Jepp, statisk elektrisitet er oppstår kun dersom materialet isolerer ekstremt godt.) Jeg bruker å legge hardwaren på enten papp, et trebord, en avis, på liksomparketten eller på et glassbord. Uansett så må jeg få si at min erfaring med statisk elektrisitet er at hardware tåler veldig mye mer enn enkelte frykter. Det eneste jeg har ødelagt er et nettverkskort i 1998 da jeg skulle koble sammen to PC'er og det var jordfeil i begge, med hver sin fase. Dvs. at jeg og det ene nettverkskortet ble direkte utsatt for 230V. Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 21. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2004 jeg har lyst til å legge harwaren på noe litt mykt Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Hvorfor det? Når du skal sette i delen på hovedkortet så må du bruke litt makt (dvs. forsiktig med håndfast makt ). Tror ikke det er så praktisk med mykt underlag da. Dessuten så ser jeg for meg at mykt = statisk elektrisitet Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Drit nå i håret Mykt hår? Det vil jeg også ha Keyword: Balsam... PS. Jeg tror han mente "vått" da han sa "bløtt", ikke "mykt". Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 21. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2004 Drit nå i håret Mykt hår? Det vil jeg også ha Keyword: Balsam... PS. Jeg tror han mente "vått" da han sa "bløtt", ikke "mykt". ja jeg mente bløtt i form av og ha vann i det. Lenke til kommentar
phax Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Lag deg en liten turban av aluminiumsfolie så fjerner du alle spenninger i håret og unngår å dryppe vann over alt. æhææhæ..! ser for meg du sitter der og skrur meg aluminiumsfolie surra rundt hodet! :!: "careful, they can read our minds..!" galehuset neste. Lenke til kommentar
iCrap Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Høres ut som om du overdramatiserer. Ta av deg på beina, klå litt på kjøkkenkrana og monter. Jeg har ihvertfall aldri ødelagt noe som følge av statisk elektriskitet. Eventuelt kan du stappe en PN / PFSP inn i jordinga i stikkontakten og surre rundt håndleddet. kan dog gjøre vondt om du skulle "bomme" på jordinga ;P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå