Gå til innhold

hvordan ungå statisk elekrisitet tilnærmet gratis?

Anbefalte innlegg

skal nå sette sammen en pc men er litt bekymret med tanke på statisk elektrisitet.

så jeg lurer på:hva er det beste mot statisk elektrisitet utenom å kjøpe noe?

har brukt"søk" funksjonen og har lest en del poster oppgjenno, men har ikke kommet til et endelig scvar på hva som funker.

en del ting som har kommet opp som jeg ikke vet om er sant eller ikke (tenkt ut noe selv)

-bløtt hår

-plast/gummi hansker

-sånn rosa treningsmatte (til å legge hardware på da det ikke må legges på de antistatiske posene)

-barbeint

-ta på kabinettet

er noe av dette riktig? og er det noen som har noen tips;

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Putt strømkabelen i stikk-kontakten, slå av bryteren bakpå kabbiset (så ikke det går strøm til hovedkortet. Vær borti kabbiset når du monterer

Hjelper kun om PC'n står i jordet kontakt!! :p

Annet: Ta på jordingsmetallet i stikkkontaken samtidig som (/ like før) du berører kabinettet.

Lenke til kommentar
Putt strømkabelen i stikk-kontakten, slå av bryteren bakpå kabbiset (så ikke det går strøm til hovedkortet. Vær borti kabbiset når du monterer

Hjelper kun om PC'n står i jordet kontakt!! :p

Jepp, det er vel underforstått.

Hvis dette tipset kombineres med å unngå ullklær, fleace og teppe så tror jeg det er svært lite å bekymre seg for.

Det med håret vet jeg ikke, men det høres unødvendig ut. Lag deg en liten turban av aluminiumsfolie så fjerner du alle spenninger i håret og unngår å dryppe vann over alt.

Ang. underlag så tror jeg det meste duger bare det ikke leder strøm for godt, og ikke isolerer så mye at det kan oppstå statisk elektrisitet. (Jepp, statisk elektrisitet er oppstår kun dersom materialet isolerer ekstremt godt.) Jeg bruker å legge hardwaren på enten papp, et trebord, en avis, på liksomparketten eller på et glassbord.

Uansett så må jeg få si at min erfaring med statisk elektrisitet er at hardware tåler veldig mye mer enn enkelte frykter. Det eneste jeg har ødelagt er et nettverkskort i 1998 da jeg skulle koble sammen to PC'er og det var jordfeil i begge, med hver sin fase. Dvs. at jeg og det ene nettverkskortet ble direkte utsatt for 230V.

Lenke til kommentar
Lag deg en liten turban av aluminiumsfolie så fjerner du alle spenninger i håret og unngår å dryppe vann over alt.

æhææhæ..! ser for meg du sitter der og skrur meg aluminiumsfolie surra rundt hodet! :!: "careful, they can read our minds..!"

galehuset neste.

Lenke til kommentar

Høres ut som om du overdramatiserer. Ta av deg på beina, klå litt på kjøkkenkrana og monter. Jeg har ihvertfall aldri ødelagt noe som følge av statisk elektriskitet. Eventuelt kan du stappe en PN / PFSP inn i jordinga i stikkontakten og surre rundt håndleddet. kan dog gjøre vondt om du skulle "bomme" på jordinga ;P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...