Gå til innhold

Minnekort, kvalitet, pris, erfaringer?

Anbefalte innlegg

Hvordan er kvaliteten på dise minnekortene (SD), noen som har erfaringer:

- Kingston

- TwinMos

- SimpleTech

Andre anbefalinger. Er ute etter 10/10 kort i størrelse 256 eller 512 (for å kunne ta video av litt lengde også), men prisen bør naturligvis ikke være for høy (også skal jeg bestille endel annet fra komplett.no, så portoen spiller jo inn, defor jeg lurte på om merkene de har er noe tess)

Ser TwinMos får gjennomgå her, men jeg har hatt TwinMos i PCen lenge uten trøbbel, er det slik at noen kan være bra på PC-RAM, men ikke på SD-kort (kan man ikke ta med erfaringene fra PC-verdenen over til minnekort uten videre?)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville ikke valgt noen av disse. Det er mange som har problemer med Twinmos, bare søk på forumet og les alle skrekkeksemplene. Jobber i fotobutikk, og får samme trenden bekreftet der. De er nok bedre på PC ram enn minnekort ja, og bare fordi du ikke har hatt problemer, betyr ikke det at det er ett bra merke.

Kingston er vel bedre, men fortsatt en del problemer. Simpletech har jeg ikke hørt om en gang, og det i seg selv er ett klart varselstegn.

Sandisk og Lexar er litt dyrere, men som sagt ørten ganger før, er det en billig en-gangs forsikring. Litt sent å tenke på det når du kommer hjem fra tidenes ferie, og har mistet alle bildene fordi du var så dum å sparte en hundrelapp den gangen du kjøpte minnekort.

Men du velger selv...

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Problemet er at komplett (der jeg skal bestille mye annet) bare har SimpleTech og TwinMos (skal ha 10/10 256 SD-kort). Skal jeg bestille et annet sted må jeg betale 100,- ekstra i porto bare for det ene kortet (da er det nesten billigere å kjøpe i en butikk på gata i Oslo, noen anbefalinger noen?)

Desusten, det er jo et sinnsykt prissprik her. De merkene du anbefaler koster jo nesten det dobbelte av de andre (nesten like mye som selve kameraet). Det må da finnes noen brukbare merker som ikke koster så sinnsykt mye der ute?

Noen som vet hvem som selger Panasonic (Nikon anbefaler jo kun dem)?

Hvilke butikker bør jeg sjekke i Oslo sentrum for å finne gode billig SD-kort?

Lenke til kommentar

Du får et Sandisk 512MB Secure Digital Ultra II for 867,- hos MPX.no.

- Edit - Ser ut til at de har samme brikke til 677,- på itbutikken.no, det var jo veldig mye billigere...

Har selv Kingston CF-brikker til mitt gode gamle Ixus("1.0"), og har aldri hatt noen problemer med dem. Men jeg må innrømme at jeg har blitt litt skremt av alle historiene her på forumet, så ved mitt nært forestående innkjøp av nytt kamera, vil jeg nok gå for Sandisk eller Lexar...

Så var det bare å bestemme seg for hvilket kamera... :) OFF-TOPIC: Noen som har sett noen omtaler av Pentax Optio SV?

Endret av Nissenakke
Lenke til kommentar

Sådan er det bare :) Men som andre i denne tråd (bla. Afseth) har foreslået, så køb Lexar eller Sandisk - de ekstra penge du betaler er en billig forskring mod tabte eller ødelagte billeder. Når du ser på den ekstra omkostning per billede vil du finde ud af at det drejer sig om et forsvindende lille beløb...

Lenke til kommentar

En støtte herfra også til Afseth. Har selv hatt 2 SmartMedia-kort vra TwinMos, og begge ble korrupte. Fikk hverken formattert i kameraet eller gjort noe som helst via kortleser. Var i grunnen bare å hive, eller lage nøkkelring av...

Har i ettertid kjøpt SanDisk, og de har vært knallgode. Eller , knallgode...de virker. Hver gang. Det er det som teller. Og da driter man i den ekstra prisen. Av og til er det faktisk sammenheng mellom pris og kvalitet.

Lenke til kommentar

Bruker CF-kort fra både Lexar, Sandisk, TwinMos og Kingston.

Har mistet bilder fra både Sandisk og Kingstonkortene mens Lexar og TwinMos har virket helt fint. Dvs. at jeg mistet en gang 20-30 bilder som var korrupte fra Lexarkortet, men da var kortet tømt i x-driven. Kan jo hende det var x-driven som herpa filene, selv om jeg tviler litt på det. Nå er det uansett CompactDrive PD7X som jobber som bildelager i felt :thumbup: Knallbra sak!!

TwinMos er verdens 3. største produsent av flashminne, så jeg tviler meget sterkt på at de ikke har en produktkontroll som ligger så langt under Lexar og Sandisk.

Bruker mine 512Mb kort fra TwinMos daglig og har som sagt enda til gode å få korrupte filer eller feil på kortene. De er nok fylt og tømt rundt 30-40 ganger nå.

Endret av Åkken Bom
Lenke til kommentar

Ja man skulle tro at Twinmos kvalitetskontrol var lige så god som hos andre producenter, men når man ser folks erfaringer her på siden begynder man at tvivle... :hmm:

Åkken Bom: At du ikke har haft problemer med Twinmos er jo kun glædeligt, men som med mange andre ting er det jo statistik der fortæller mest - at flere har haft gode erfaringer er fint, men hjælper ikke hvis det er et generelt problem (hvilket det lader til...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...