Gå til innhold

rettigheter på fat32


Anbefalte innlegg

Har opprettet en fat32 disk for fildeling mellom linux og windows miljø. Men når jeg som vanlig bruker, ikke su, prøver å skrive til den så får jeg bare permission denied..

 

Her er en liste over rettighetene jeg har satt i /mnt/

 

[jann@k-086227 mnt]$ ls -l
totalt 40
drwxr-xr-x  2 root root 4096 okt 15 15:50 captive-noname/
drwxr-xr-x  2 root root 4096 okt 15 15:50 captive-noname2/
drwxr-xr-x  2 root root 4096 okt  7 17:39 cdrom/
drwxrwxr-x  3 root root 4096 okt 21 13:09 fat32/
drwxr-xr-x  2 root root 4096 okt  7 17:39 floppy/
drwxr-xr-x  2 root root 4096 okt 17 22:07 maxime/
drwxr-xr-x  1 root root 4096 okt 21 12:53 maximj/
drwxr-xr-x  2 root root 4096 okt 12 17:11 stud/
dr-xr-xr-x  1 root root 4096 okt 21 12:19 win_c/
dr-xr-xr-x  1 root root 4096 okt 21 11:25 win_d/

 

Noen som kan gi meg et tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at det er fat32 mappen du snakker om. Der har eier og gruppe full lese, skrive og execute tilgang, men alle andre har bare lese og execute tilgang. For å få skrivetilgang med vanlig bruker, må du enten forandre på owner eller gruppen, eller bare gi alle skrive tilgang (chmod 0777 eller noe lignende, bruk -R for å gjøre det rekursivt gjennom mappene).

 

de rettighetene som står der er rangert slik;

drwxrwxr-x

den første viser at det er et directory, de tre neste viser tilgangen for eier - som er root - (read, write, execute), de tre neste viser for gruppe - som er root - (read, write, execute), mens de tre siste, som er rettighetene for alle, har bare read, execute tilgang (legg merke til '-' der 'w' skulle vært.)

 

man chmod gir deg en god forklaring på hvilke octaler som skal brukes til å forandre rettigheter.

Endret av Bøb
Lenke til kommentar

Eksempel fra /etc/fstab

/dev/hda7  /mnt/share   vfat   noauto,umask=0,user,rw    0 0

 

noauto gjør at partisjonen ikke monteres automatisk. Fjernes noauto så monteres den ved boot

umask=0 setter rettigheter. Alle har lese og skriverettigheter.

Alternativt: umask=0077 gjør at kun vedkommende som mounter disken har rettigher

user gjør at vanlige brukere kan mounte partisjonen. Rettigheter blir satt til den bruker som mounter

rw gjør partisjon lesbar og skrivbar

 

Alternativt kan noauto fjernes og man setter inn uid=1000,gid=100 no som vil gi bruker med uid=1000 og grupper med gid=100 rettigheter. Her kan man kombinere med umask for å bare gi brukere tilhørende en spesiell gruppe rettigheter osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...