Gå til innhold

P4 bryter sammen

trotsche

Anbefalte innlegg

Jeg er (foreløpig) ingen overklokker, men har nettopp bygget en ny maskin og den har blant annet et hovedkort fra ABIT med vGuru, dvs at jeg kan bruke software til å overklokke.

Jeg prøvde forsiktig å klikke litt rundt i programmet og kjøre superpi for hver endring, da jeg hadde overklokket P4-3,4 til ca 4GHz krasjet PCen uten videre.

I programmet kan man stille på følgende:

Ext clock: (vanligvis 204 MHz)

PCIE Clock (vanligvis auto)

PCI Clock (vanligvis 33.33 MHz)

Vcore: (vanligvis 1.4875V)

NBV (vanligvis 1.50V)

DDRV (vanligvis 2.60V)

Lurer litt på hva disse forskjellige instillingene gjør (særlig PCIE clock, PCI clock og NBV). Har en viss formening om at man øker CPU frekvensen ved å øke ext clock, når man har gjort dette må man øke spenningen for at maskinen ikke skal bli ustabil, når man øker spenningen og klokkefrekvensen utvikles mer varme og man må kjøle mer. Har jeg rett?

Hva er fremgangsmåten hvis jeg vil overklokke denne litt kraftig? Har et preset der den kjører stabilt på 3,74GHz, men CPU temp blir fort 61-62 grader.

Systemet mitt er som følger:

Hovedkort: ABIT AA8 s775 915p

Prosessor: Intel P550 3.4GHz boxed PC800 1MB

2GB RAM av typen: OCZ 1024MB Premier dual channel w/o heat sink PC3200 2x512 (2,5-3-3-7)

POV GeForce 6600GT 128MB PCIE

Antec sonata kabinett

WD raptor disk

osv.

Har lest nybegynnerguiden her på siden, men er fortsatt litt rådløs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel du må nok skaffe deg en bedre cpu kjøler da

og ja hvis dn blir ustabil så må du øke litt på vcore, og ja dn blir da varmere og vist dn blir fort 61-62C så ville jeg få tak i en bedre cpu vifte.

Har du boxed kjøler nå?

Endret av r3dnax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...